Norge

Sier klimaavtale er død om avskogingen fortsetter

Verden må få stoppet avskoging og uansvarlig arealbruk. - Hvis ikke er Paris-avtalen død, sier klimaminister Vidar Helgesen (H).

Singapores forretningsdistrikt pakket inn i tykk røyk etter store branner på sørlige Sumatra i Indonesia i 2015. Indonesiske myndigheter anklager store palmeoljeselskaper for å stå bak skogbrannene som herjet. Smog fra brannene seg inn over Signapore og Malaysia og førte til at myndighetene har erklært unntaktstilstand flere steder. Edgar Su / REUTERS

  • Tron Strand
  • Simen Granviken
  • Hilde Øvrebekk Lewis
  • Sveinung Berg Bentzrød

I Asia, Sør-Amerika og Afrika hogges tropisk skog for å rydde plass til plantasjer for dyrking av oljeprodukter. Dette brukes til både mat og drivstoff.

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen kaller det samtidig «paradoksalt» at Norge legger opp til å bruke mer matoljebasert biodrivstoff enn det EU har satt som tak i sine klimadirektiver.

Politisk hallingkast

– Jøje meg. Dette er det største klimapolitiske hallingkastet jeg har sett på flere dager. Det er jo Helgesen og hans regjering som har stemt gjennom den store biodrivstoffsatsingen, sier Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne.

Han mener det er gjort som en slags botsøvelse for «Frps hemningsløse og bilvennlige eksospolitikk.»

MDG-leder Rasmus Hansson ankommer finansdebatten i stortinget der omsetningskravet for biodrivstoff ble vedtatt, 5. desember i fjor. Berit Roald / NTB scanpix

– I stedet for å prøve å stikke av fra egne vedtak, må Helgesen nå vise handlekraft og sørge for at forbrukere i Norge kan være sikre på at biodrivstoffet de kjøper er garantert bærekraftig, sier Hansson.

  • Fikk du med deg denne saken? «Tidenes klimabudsjett» koster milliarder for bilistene og kan øke utslippene

Fordobling av matoljebruk

Taket i EUs klimadirektiver er satt nettopp for å redusere trykket mot avskoging og gjøre bruken av biodrivstoff mer miljøvennlig. Myndighetene legger opp til at det samme regelverket skal gjelde i Norge fra høsten av.

Budsjettforliket mellom V, KrF og regjeringspartiene innebærer at bruken av matoljebasert biodrivstoff vil mer enn dobles frem mot 2020.

Utfordringen er at den globale etterspørselen etter biodrivstoff bidrar til at stadig mer regnskog ryddes for å gjøre plass til palmeplantasjer.

Norge har, siden 2007, bevilget 22 milliarder kroner for å bekjempe ødeleggelse av regnskog i flere verdensdeler.

– Det uten sammenligning viktigste Norge gjør i klimapolitikken, er den internasjonale regnskogsatsingen. Det er altså ikke bare en skogsatsing, men dreier seg i veldig stor grad om å bekjempe driverne av avskoging, sier Helgesen.

Klimaminister Vidar Helgesen (H). Jan Tomas Espedal

– Da blir det varmt

– I det globale perspektivet representerer skog sånn rundt regnet 30 prosent av klimaløsningen. Det betyr at Paris-avtalen er død om vi ikke lykkes med skog, sier Helgesen.

– Da kan ikke den uansvarlige arealbruken globalt fortsette. Da blir det varmt, sier han.

Paradoksal økning

Regjeringen mente sist høst, og understreket dette i statsbudsjettet, at bruken av matbasert biodrivstoff ikke burde økes i det hele tatt. Men gjennom budsjettforliket legges det opp til en dobling av forbruket.

- Hvorfor er det paradoksalt at Norge legger opp til en slik økning?

- Fordi vi er av dem som argumenterer sterkest for at EU må skjerpe kravene. Og fordi Norge ønsker positive, globale klimaeffekter, sier Helgesen.

CO2-utslippene øker

Når biodrivstoff erstatter fossilt drivstoff, gir det 100 prosent uttelling i klimaregnskapet nasjonalt. Det innebærer at utslippet av klimagasser fra biodrivstoff settes til null i det landet det forbrennes.

Samtidig har biodrivstoff en annen effekt der det produseres. Det er her EU-direktivet om indirekte arealbruk (ILUC - Indirect land use change) kommer inn i bildet.

Klimautslippene øker fordi biodrivstoff laget av olje fra soya, raps og palme indirekte fører til økt avskoging og drenering av myrer. Det er særlig dramatisk når de nye plantasjene spiser seg inn i regnskog med enorme CO2-lagre.

Det betyr at CO2-utslippene øker, selv om drivstoffet erstatter fossil diesel.

Statsminister Erna Solberg hilser på en kvinne fra Orang Rimba Bujang Tampui stammen i regnskogen på Sumatra onsdag. Stammen er Indonesias siste regnskognomader. Den er svært sårbar og trues av avskoging, som foregår i stor skala i Indonesia. Solberg var i 2015 på offisielt besøk i Indonesia, hvor det norsk-indonesiske samarbeidet for å redde regnskog er et sentralt tema. Heiko Junge / NTB scanpix

– Det har en betydelig symbolverdi for Norge at vi ikke gjør ting som bidrar til  globale arealbruksendringer med negativ klimaeffekt, gitt at vi er verdens største bistandsinvestor i regnskog, sier Vidar Helgesen.

Ikke bare har Norge hittil bevilget 22 milliarder kroner for å hindre avskoging i utviklingsland. Regjeringen har også forpliktet seg til fortsette regnskogsatsingen helt frem til 2030. Helgesen peker også på at Norge nylig var med på å lansere et nytt, globalt fond for å redde tropisk regnskog.

-Det må være sammenheng mellom hva vi gjør her hjemme og hva vi gjør ute. Den globale effekten av hva vi gjør i Norge, er derfor veldig viktig for oss, sier Helgesen.

Norges klimaminister Vidar Helgesen (H) ankommer FN's hovedkvarter i New York sammen med ledere fra hele verden for å signere avtalen som ble framforhandlet foran og under klimatoppmøtet i Paris på tampen av 2015. Ørjan Ellingvåg / NTB scanpix

SV: – Slutt å sutre

SVs Heikki Eidsvoll Holmås lar seg ikke imponere av statsråden:

– Vi trenger en raskest mulig overgang til strøm og nullutslippsbiler. Vil Helgesen redusere behovet for biodrivstoff, må han redusere det samlede behovet for drivstoff. Der leverer ikke regjeringen.

Holmås kommer med en klar oppfordring til Helgesen:

– Klimaministeren sutrer om at vedtak i Stortinget kan ha negative konsekvenser for regnskogen. Slutt å sutre, og gjør jobben din som klima- og miljøminister.

Det kunne han, blant annet, gjort ved å stille strenge bærekraftskriterier for alt biodrivstoff som brukes i Norge.

– Men han har ikke løftet en finger for å innføre en gullstandard slik at vi unngår bruk av drivstoff laget av palme, soya og mais, sier Holmås.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Bioeventyret

Bioeventyret

  1. LEDER

    Aftenposten mener: Satsing på biodrivstoff er symbolpolitikk

  2. NORGE

    Slik kan biodrivstoff rasere regnskogen

  3. NORGE

    Statkraft skal lage biodrivstoff av norske trestokker

  4. VERDEN

    Nå skal disse kjøre med kaffe på tanken

  5. NORGE

    Nå vil politikerne fjerne den forhatte flyavgiften

  6. NORGE

    Norske fly skal fly på frityrolje fra restauranter i California