Norge

Hei på deg, vi er til å stole på!

T-banens nye PR-stunt består av Romsås janitsjarorkester, en 80-tallshit, en ledelse som trommer i utakt og jenkadansing. <b>Se videoen under</b>

T-banens ansatte i fri utfoldelse foran kamera i videoen "Til å stole på", til tonene fra Opus' "Life is Life". Youtube

  • Andreas Slettholm
    Kommentator

Mens kunder opplever stappfulle tog og store forsinkelser i kollektivtrafikken, har T-banen lagt ut sin første musikkvideo på nettstedet YouTube. På melodien til 80-tallsslageren "Life is Life" synger, danser og trommer de ansatte, mens Romsås janitsjarorkester står for kompet. Teksten " Hei på deg/T-banen-T-banen-na/Vi er til å stole på/T-banen-T-banen-na/hei på deg" er egenkomponert. T-banen har lagt ut musikkvideoen på nettstedet YouTube.

(NB: Etter at denne saken ble publisert, har videoen blitt slettet fra YouTube).

— Opprinnelig var tanken at dette skulle brukes internt, men resultatet ble så bra at vi valgte å dele det med andre, sier kommunikasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift.

- Brukt de kreftene vi har

Ifølge Rydmark er T-banen velsignet med en rekke kreative sjeler som har vært med på å lage videoen.

— Men når det gjelder det musikalske, ville nok en ekspert klare å analysere dette sønder og sammen. Vi har nå brukt de kreftene vi har, sier Rydmark.

Mer enn bare forsinkelser

T-banesjefen håper videoen kan bidra til å endre folks oppfatning av T-banen.

— Jeg tror kanskje den kan synliggjøre at T-banen er mer enn fulle tog og forsinkelser, sier Rydmark.

T-banen er på ingen måte de første til å legge ut musikkvideoer på nett. Både Kongsvinger kommune, Ørskog sparebank og KBS kjøpesenter i Trondheim har fått mye oppmerksomhet for sine videoer, som har fått genrenavnet "omdømmepop".

Trond Blindheim på Markedshøyskolen kaller videoer av denne typen kaliber "veldig dumt". Kolstad, Tom A.

Ekspert: Veldig dumtRektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim har klare meninger om slike videoer.

— Det er veldig dumt. Slike videoer er ufrivillig komiske, og ser ut som de kommer fra vernede bedrifter, sier Blindheim.

Han mener det er helt greit å lage slike videoer. Problemet er å legge det offentlig ut.

— Bedrifter bruker gjerne dette internt i forbindelse med kampanjer, og blir besnæret av seg selv. Internt har man konteksten felles, men for oss som ser det utenfra blir det bare pinlig og trist, sier Blindheim, som også mener bedriftene gjør ansatte en stor urett ved å offentliggjøre slike videoer.

— Du ser jo at noen av dem skammer seg litt når de flyr rundt og synger og danser jenka og sånn, men de må liksom være med, sier Blindheim.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. SPORT

    Norske kvinner håper å ha spilt inn verdens frekkeste kreftkampanje

  2. SPORT

    Dristig og sexy kreftvideo til Today Show

  3. LANGRENN

    Klæbo kjedet seg på hotellrommet. Da fikk han en smart idé.

  4. BIL

    Han tok bilannonsen et steg videre – den elleville videoen er sett av fire millioner

  5. KULTUR

    Sophie Elises musikkvideo på YouTube møtes med grov hets og rasisme

  6. SPORT

    Den norske skøyteløperen tok et humoristisk grep for å løfte sporten. Nå har han fått tilbud fra utlandet.