Norge

Den kvitrende syklisten

Lance Armstrong er en racer på sykkel. Men han er nesten enda raskere på Twitter.

  • Robert Veiåker Johansen
    Robert Veiåker Johansen
    Journalist

«Good morning», er den første hilsenen fra Lance Armstrong til 690876 mennesker så godt som hver dag.

Så går det slag i slag, fra hendelse til hendelse i idrettsstjernens liv.

Den amerikanske comeback-syklisten (Giro d’Italia i mai, trolig Tour de France i juli) er fullstendig hektet på den populære mikrobloggingstjenesten Twitter («kvitter» på norsk), der brukerne bare har 140 tegn til å få ut det de har på hjertet.

–Aldri sett maken.

«Hvorfor er Twitter kult? Det er raskt. Det er direkte. Og viktigst av alt, det gir makt til folket. Jeg har aldri sett maken», meldte 37-åringen for et par uker siden.

Hvor? På Twitter, selvsagt.

Mannen som vant Tour de France syv ganger på rad fra 1999 til 2005 har snart 700000 «followers» (twittere som følger det han skriver). Fra torsdag til i går økte antallet med nesten 10000. Han har postet over 1500 innlegg, og mener mye.

Forleden drodlet han om hvor rare navn de amerikanske basketballagene har («Hornets trenger et nytt navn»), noen timer tidligere gjorde han sitt for å få et røykfritt Texas, etter at han hadde lagt ut flotte bilder fra en hard og lang treningstur i Aspen («6 timer, mye klatring, været er fantastisk»).

Men syklisten med steinansiktet, som følges av et rykte som en som er vanskelig å få tak på, er også personlig og nær.

«6 timer, mye klatring, været er fantastisk»
Lance Armstrong på Twitter

Pizza og Lego.

Som når han legger ut et bilde av sønnens nye Lego-figur, forteller om pizza-middagen med familien eller at han er på vei for å se Conor Oberst opptre på et sted som heter Belly Up i Aspen.

–Twitter har ført til en endring i kjendisers måte å kommunisere på. De er mye mer personlige, mener Marius Eriksen, daglig leder av Sermo Consulting.

–For Armstrong er Twitter et sted hvor han kan vise en mer personlig side av seg selv. Han kan fortelle kort og konsist om hva han gjør, hvor han skal, og si «se her, så langt har jeg syklet i dag» uten at han trenger til å kalle inn til en pressekonferanse. Dersom han er med når Tour de France begynner, kan det hende svært mange har fått et helt annet forhold til ham, sier Eriksen.

Kreft og doping.

Lance Armstrong fikk diagnosen testikkelkreft i 1996. Kreften hadde spredt seg til hjerne og lunger, men han overlevde, og gjorde et uhyre sterkt comeback. Engasjementet hans i kreftsaken er et stadig tilbakevendende tema på Twitter-profilen hans.

Det samme er de tilsynelatende evige doping-anklagene han utsettes for.

–For Armstrong kan dette være en måte å ta kontroll over kommunikasjonen på. Han blir ikke et produkt av det andre skriver og sier, han tar regien selv. Og så skjer det i et mikroformat, så han slipper å gå gjennom en haug av rådgivere om hvordan han skal ordlegge seg, poengterer Paal Fure, administrerende direktør og byråleder i mediebyrået Vizeum.

–Hva med de mer private oppdateringene?

–Folk rundt ham kan ha sagt «la oss putte inn litt av deg også. Ikke bare kreftsak og doping, men også litt Lance Armstrong». Å ha «followers» for ham, er jo verdt mange penger. Hvis ikke hadde han sikkert droppet det, sier Fure.

–Han skriver jo om merket på sykkelen sin, og at de nye skoene fra den og den produsenten endelig har kommet. Det er klart at det er verdt noe, mener Marius Eriksen, før han legger til:

–Det jeg vil lure på til jeg dør, er om han og andre kjendiser selv har funnet ut at Twitter er kult, eller om de er blitt introdusert for dette av et markedsapparat..?

Twitter-Lance: «I love this shoe. Check ‘em out».

Både Marius Eriksen fra Sermo, Paal Fure fra Vizeum og artikkelforfatteren har profiler på Twitter.

  1. Les også

    Armstrong hadde rett til å dusje

  2. Les også

    Tolv skruer senere

  3. Les også

    Lance heier på sin gamle hjelperytter