Politikk

Ap krever at staten bidrar mer til ny T-banetunnel i Oslo

Den nye T-banetunnelen i Oslo sentrum kan bli utsatt til 2035 på grunn av pengemangel. Nå krever Arbeiderpartiet at staten tar en større del av regningen.

Arbeiderpartiet krever at staten tar en større del av regningen for ny T-banetunnel i Oslo. Pengemangel gjør at den kan bli utsatt fra 2030 til 2035. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

  • NTB

T-banetunnelen gjennom Oslo sentrum skulle opprinnelig stå ferdig før 2030. Prisanslaget er 19,5 milliarder 2021-kroner, men nå mener Oslopakke-sekretariatet at den nye tunnelen blir fem år forsinket, melder NRK.

T-banetunnelen vil gjøre det mulig å doble antall avganger gjennom sentrum.

– Vi har foreslått 70 prosent statlig finansiering av T-banetunnelen. Det vil hjelpe mye, sier Andreas Halse, som representerer Oslo Arbeiderparti i Oslopakke 3-forhandlingene.

Staten har allerede sagt at de tar halve regningen for Fornebubanen og sentrumstunnelen gjennom Oslo. Den vil imidlertid ikke dekke signalanlegget til 5,7 milliarder og Majorstuen stasjon som har en prislapp på 6 milliarder kroner.

Ruter understreker at sentrumstunnelen ikke kan komme på plass før nye Majorstuen stasjon er bygget.

  1. Les også

    Utbyggere tror ny E18 kommer, har bladd opp 190 millioner kroner for villaer på ett år

  2. Les også

    En løsning for dette området, på grensen mellom Oslo og Bærum, kan redde E18-prosjektet

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Oslo
  2. Ruter
  3. NRK
  4. Tunnel

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Glem E18. Nå kan det være den nye T-banetunnelen i sentrum som ryker.

  2. KOMMENTAR

    Straks er det for sent å hoppe av i svingen

  3. NORGE

    Her er Veivesenet i gang med E18 vest for Oslo

  4. NORGE

    Varsel i notat: Dette er konsekvensene om forhandlingene om E18 bryter sammen

  5. OSLOBY

    I dag kan E18-saken bli avgjort

  6. OSLOBY

    Byrådet tar omkamp om T-banesving de ikke ønsker