Norge

Telenor: - Vi vet ikke hva som gikk galt

Foto: SVEND OLE KVILESJØ

Informasjonssjefen i Telenor kan ikke forklare hvordan en serverfeil kunne utløse det største sammenbruddet i mobilnettet siden det ble innført. - Men det er klart det er kritikkverdig, sier han til Aftenposten.no.

  • Kristoffer Rønneberg
    Kristoffer Rønneberg
    Aftenpostens korrespondent i USA

Kl. 15.25: Vi får tilbakemelding om at enkelte opplever feil fortsatt. Dette skyldes behovet for korrigeringer som oppstår når etter at vi har rettet en så stor feil, forklarer dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.

Han understreker at antallet feilmeldinger har gått nedover de siste par timene, og forventer og håper at man har får rettet de siste feilene i løpet av kort tid.

— Vi forsøker fortsatt å finne ut av hva som gikk galt, sier Knut Sollid, regional informasjonssjef i Telenor, til Aftenposten.no.

Knut Sollid. FOTO: TELENOR

Fredag ble det norske mobilnettet nærmest lammet da programvaren på en server i Oslo sentrum slo seg vrang. I mer enn et halvt døgn var det vanskelig – til tider umulig – å nå gjennom på telefonen. Millioner av nordmenn ble rammet, også de som forsøkte å ringe nødnumrene.

Sammenbruddet er det største siden mobilnettet ble innført i Norge.

Tar selvkritikk

— Hvordan kunne noe så lite føre til noe så stort?

— Det jobber vi hardt for å finne ut av. Jeg er enig i at det er skummelt at en feil på en server kan forårsake slike ting, sier Sollid.

_- Direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet sier at han skal «presse» dere, «piske» dere og

Les også

- Vi skal piske dem

for dere. Er du redd?_

— Willy og jeg er nordlendinger begge to. Han har et fargerikt, flott og presist språk som gjør at han treffer spikeren på hodet når han trenger det. Det er klart vi skal ta selvkritikk på det som har skjedd. Dette er jo ikke noe vi ønsker at skal skje, sier informasjonssjefen.

Vet ikke hvor sjefen er

- Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas har glimret med sitt fravær både under og etter kollapsen i mobilnettet. Hvor er han?

— Jeg har ikke oversikt over bevegelsesmønsteret til Baksaas. Også han må få lov til å skygge banen en gang i blant. Uansett hadde han ikke vært i stand til å gjøre noe mens vi lette etter feilen og utbedret den, sier Sollid.

- Men nå som feilen er rettet opp og folk lurer på hva som har skjedd?

— Ja, da lar han nok høre fra seg, sier Sollid.

Venter og ser

Foreløpig er ikke alarmen 100 prosent avblåst. Først må selskapet se om nettet tåler belastningen av den økte trafikken som forventes å belaste nettet i timene som kommer.

- Vi vet at på en normal lørdag øker trafikken ut over formiddagen. Den når en topp rundt klokken 12. Så vi avventer og ser frem til da. Men foreløpig ser det ut til at alt fungerer som normalt igjen, sier Sollid.