Politikk

SV sier Ap og Høyre taler med to tunger om E18

SV-leder Audun Lysbakken og Oslo-topp Marianne Borgen langer ut mot Høyre og Arbeiderpartiet, og sier de nekter å gå i partnerskap med Ap hvis ikke E18-utbyggingen vrakes.

Marianne Borgen (SV) og Raymond Johansen (Ap) var gode venner under feiringen av 1. mai i år. Varfjell, Fredrik

  • Lars Molteberg Glomnes

— Det er uholdbart at Høyre og Arbeiderpartiet ikke forteller velgerne hva de mener om gigantprosjektet E18 når dette skal avgjøres de kommende årene, sier Marianne Borgen til Aftenposten.

Sammen med partileder Audun Lysbakken var hun med på å lansere SVs kommunevalgkamp i Oslo onsdag formiddag.

Mener de taler med to tunger

Begge leverer en kraftig bredside mot hvordan de mener politikere i Høyre og Arbeiderpartiet uttaler seg ulikt om de store planene for en av hovedstadens inn- og utfartsårer.

Som Aftenposten skrev onsdag, ligger det nå an til at den store utbyggingen av E18 vest fra Oslo vil bli nedskalert fordi politikerne nøler. Flere av politikerne sier ikke tydelig hva de mener det endelige resultatet bør bli.

Uklarheten får Borgen og Lysbakken til å levere en rett venstre:

— Politikerne uttrykker bekymring lokalt, men begeistring nasjonalt. Både Høyre og Arbeiderpartiet forsøker å tekkes velgerne ved å være utydelige, sier Borgen.

Hun sier velgerne har krav på å vite hva to så store partier faktisk mener.

To eksempler på dobbeltkommunikasjon:

Sammen med Lysbakken gir hun to eksempler på hvordan hun mener politikerne taler med to tunger.

I vår sa Oslo-ordfører Fabian Stang følgende:

«Vestkorridoren tror jeg stanser seg selv. Den ligger an til å bli altfor dyr. Det må uansett bli en mer moderat løsning. Så mye penger til vei er vanskelig å forsvare når vi først og fremst vil satse på kollektivutbygging,»

Det står tilsynelatende i sterk kontrast til stortingsrepresentant Bente Stein Mathisen fra Akershus Høyre i en stortingsdebatt 4. desember 2014:

«E18 må bygges så fort som mulig. Det haster med å få ny vei. E18 er en forutsetning for å imøtekomme den fremtidige veksten i transportbehovet».

Borgen og Lysbakken mener Arbeiderpartiet ikke har vært noe bedre:

Førstekandidat for Ap i Oslo Raymond Johansen, sa til Dagsavisen 24. februar 2015 at han mente prosjektet må revurderes.

«Jeg har stor forståelse for dem som bor i vestkorridoren og som stamper i kø, men samtidig er det klart at det aldri går an å bygge seg ut av køene ved å bygge flere og bedre veier. Det tok for eksempel bare noen uker etter at Fornebu ble nedlagt til E18 igjen fylte seg opp.»

SV-politikerne mener dette står i kontrast til blant annet det stortingsrepresentant Sverre Myrli sa i stortingsdebatten 4. desember i fjor.

«Arbeiderpartiet er for ny E18. Stortinget bør ikke nå gjøre noe som forsinker det arbeidet som er i godt gjenge. Det haster å bygge ny vei. Den skulle antageligvis ha vært bygd allerede.»

SV stiller ultimatum om E18

SV har siden i vår stilt hardt mot hardt i E18-saken. De vil ikke inngå et forpliktende samarbeid med Ap i Oslo hvis ikke planene for E18 blir vraket.

— Det er en avgjørende forutsetning at Ap sier nei, sier Borgen.

— At vi setter hardt mot hardt kan avgjøre dette. Raymond Johansen må ha et styringsdyktig flertall, sier Audun Lysbakken.

SV vil skrinlegge planene og heller utvikle kollektivtransporten inn og ut av hovedstaden. De mener det er bedre å bygge ut T-bane og tog.

— Å bygge monstermotorvei vil være en kolossal feilinvestering. Det vil være å bygge et system som ikke er rettet mot å få Norges klimautslipp ned, og det vil gi dårligere luft. Det vil heller ikke være i bilistenes interesse, siden veiene raskt vil fylles opp igjen, sier SV-lederen.

Ap: To tanker i hodet på en gang

Byrådskandidat Raymond Johansen sier han tror SV og Ap vil finne sammen, tross presset:

— Arbeiderpartiet og SV er enige om en ny retning for byen og jeg har stor tro på at vi skal klare å finne sammen når vi setter oss ned å forhandler etter valget, skriver Johansen i en epost til Aftenposten.

Han vil ikke gå med på at Ap dobbeltkommuniserer.

— Arbeiderpartiet er helt klare på at E18 må bygges i tråd med klimaforliket. Det betyr at det ikke kan føre til økte utslipp, eller økt biltrafikk inn i Oslo sentrum. Vårt utgangspunkt for reforhandlingene av Oslo-pakke 3 neste år er at enhver plan for ny E18 garanterer nettopp dette, skriver han og fortsetter:

— Samtidig er det er behov for nye trafikkløsninger vest for Oslo. Det betyr både utbedringer og innføring av kollektiv- og miljøfelt. Det er ikke dobbeltkommunikasjon, det er å ha to tanker i hodet samtidig. Dersom noen er prinsipielt imot enhver utbedring, selv om den er miljøvennlig og bærekraftig, er vi uenig, skriver Johansen.

Høyre: Vi er samstemte

Oslo-ordfører Fabian Stang (H) sier prislappen, som han sier kan bli inntil 60 milliarder kroner, har gjort det nødvendig å se på prosjektet på nytt, men avviser anklagene om dobbeltkommunikasjon.

— Jeg synes vi er ganske samstemte. Det vi har merket oss er at SV konsekvent er mot utbedringen av E18, mens vi konsekvent er for. Det er forskjellen mellom oss. Men det er viktig å understreke at en forbedring aldri vil skje slik at biltrafikken skal øke. Det er ikke aktuelt.

- All kapasitetsøkning skal skje innenfor kollektivtrafikken?

— Ja, sier Stang.

  1. Les også

    E18 Asker-Oslo – gigantveien som vil bli kraftig slanket

  2. Les også

    Enige om viktigheten – ikke metodene

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Politikk
  2. Kommunevalg 2015

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Viken kan stanse ny E18 – truer med å trekke milliardgaranti

  2. OSLOBY

    Ny E18-krangel: Tvinger Oslo til å «holde seg unna» resten av utbyggingen

  3. OSLOBY

    Hva mener Ap egentlig om E18?

  4. NYHETSANALYSE

    Nyhetsanalyse: Nye E18 er igjen i spill. Dette skjer dersom Viken får viljen sin.

  5. NORGE

    Her er Veivesenet i gang med E18 vest for Oslo

  6. NORGE

    Utsetter nye E18: Statens vegvesen mangler penger