Norge

Kinesisk selskap varsler at de vil konkurrere med NSB

Forskjellen er stor, men lønnsomheten liten for selskapene som konkurrerer om svenske togpassasjerer. Likevel åpnes det for å konkurrere også om norske kunder.

I dag kjører MTR T-bane i Stockholm og noen av verdens største byer. Nå skal de konkurrere også om persontogtrafikken i Sverige. De åper også for å satse i Norge
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

I en rekke artikler har Aftenposten omtalt av NSB kan komme til å miste sitt jernbanemonopol i Norge, om EU får det som de vil.

Vi har også fortalt at NSB er mot konkurranse i Norge i dag, men at de selv konkurrerer i Sverige, med betydelig sukess.

Men hvem står bak de andre konkurrentene, som også kan komme til å melde seg på i konkurransen om norske kunder?

Ikke minst gjelder dette giganten MTR, fra Hong Kong.

Overfor Aftenposten konstaterer direktør Johan Söör at Norge kan bli et attraktivt land.

Kinesiske MTR

MTR driver T-bane i Honkong, Beijing, Melbourne og Stockholm, og omsatte i 2012 for 30 milliarder svenske kroner.

Les også

98 prosent av kundene fornøyd med NSB - i Sverige

— På lang sikt har vi utpekt hele Norden som et utviklingsmarked. Vi har mye erfaring, og punktligheten på T-banen i Stockholm nå er den beste på 60 år. Nå ønsker vi å drive kommersiell togtrafikk mellom Stockholm og Göteborg, med ni avganger hver dag i begge retninger, sier Söör.- Vi har stor konkurransekraft og tror vi kan tilføre passasjerene mye verdifullt, sier han.

- Hva med materiell?

— Det vil vi inntil videre ha som en forretningshemmelighet, sier Söör.

Her er en presentasjon av de andre selskapene som konkurrerer med den gamle kjempen SJ i Sverige:

Franske Veolia

— Vi kjører både etter avtaler med fylker (buss og tog) og linjen Stockholm-Malmö. Her stopper vi på flere stasjoner enn SJ. Vi kjører også chartertrafikk til Åre om vinteren, og om sommeren kjører vi Malmö-Berlin, sier John Strand, sjef for kommersiell trafikk i Veolia Transport.

— På Stockholm-Malmö har vi et litt annet konsept enn SJ. Vårt bygger på lavpris, vi har enklere standard på vognene og stopper oftere. Vognene er en blanding av egne og innleide. Det illustrerer problemet for flere selskap. Det er ikke mange togsett å få kjøpt, hverken gamle eller nye.

- Dere samarbeider med Hector Rail?

— Det er Hector Rails lokomotiver som drar våre tog.

- Hva tror du om utviklingen videre i Sverige?

— Vi konstaterer at marginene er små. Det er tøft å tjene penger. SJ tjener nok bra, men vi som er små tjener ikke mye. 2013 har likevel vært bedre enn 2012. Miljøsaken har gitt tog et oppsving de siste 10-15 år, men det er fortsatt billig å fly, sier Strand.

Tyske Arriva:

- Hva er Arriva, hvem eier selskapet?

— Vi er en del av Europas største konsern for persontrafikk som eies av Deutsche Bahn (DB), sier pressetalskvinne Ulrika Andreasson.

I dag kjører det svenske underselskapet Arriva på strekninger som Malmö-Helsingborg-Ängelholm, Malmö-Ystad-Simrishamn, Malmö-Eslöv-Hässleholm-Kristianstad og Jönköping – Norrköping. Dessuten på Botniabanan, mellom Sundsvall og Kiruna, og en lang rekke bussruter.

I Norge driver Veolia med renovasjon, og har kjørt busser og ferger. Men i Sverige kjører de tog. Her med togeksperten Gunnar Alexandersson foran på sentralstasjonen i Stockholm.

Utenfor Sverige opererer Arriva i 12 europeiske land, som Storbritannia, Spania, Italia, Portugal, Danmark og Ungarn.Selskapet har 4400 ansatte i Sverige, 49.000 i Europa totalt.

Andreasson ønsker ikke å kommentere hvordan selskapet ønsker å vokse i Sverige.

Svenske Västtrafik

Er et typisk «fylkesselskap», som opererer rundt Göteborg. Derfor går «Västtrafik» igjen på tavlene i avgangshallen på sentralstasjonen i Göteborg, med linjer til Strömstad, Trollhättan og Borås.

— Vi er ansvarlige for kollektivtrafikken i Västra Götaland og deler av Halland (Kungsbacka), og eies av Västra Götalandsregionen, sier pressesjef Kristian Lans.

Han sier at trafikken i praksis utføres av foretak som har konkurrert om de ulike linjene i regionen. Arriva og SJ er to selskaper Västtrafik samarbeider med. Västtrafik er dermed ingen direkte konkurrent til SJ.

Hver dag reiser 375.000 mennesker med selskapet, som totalt gjennomførte 261 millioner reiser.

Ifølge Lans har Västtrafik nylig kjøpt 34 nye tog for 2,5 milliarder kroner og opprettet en helt ny lokaltoglinje til Älvängen.

Målet er å øke togtrafikken i hele området, med lengre tog og hyppigere avganger. På lengre sikt vil Västtrafik satse på høyhastighetstog til Borås, med kobling til Stockholm, og en ny tunnel i Göteborg, med tre nye stasjoner.

Norske Hector Rail

Hector Rail er et svensk aksjeselskap som eies av den norske rederfamilien Høegh. Det er følge administrerende direktør Mats Nyblom (53) et søsterselskap til rederiet Høeg.

Htitil har Hector Rail, som har svensk ledelse og svensk styre, satset på lokomotiver. De har 150 ansatte, stor sett lokførere, og eier 50 stykker, som trekker tog blant annet for franskeide Veolia, dessuten godstog i Norge.

Administrerende direktør Mats Nyblom i Hector Rail.

— Vår forretningsidé er å trekke andre tog, sier Nyblom. - Aftenposten er kjent med at Hector Rail nå også har kjøpt 42 personvogner?

— Det er riktig, men vi skal ikke satse på egne persontog. Det er heller ikke sikkert at vognene, som er kjøpt bl.a. i Nederland og Tyskland, kommer til å bli brukt i Sverige, sier Nyblom.

Les også

  1. Togreise med hvit linduk

  2. Han avskaffet det svenske togmonopolet

  3. Slik ble Sveriges NSB ribbet - og gjorde comeback

  4. - SJ kommer vel uansett til å få skylden når noe går galt

Les mer om

  1. Samferdsel