Politikk

Salgsnedgang kan gi færre merker i polhyllene

Salgsnedgangen på Polet fortsetter inn i julestria. Men også taxfree-salget går ned. Brennevin stuper med 10 prosent.

Polkunde Ole Bendik Eilertsen studerer et mulig vinkjøp. Han handler stort sett i Norge, men det er det mange andre som ikke gjør. (Arkivbilde)
  • Geir Salvesen

Flere importselskaper strever nå med økonomien. Lavere polsalg, for mange varelinjer og lav kronekurs er noen av årsakene. Samtidig fortsetter den historiske salgsnedgangen for Vinmonopolet også inn i julemånedene. Inkludert november gikk svakvinssalget ned med hele to prosent sammenlignet med de første 11 månedene i 2014. I november var salgsnedgangen 2,5 prosent. Sterkølsalget økte med 10 prosent, men fra svært lave nivåer.

Samtidig er det ventet prisøkninger fra nyttår på rundt fem kroner pr. flaske svakvin. Av totalen på fem kroner skyldes 1.50 kroner økte statlige avgifter fra finansminister Siv Jensen. 3,50 går til å kompensere for lavere kronekurs og prisendringer fra produsentene.

Prisforskjellene øker dermed sammenlignet med Sverige. Der er det ikke lagt inn avgiftsøkning, og den svenske kronen er sterkere i forhold til den vanligste vinkjøpsvalutaen— euro.

— Det vi ser er en fortsatt stagnasjon/nedgang. Særlig for vin. Stadig flere handler alkohol andre steder enn hos oss, sier kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen. Grensehandelstallene viste en økning pr. 3 kvartal, men taxfree har hatt en nedgang i november.

Nordmenn fyller fortsatt handlevognene til randen i grensebutikkene.

Les også

Slutt på sponsing av norske harrykunder

Også taxfree i minus

Nye tall fra Sirus – Statens institutt for rusmiddelforskning – viser formidable salgstall i taxfree-butikkene. 6,8 millioner liter vin og 3,7 millioner liter brennevin, var tallene for 2014. Da ble kvotereglene endret. Det førte til økt vinsalg og redusert tobakkssalg ettersom tobakkskvoten kunne erstattes med økt alko-kvote. Dette økte vinomsetningen ved ankomst med hele 32 prosent, beregnet pr. passasjer, ifølge Sirus.

Men dette er misvisende, ifølge Travel Retail Norway som har ansvaret for taxfree-salget på de store flyplassene:

— Det er akterutseilte og misvisende tall. Det gir mye større verdi å se på de faktiske omsetningstallene enn å se på gamle anslag som viser seg å være skivebom, sier Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef hos Heinemann.

— I november solgte vi 10.000 færre flasker vin enn i november i fjor. Det er i 1,7 prosent nedgang i salget, sier Dagestad.

Men enda mer overraskende er tallene for brennevin. 10,6 prosent nedgang de første 11 månedene i år sammenlignet med samme periode i fjor.

Uansett - det er fortsatt store kvanta som omsettes på taxfree. Rundt 10 millioner liter i året.

Taxfree-sjefen liker Syden-reisende aller best.

Les også

Disse kundene er taxfree-sjefens favoritter

Trøbbel for selskapene

Lavere polsalg fører til mindre import og dermed mindre fortjeneste for importørselskapene som forsyner Polet med vin. Polet selv kjøper ikke vin direkte, men via importfirmaene. Adm. dir i Palmer Group, Lars-Reidar Huth, sier dette:

— Vi opplevde trøkket helt fra i sommer til 2. uke i desember. Vi har hatt ti prosent volumnedgang på våre flaskeprodukter, sammenlignet med fjoråret,en klar nedgang på våre bestselgere. Vi tror folk kjøper mye på Gardermoen, selv om prisene ikke er så gunstige som folk tror, sier Huth.

Må ta sviende valutatap

Lønnsomheten er gått nedover:

— Det setter inntjeningen under press, i tillegg til at vi har valutaeffekt og at myndighetene setter opp avgiftene. Valutaøkningene i forhold til våre kalkyler er hele 17 prosent. Vi er et lite selskap, som omsetter for 100 millioner, vi har tapt 2,5 mill på valuta, ifølge Huth.

Den siste uken er det blitt lysere, konstaterer han:

I julehandelen handler folk uansett. De samme produktene som ga nedgang til og med november, har økt nå.

Tidligere vinjournalist i DN, og ex-ansatt i vinfirmaet Red & White, Tom Marthinsen, sier at det som nå skjer i bransjen er at man prøver å få ned lagrene og kutte i langsiktige utgifter. Det er også mye oppkjøp. Store holding-selskaper som kjøper opp.

— Svært få er interessert i de små. Folk med en enkelt halvgod Barolo vil enten gå konk eller fortsette som hobbyselskap, tror han.

For mange produkter

Mye tyder også på at det totale varetilbudet i Norge nå er større enn markedet kan bære, spesielt i tider med salgsnedgang. Lorentzen i Vinmonopolet anslår at det er ca. 18.000 varelinjer i øyeblikket.

Vin og brennevinleverandørenes forening, VBF, merker nedgangstidene.

— Salgssituasjonen på Polet reflekterer også leverandørenes stilling. Det er en tøff situasjon. Og det er knalltøft for dem som driver med brennevin når over 50 prosent av det som drikkes i Norge, ikke er kjøpt på Polet, sier Ingunn Jordheim i VBF. Hun sier at noe vin nå blir solgt med tap.

— Men er ikke 18.000 forskjellige produkter for mye for det norske markedet?

— Det er jo flott med å få hele verden inn på Polet. Flott å ha et mangfold. Det er jo opp til den enkelt importør å liste det de vil. Det må være opp til den enkelte å vurdere hvor mye varer de har, men for forbrukerne er det jo kjempefint. Vi har jo verdens beste brennevinsutsalg gjennom Polet, sier Ingunn Jordheim i VBF. - Hvis man først har et monopol, må man jo sørge for at folk handler der og at man har priser som er konkurransedyktige. Politikerne sier jo at Polet er så bra, men folk setter seg i bilen og drar til Sverige, sier hun.

Les også

  1. «Flyplassen er blitt kjøpesenter med landingsstripe»

  2. Nå faller salget til Vinmonopolet mer enn noen gang

Les mer om

  1. Politikk