Værfaste på Kanariøyene taper lønn – men kan få erstatning på andre områder
Dette kan «sandfaste» nordmenn på Kanariøyene forvente av kompensasjon når de endelig har kommet hjem fra en uventet lang ferie.
Køen av nordmenn har vært lang på flyplassen på Gran Canaria.
- Øyvind NordliJournalist
- Arve HenriksenJournalist
Siden lørdag har over 2000 norske turister blitt rammet av sandstorm på Gran Canaria og Tenerife. Mange har måttet betale for hotell- og matutgifter som ikke var beregnet i feriebudsjettet – og derfor stiller mange spørsmålet:
– Kan de værfaste på Kanariøyene få kompensasjon for hotell- og matutgifter etter flykanselleringene?
– Ja, flyselskapet eller reiseoperatøren skal stille med hotell, samt mat og drikke når ventetiden overstiger to timer. Selskapet skal tilby dette uoppfordret, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
– Dersom de reisende ikke får tilbud om hotell og mat, kan de kjøpe seg dette på eget initiativ. Vi anbefaler de reisende å spare på kvitteringene, og deretter kreve refusjon når de kommer hjem, sier Iversen.
Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
Force majeure begrenser retten til erstatning
Mange skulle ha vært på jobb mandag morgen etter endt vinterferie. De kan ikke regne med å få dekket inntektstap.
– Sandstorm som dette er en ekstraordinær hendelse, såkalt force majeure, noe som begrenser retten til erstatning i veldig stor grad. Så lenge flyselskapet får de reisende hjem i rimelig tid etter at stormen har lagt seg, kan de neppe holdes ansvarlig for tapte arbeidsinntekter, sier seniorrådgiver Iversen.
– Hva med dem som skal sørover? Er det slik at de som ikke får reist til Kanariøyene i tide har krav på kompensasjon for færre døgn på fly og hotell?
- Ved bestillingen av en pakkereise vil reisende kunne kreve et forholdsmessig prisavslag for de døgnene som blir tapt, sier han.
Men han gjør oppmerksom på en ting: De som har bestilt hotell og fly separat har ikke de samme rettighetene.
– Og på grunn av de ekstraordinære forholdene knyttet til sandstormen, vil erstatningen for tapte hotelldøgn neppe være aktuelt, sier Iversen.
Heller ikke hjelp fra reiseforsikring
De som har håp om at reiseforsikringen skal kunne dekke tapt arbeidsinntekt, vil også bli skuffet.
– Reiseforsikring dekker ikke tapt arbeidsinntekt, bekrefter Øystein Thoresen, kommunikasjonsdirektør i Gjensidige forsikring.
Dette blir også bekretftet av Thomas Iversen hos Forbrukerrådet.
– Vanligvis dekker ikke reiseforsikringen inntektsbortfall knyttet til at du ikke kommer deg frem i tide, men dette er noe som vilkårene bestemmer. Blir du trukket i lønn så sjekk hva reiseforsikringen din sier, er hans råd.
Relevante artikler
Ni ting du må tenke på før du bestiller sommerferie. Bør du vente?
Hva skjer hvis fotballturen din avlyses? Her er fire spørsmål og svar om korona og idrett
Norske reisende fortsatt strandet på Gran Canaria
Reiseforsikringen dekker ikke reisefrykt
Dette har du krav på når hele festivalsommeren er avlyst
Konserter avlyses på grunn av koronaviruset. Men man får ikke nødvendigvis tilbake pengene.