Norge

Vi testet jernbanekonkurrentene SJ og MTR

Begge jernbaneselskapene som konkurrerer på strekningen Stockholm-Göteborg, varsler interesse for de norske togstrekningene som nå er ute på anbud.

OPT__04A7010_doc6oho9z5x9br1kxvf09qj_doc6ojs1inr8tkj4gchd4i-0wzxVEz4s8.jpg Foto: Olav Olsen

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Skritt for skritt har Sverige fjernet seg fra tiden da Statens Järnvägar hadde monopol. Siste steg ble tatt i mars i fjor. Da ble det åpnet for full konkurranse Stockholm-Göteborg.

Nå har vinnerne – den tross alt gjenkjennelige kjempen SJ, den fremadstormende Kina-giganten MTR og kosekonseptet Blå Tåget konkurrert i ca. ett år.

Både MTR og SJ har varslet interesse for Norge, kinesiske MTR så sent som tidligere denne måneden.

Det skjedde etter at samferdselsministeren for tre uker siden åpnet mange av de viktigste norske jernbanestrekningene for full konkurranse.

Vi prøvekjørte de to hovedkonkurrentene på strekningen mellom Sveriges to største byer.

Kort oppsummert SJ mot MTR på Stockholm-Göteborg

Dette er situasjonen:

  • SJ er traust – men raskest – og har klart flest passasjerer.
  • MTR har med moderne design slått godt an – er billigst – og mener at staten bidrar til urettferdig konkurranse.
  • Sjefen for Blå Tåget hevder at MTR kjører med billetter til under selvkost.
    Her er harde fakta om linjen Stockholm-Göteborg om den tredje konkurrenten:

Slik gikk det da vi prøvde SJs snabbtåg Göteborg-Stockholm:

SJs klassiske X2000 tog på centralstationen i Göteborg før avgang. Foto: Olav Olsen

Mandag 15. april klokken 11.30, tåg nr. 432.

OPT_BN3O7588_doc6ohoapit0cyturoslbq_doc6ojstfi53piypfp0d4i-eaNu46l31e.jpg Foto: Olav Olsen

«Tjusigt, grabbar, välkomna!». Vår nesten i overkant kjekke konduktør, Johan Egvik, sjekker billettene. Vi sitter i en lett nostalgisk kupé. Overgangen fra NSBs tog til Göteborg er markant, her er det rausere med treverk og bredere stoler.

SJ byr på trådløst nettverk, stikkontakt og magasinet Kupé i lommen på stolen foran, med bredt lesestoff. Restaurantvognen tilbyr enkle sofaer og lenestoler.

Rundt syv av ti seter er besatt, nesten alle har valgt 2. klasse. Stemningen er god og trygg.

Ekteparet Kjell (66) og Inga-Britt (63) Jonsson i SJs restaurantvogn. Foto: Olav Olsen

Opplevelse:

Presis avgang. Men allerede etter ti minutter forsvinner snabbtåg-følelsen. Vi tar igjen et forsinket lokaltog. På det meste er forsinkelsen på 16 minutter. Men på det siste strekket, fra Södertälje, drar lokfører Leif Jansson (65) på ordentlig. Vi er i Stockholm seks minutter FØR rutetabell!

Lokfører Leif Jansson Foto: Olav Olsen

(Skjønt, det kan ha sammenheng med at SJ ble klar over vårt ærend om bord.)

Tilbudet:

Kjører 18 ganger om dagen, i all hovedsak med snabbtåg. Reisen skal ta 3 t og 3 min. Det er mer enn et kvarter raskere enn MTR, og fullt ut konkurransedyktig med fly. Toget har sto stopp, i Skövde og i Södertälje.

