Norge

Medier 24 og VG felt i PFU i twittersak

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener Medier 24 og VG brøt god presseskikk i den såkalte @fruhjort-saken.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandlet tirsdag klagen fra tidligere Dagens Næringsliv-journalist Mina Ghabel Lunde. Bildet er tatt før et tidligere møte. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix

  • NTB

Pressens Faglige Utvalg (PFU) behandlet tirsdag klagen fra tidligere Dagens Næringsliv-journalist Mina Ghabel Lunde.

Medier 24 avslørte i juni at Ghabel Lunde bidro til den anonyme Twitter-kontoen @fruhjorth, som harselerte med og delvis hetset intervjuobjekter og mediefolk samtidig som hun jobbet i avisen.

Åtte medier innklaget

I alt åtte medier var klaget inn av den tidligere journalisten – blant overtrampene som var klaget inn er påstanden om at hun angivelig sto bak kontoen @fruhjorth alene.

Les også

Frykten for islamisme og rasisme har tatt bolig i oss | Mina Ghabel Lunde



Klagen var mest omfattende mot Medier24 og VG, men også NRK, Morgenbladet, P4, TV 2, Bergens Tidende og NTB var klaget inn.

Etter lange diskusjoner kom PFU fram til at Medier 24 brøt Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, om kontroll av at opplysninger er korrekte, melder Journalisten.no.

Lunde tok sluttpakke

PFU mener Medier 24 framstilte sin sak som om Ghabel Lunde sto alene sto bak kontoen, og ikke var en del av et kollektiv, slik hun selv påstår.

PFU mener at også VG og P4 brøt god presseskikk, mens NRK, Morgenbladet og TV 2 ble frikjent i saken.

Ghabel Lunde tok sluttpakke i Dagens Næringsliv og avsluttet sitt arbeidsforhold med avisen kort tid etter at saken ble kjent.

  1. Les også

    Aftenposten får PFU-kritikk: Brukte manipulert hestebilde på magasinforside

  2. Les også

    VG felt i PFU for samarbeid med Rema 1000

  3. Les også

    Fru Hjorth-saken opp i PFU

Les mer om

  1. Medier24
  2. Sluttpakker
  3. Vær varsom-plakaten
  4. Pressens Faglige Utvalg
  5. Medier
  6. Twitter

Relevante artikler

  1. NORGE

    Fru Hjorth-saken opp i PFU

  2. KULTUR

    PFU: Resett brøt god presseskikk da de publiserte tekst fra høyreekstremt nettsted

  3. KULTUR

    PFU: VG brøt god presseskikk i sak om overvåking ved huset til Tor Mikkel Wara og Laila Bertheussen

  4. KULTUR

    Morgenbladet selges til Dagsavisen-eier

  5. KULTUR

    PFU har frikjent VG i Tolga-saken: - De har ikke brutt god presseskikk

  6. KULTUR

    Aftenposten brøt ikke god presseskikk i artikkel om barn som ble brukt som IS-slave