Ap krever at staten bidrar mer til ny T-banetunnel i Oslo
Den nye T-banetunnelen i Oslo sentrum kan bli utsatt til 2035 på grunn av pengemangel. Nå krever Arbeiderpartiet at staten tar en større del av regningen.
Arbeiderpartiet krever at staten tar en større del av regningen for ny T-banetunnel i Oslo. Pengemangel gjør at den kan bli utsatt fra 2030 til 2035. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
- NTB
T-banetunnelen gjennom Oslo sentrum skulle opprinnelig stå ferdig før 2030. Prisanslaget er 19,5 milliarder 2021-kroner, men nå mener Oslopakke-sekretariatet at den nye tunnelen blir fem år forsinket, melder NRK.
T-banetunnelen vil gjøre det mulig å doble antall avganger gjennom sentrum.
– Vi har foreslått 70 prosent statlig finansiering av T-banetunnelen. Det vil hjelpe mye, sier Andreas Halse, som representerer Oslo Arbeiderparti i Oslopakke 3-forhandlingene.
Staten har allerede sagt at de tar halve regningen for Fornebubanen og sentrumstunnelen gjennom Oslo. Den vil imidlertid ikke dekke signalanlegget til 5,7 milliarder og Majorstuen stasjon som har en prislapp på 6 milliarder kroner.
Ruter understreker at sentrumstunnelen ikke kan komme på plass før nye Majorstuen stasjon er bygget.
Flere artikler
Glem E18. Nå kan det være den nye T-banetunnelen i sentrum som ryker.
Straks er det for sent å hoppe av i svingen
Etter 101 år starter byggingen av Fornebubanen. Det kan bli med en helt ny løsning.
Varsel i notat: Dette er konsekvensene om forhandlingene om E18 bryter sammen
Her er Veivesenet i gang med E18 vest for Oslo
E18-partene er bare enige om én ting: å forhandle mer