Billetter:

SJs nettsider (sj.se) er litt gnidrete, men selve kjøpet gikk fint. Bekreftelse på billetten på e-post uteble. Vi måtte ringe kundeservice og få oversendt på sms. Priser for Göteborg-Stockholm varierer fra rundt 400 til rundt 1600 kroner, avhengig av tidspunkt for bestilling, om du vil reise på 1. klasse, og om billett kan refunderes. Rabatter som ungdomsbillett (20-25 år) ned til 155 kroner. Det lar seg ikke gjøre å kjøpe billetter om bord.

Slik gikk det da vi prøvde MTRs express Stockholm-Göteborg:

MTR Express på Centralstationen i Stockholm Foto: Olav Olsen

Tirsdag 16. april klokken 12.36, tåg 2033.

«Lite spacigare», sier passasjer Elisabeth Wanngård (35), og hinter til de ranke, svarte og hypermoderne stolene om bord i MTR. Toget er av typen Flirt, som også NSB kjører, men lakkert i rødt og sort, innvendig går det i metall og nye materialer, med kule lamper på bordene.

Også her er det trådløst nettverk og stikkontakt. Stolene er faste. Inntrykket er fresht, lekkert, dynamisk og litt romfartsaktig, som Wanngård sier.

OPT__04A7279_doc6ohoa7pido7ettfmlbq_doc6ojs2588p51qhzi8rb-VFrQhqHsRH.jpg Foto: OLAV OLSEN

Magasinet RES ligger klart, som kun har reiselivsstoff. Mat og drikke kan kjøpes i kaféhjørnet hos vertinne Zahia Kaidi.

Toget, som også er kortere enn SJs, har langt færre passasjerer. Men fornøyd stemning om bord.

Opplevelse:

Avgang på tiendedels sekundet. Akselerasjonen er raskere enn på X2000. Turen går jevnt unna. I motsetning til MTR-kollega Patrik Bäcklund, som dagen før ble rundt 20 minutter forsinket, lykkes lokfører Hasse Schemmel (55) i å gli effektivt forbi diverse vedlikeholdsarbeid på linjen. Vi er i Göteborg fem minutter FØR rutetabellen.

(Vi er helt sikre på at MTR kjente vårt ærend. Direktør Johan Söör var selv på perrongen i Stockholm og ønsket god reise.)

Cafévertinne Zahia Kaid i MTRs express. Foto: Olav Olsen

Tilbudet:

Kjører åtte ganger om dagen Göteborg-Stockholm. Reisen skal ta 3 t og 19 min. Tre stopp, Södertälje, Skövde og Herrljunga.

Billetter:

Nettsidene (mtrexpress.se) er veldig oversiktlige. Men også her uteble bekreftelse på e-post. Priser varierer fra 185 til 645, avhengig av avreisetidspunkt og fleksibilitet. 20 prosent rabatt for barn og ungdom. MEN: Betalingstjenesten Klarna godtar ikke norske postnummer eller telefonnummer. Og kundeservice får man kun skriftlig, via nett.

Dette sa passasjerene om bord hos SJ:

— Jeg foretrekker klart SJ, sier forretningsmannen Bengt Fjellstedt (55).

OPT_BN3O7697_doc6ohoatwi8lfdodx6rb_doc6ojsj6embnm1hoomg9qj-yMmLWITu3z.jpg Foto: Olav Olsen

— Jeg reiser denne strekningen hver uke, og kjører av og til med MTR.

— Men SJ har de beste setene og de beste togene. MTR bruker et kvarter mer og har langt fra så gode seter, sier Fjellstedt.

I restaurantvognen, og i godlune, sitter ekteparet Kjell (66) og Inga-Britt (63) Jonsson, fra lille Kilafors.

For dem var valget av SJ enkelt.

— Vi kjøpte reisen som en pakke, på SJs sider, sier Kjell Jonsson.

Kristina Gullersby, 68, fra Göteborg, reiser med hunden Mars. Hun reiser ofte for å besøke datteren i Göteborg, og betaler 155 kroner for honnørbillett.

