Norge

Telenor har funnet feilen

Massive mobilproblemer i flere timer i hele Norge.

Telenor fikk sitt beste driftsresultat noensinne med 10,3 milliarder kroner i tredje kvartal i år. – Vår omfattende utbygging av 4G-nett i Norge kombinert med økt antall 4G-telefoner driver kundenes appetitt for data og resulterte i robust omsetningsvekst i kvartalet, sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor onsdag. Scanpix

  • Frode Sætran
  • Sol Sigurjonsdottir
  • Kjetil Hanssen

Like før klokka 21.30 var feilen funnet. Det ble med en gang satt i gang arbeid med å rette den. Over 3 millioner kunder skal ha blitt rammet av feilen.

— Det har vært en oppgradering hos oss som er skyld i at nettet er nede, Torild Uribarri, kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge.

Uribarri forteller at telenettet nå er åpent.

Beklager ulempene

— Nå er det helt åpent, og alle skal ha dekning igjen. Når det har skjedd denne typen feil kan det ta litt tid før alt er som det skal, men nå skal alle ha dekning igjen. Som teleoperatør er vi lei oss for at nettet var nede i to timer, og beklager de ulempene det medførte for våre kunder. Det er viktig å poengtere at fastsettet og nødtelefonene hele tiden fungerte, sier Uribarri.

Utover kvelden og natten blir det spesiell overvåkning av mobilnettet

— Her blir det arbeid hele natta. Vi jobber normalt 24/7, men i natt blir det flere på jobb enn vanlig, sier Uribarri.

— Dette er en feil som ikke skal oppstå, skriver Telenor i en pressemelding, og fortsetter: «Vi vil nå gå opp rutinene for å sikre at det ikke skjer igjen.»

Feil i 2G og 3G

– Feilen førte til at alle som forsøkte å ringe fra 19.20 til 21.35 ikke kom gjennom, sier informasjonssjef Kristin Vetleseter i Telenor til NTB.

Hun beklager konsekvensene feilen fikk for Telenors kunder, men opplyser klokka 22 at alle kundene er tilbake i nettverket.

– Det var en feil i 2G- og 3G-nettet som oppsto. Det var mulig å ringe ut til andre operatører og til fasttelefoner mens dette sto på, sier Vetleseter.

Kundene får dekning igjen

— Det vi kan si, er at dette har hatt et veldig stort omfang, sier avdelingsdirektør Einar Lunde i Post- og teletilsynet.

På Twitter skrev selskapet litt tidligere: «Vi har sikker indikasjon på hvor feilen ligger og vi holder nå på å løse feilen. Kundene sakte på vei inn.»

Telenor skrev tidligere i kveld på sin Facebook-side: «Hei dere! Vi har litt knuter på tråden i kveld, og mange har problemer med å ringe fra mobil til mobil og sende SMS. Vi legger ut oppdateringer så fort vi vet noe mer».

900 frustrerte kunder

Straks rauset det inn med Facebook-meldinger fra frustrerte kunder landet rundt som ikke hadde dekning. Litt etter klokken 21 hadde Facebook-posten over 900 kommentarer.

Assisterende direktør Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet befant seg i Sunnmøre da Aftenposten oppnådde kontakt med henne på mobiltelefon torsdag kveld.

- Er dette en akseptabel situasjon?

— Selvfølgelig er ikke dette greit, men nå arbeides det på spreng for å finne feilen. Vi har løpende kontakt med Telenor, nødetatene og med PST, sier Aarsæther.

- Kan kollapsen i nettet være resultat av et angrep?

— Det kan ikke jeg si noe om. Jeg vet bare at det har vært nedetid, og slik nedetid skyldes vanligvis tekniske problemer, sier Aarsæther.

Aftenposten følger utviklingen.

Les også: Mobilnettet svikter gang på gang

Les også:

Les også

14.000 mennesker er så viktige at de går foran deg i mobilkøen

Les også:

  1. Les også

    Så ofte mister sykehusene nettet

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Syv punkter for å forstå hvorfor Telenor kan få et milliardgebyr

  2. ØKONOMI

    Telenor får historisk stort gebyr på nesten én milliard

  3. ØKONOMI

    Telenor utfordres av Google og Facebook: – Det kommer andre som er enda mer digitalt født enn oss

  4. KOMMENTAR

    Derfor fikk Telenor en smekk på 800 mill. fra konkurransemyndighetene

  5. DIGITAL

    Nå kan Telenor-kunder med Iphone ringe uten mobildekning

  6. DIGITAL

    Tåler mobil- og bredbåndsnettene at «alle» har hjemmekontor?