Norge

Tidsfri Sommarøy var PR-stunt fra Innovasjon Norge

Husker du saken om innbyggerne som ville gjøre Sommarøy til en «tidsfri sone»? Det hele var et PR-stunt klekket ut av Innovasjon Norge, melder NRK.

Bjørge, Stein

  • NTB
  • Mathilde Waale
    Journalist

Historien om lille Sommarøy i Troms som skulle bli en «tidsløs sone i nord» har gått verden rundt. Men ideen om å knuse klokker og glemme tiden ble ikke til på et folkemøte organisert av en lokal primus motor, melder NRK.

Det var Innovasjon Norge som sto bak og som brukte en halv million kroner på å få fart på fortellingen om de «tidløse» øyboerne. Pengene ble blant annet brukt på PR-byråer i Oslo og London. Flere sommarøyværinger visste ikke om initiativet før de så leste om det i mediene.

Kjell Ove Hveding, som ble fremstilt som initiativtager, dro til og med til Stortinget med et opprop fra øya, men etter å ha vist det frem og presentert saken, tok han oppropet med seg da han dro.

Innovasjon Norge sier nå at de vil komme med en pressemelding der hele sannheten kommer frem.

– Vi tenkte at vi må slippe saken nå, slik at vi på en måte ikke lurer mediene, for å si det sånn. Ut over at vi har fått den oppmerksomheten vi har ønsket. Eller mer enn det vi har ønsket, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm. Hun sier de ville prøve en ny måte å skape blest om Nord-Norge som reisemål på.

– Alt i alt var dette et veldig vellykket stunt. Noen kreative sjeler hos Innovasjon Norge kom opp med ideen i vinter, og vi luftet den for noen destinasjoner i Nord-Norge.

Svekker tilliten

Juridisk rådgiver i Norsk Presseforbund, Kristine Foss, reagerte på pressemeldingene om klokkene som innbyggerne på Sommarøy ville kvitte seg med.

– Jeg reagerer på at Innovasjon Norge, som en statlig virksomhet, står bak en pressemelding med arrangerte bilder som forteller en historie som ikke er sann. De burde vært åpne fra start om at dette er et PR-stunt, sier hun til NRK.

Foss understreker at mediene har et selvstendig ansvar etter Vær varsom-plakaten til å kontrollere at opplysninger som gis i slike pressemeldinger er korrekte, men hun mener dette er en spesiell sak.

– Dette vil svekke medienes tillit til Innovasjon Norge som kilde, sier Foss.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Innovasjon Norge
  2. Troms
  3. Nord-Norge
  4. NRK

Relevante artikler

  1. KULTUR

    – Innovasjon Norge gikk inn for å manipulere oss, og her gikk vi på limpinnen

  2. LEDER

    Aftenposten mener: Pinlig om tidsfri øy

  3. POLITIKK

    Innovasjon Norge lurte verden med tidløs Sommarøy. Nå beklager selskapets sjef.

  4. NORGE

    Norsk øy vil glemme tiden: får oppmerksomhet verden rundt

  5. POLITIKK

    Næringsdepartementet visste om Innovasjon Norges stunt i én måned før det ble kjent

  6. NORGE

    Hurtigruten-sjef kritiserer Sommarøy-kampanjen. Mener Innovasjon Norge ødelegger for markedsføringen av norsk reiseliv.