OPT_BN3O7610_doc6ohoaq9nnn714h1unrb_doc6ojsmmzrlox10bq2rb-WCEIRyoGpX.jpg Foto: Olav Olsen

— Jeg har foreløpig ikke vurdert MTR. Men det virker enklere med SJ, sier Gullersby.

Fredrik (32) fra Stockholm reiser med sine ytterst travle sønner Erik (3) og Alexander (1):

OPT_BN3O7663_doc6ohoasqmnwi14qbwtrb_doc6ojsmsv586f1isdo19qj-8cUwEYYhYF.jpg Foto: Olav Olsen

— Å reise med SJ er nok en gammel vane. Jeg tror det er bra med konkurranse, men det viktigste er at det faktisk satses på jernbanen, sier far.

Dette sa passasjerene om bord på MTR:

— Jeg reiser mye her, og bytter mellom selskapene. MTR er utfordreren, «up and coming», de jobber bedre på service og har alltid bedre priser. Men stolene er litt harde, sier Elisabeth Wanngård (35).

Jan Karlsson er langt klarere. Bare MTR er nå aktuelt for ham.

— De er mer punktlige. Med SJ kommer jeg alltid for sent. De er mest forsinket i hele Europa, og man blir alltid forkjøpet om bord der. Hos MTR er personalet også hyggeligere, sier Karlsson.

Mike og Kathy Ford Foto: OLAV OLSEN

Mike (66) og Kathy Ford (65) fra Manchester gikk inn på nettet for å bestille.

— MTR var rett og slett billigere, sier Mike.

«Billigere», er også beskjeden fra Sara Olson og Nanna Bergqvist, begge 18 år.

Dette sier lokførerne fra SJ og MTR:

— MTR er det beste selskapet jeg har jobbet for. Det har ikke vært en eneste feil ved togsettene som har resultert i stopp. Vi har en romslig togtabell, trenger sjelden kjøre på makshastighet. MTR er litt mer "på" enn SJ, sier Hasse Schemmel, tidligere SJ.

OPT__04A7312_doc6ohoa965kye263vtlbq_doc6ojs25c9aramswdnd4i-Jtml5s7M3e.jpg Foto: OLAV OLSEN,Kam:1

— Jeg har jobbet hos SJ i 41 år, og stortrives. Jeg tror at arbeidsforhold og lønn er omtrent de samme for lokførerne i de to selskapene sier Leif Jansson.

Slik går det med konkurransen mellom SJ og MTR:

SJ har i dag klart flest passasjerer. Mange sier de kjører SJ av gammel vane, og at de trives med det. Ifølge direktør Johan Söör er MTR på vei opp, med en kundetilfredshet på hele 93 prosent, og punktligheten er ti prosent høyere enn hos konkurrent SJ.

— Tre av fire kunder sier at de hadde reist med SJ om ikke vi hadde et tilbud. En av fire sier de ellers ville tatt fly eller bil, sier Johan Söör.

Johan Söör Foto: Olav Olsen

I forordet til magasinet RES fremsetter han en klage: «Trafikverkets regelverk og signalsystem er fullt tilpasset SJs X2000. På visse strekk kan de kjøre i 200, MTR kun i 175 km/t,» skriver Söör.

— MTR kjører med priser under selvkost

Også sjefen for Blå Tåget, Måns Staffan Bolin, mener at konkurransen har usunne sider:

— Vi vet hva det koster å kjøre tog i Sverige. Når MTR ligger lavest, samtidig som de har splitter nytt materiell, opererer de med priser til under selvkost, sier han.

Vår oppsummering:

Begge selskaper kan anbefales!

  • Derfor har Aftenposten vært i Sverige. Om ett år starter konkurransen om halve Norges togstrekninger:
    NSB varsler hard kamp.

Norges nye jernbanedronning heter Elisabeth Enger. Hun blir sjef for det nye Jernbanedirektoratet.

Les også

«Vi har ganske mye å lære om punktlighet – sa hun da hun ble grundig intervjuet av Aftenposten»

Les mer om

  1. Samferdsel