Norge

Så fullt er toget - og det blir ikke bedre

Passasjerene på NSBs lokal- og regionaltog står så tett at konduktørene ikke kommer frem.

Så tett sto passasjerene på Vestfoldbanen mandag ettermiddag. Foto: Marius Ramberg

  • John Hultgren Sveinung Berg Bentzrød

Slik så det ut da Vestfoldbanen kjørte ut av Oslo mandag ettermiddag. Som så mange tog i rushtrafikken er det helt fullt ved avgang Oslo Sentralstasjon. Passasjerer risikerer å stå det aller meste av veien til sin endestasjon.

Og NSB lover ikke noen bedring, selv om selskapet får ett nytt togsett hver tredje uke frem til desember 2014.

— Det er ikke noe hyggelig, men vi har ikke noe annet valg enn å kjøre de togene vi kan, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB om plassproblemene.

Fortsatt stappfullt

— Vi setter inn ekstra kapasitet der det lar seg gjøre, med innsatstog i rushtrafikken. Men vi kommer ikke til å ha en frekvens som gjør at det ikke fortsatt vil være stappfullt i rushtrafikken. Sånn vil det fortsatt være, sier Myhre.

Les også

Dette er din nye vei- og jernbanehverdag

Hovedproblemet for NSB er at kapasiteten i Oslotunnelen er sprengt, og dessuten at det mange steder på Østlandet ikke er dobbeltspor.— Det er ikke dermed sagt at NSB gir opp. Vi har et mål om å få en bedre infrastruktur som gjør det mulig å forbedre tilbudet. Vi står bastet og bundet fordi vi ikke klarer å få flere tog etter hverandre. Kapasiteten spesielt i Oslotunnelen gjørt dette uhyre vanskelig nå, sier han.

Konduktør kommer ikke frem

Aftenpostens lesere forteller om tog som er så fulle at konduktørene ikke har noen mulighet til å komme seg frem for å kontrollere billetter. Det bekrefter også NSB, men sier at det avhenger av hvilken strekning det er snakk om.

Les også

Pendlerturen ble 15 minutter lengre

— Det er en problemstilling som både våre kontrollører og konduktører har. Vi oppfordrer kundene til å reise med gyldig billett, og våre kunder betaler og gjør opp for seg, stort sett. Men det leseren beskriver er en riktig situasjon for noen togstrekninger, sier Myhre.Han legger til at strekninger hvor det er lange tunneler, så må kapasiteten tilpasses at konduktør skal gå brannvakt gjennom toget. Det innebærer at konduktøren går gjennom hele toget og forsikrer seg om at det er tilfredsstillende plass til å evakuere toget hvos det skulle bli nødvendig.

Passasjerer som skal på toget på de første stasjonene etter Oslo S., opplever at toget som kommer allerede er helt fullt. Dermed hender det at noen passasjerer ikke kommer med toget.

— Vi vet at det er enkelte dager er passasjerer som må stå over en avgang fordi det er fullt. Det gjelder spesielt på togstrekninger med lange tunneler hvor passasjerene ikke kan stå så tett, sier Myhre.

Les også

  1. Bærumspendlere mister togforbindelse

  2. Flirt-togene tåler ikke den nye maksfarten

Les mer om

  1. Samferdsel