Politikk

Forbud mot nye dieseldrosjer fra 2015

Høyres landsmøte vedtok lørdag kveld en lang rekke innskjerpelser på miljøsektoren. Blant annet vil partiet at det bare skal være nye lavutslippsdrosjer i byene etter 2015. - En seier for miljøet, mener talsmann Nikolai Astrup.

Ingen nye, vanlige dieseldrosjer og busser i storbyene etter 2015, differensiert bompengesats avhengig av hvor mye klimagasser bilen din slipper ut. Høyres Nikolai Astruphar fått partiet sitt til å vedta radikale endringer på samferdsels- og miljøsektoren. Det skal lønne seg å kjøre lavutslippsbiler, mener han. Her med sin egen elbil Tesla. Ørn E. Borgen

  • Geir Salvesen

— Høyre-folk er opptatt av miljø og utålmodige etter å komme i gang med ting som gir reelle resultater. Vi er løsningsorienterte. Månelandingsretorikken er byttet ut med handlingskraft, mener Astrup.

En rekke tiltak er vedtatt i en egen bymiljøpakke.

- Og nå blir det slutt med de vanlige dieseldrosjene?

— Det blir ikke slutt på dem. Dette gjelder nye biler. Vi får en gradvis innfasing av mer miljøvennlige drosjer. Vi ser jo allerede at mange taxieiere har konvertert til hybrid og elbilder, og dette er en utvikling vi ønsker å fremskynde.

Miljødifferensierte bompengesatser

På ett punkt fikk han ikke igjennom sitt hovedønske ubeskåret. Opprinnelig lød forslaget at det skal innføres miljødifferensierte bompengesatser i alle de store byene som skal gi bompengeselskapene samme inntekter som i dag, men der biler som forurenser ekstra mye, skal betale mer enn hybridbiler. El-biler kjører allerede avgiftsfritt.

Punktet som ble vedtatt lørdag, er slik:

«Vurdering av provenymøytral miljødiffensiering av bompengeavgiften må ses i sammenheng med bompengereformen, og eventuelt innføres der det er et lokalt ønske.»

Lokalpolitikerne støtte opp

— Det viktigste er at det blir gjort en vurdering, og det er viktig at her må lokalpolitikerne slutte opp hvis det skal bli noe av. Jeg mener at det er mye annet som er viktigere for miljøet. At fylkeskommuner og kommuner må legge miljøet til grunn ved innkjøp er enda viktigere, og vil ha mye mer å bety for miljøet enn dette.

Her er flere av punktene:

  • Innføre lav- eller nullutslippsstandard ved kjøp av alle nye tjenestebiler, så lenge teknologien er tilgjengelig.
  • Krav om lav- eller nullutslippsstandard for nye busser, rutebåter og drosjer.
  • Miljøsertifisere alle kommunale virksomheter innen 2019.
  • P assivhusstandard for alle nye kommunale bygg fra 2015 og nær nullenergistandard fra 2020 .
Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Politikk

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Får hun viljen sin denne gang?

  2. POLITIKK

    Oslo Venstre inviterer byrådet til sjokkøkning av rushtidsavgift

  3. OSLOBY

    Politiet slakter forslag om lavutslippssoner

  4. POLITIKK

    – Til og med jeg har problemer med å finne punkter jeg er uenig i, sier SV-lederen om sentrale deler i Høyres program

  5. POLITIKK

    Frp om integreringsforslag: – Dette er å slå inn åpne dører

  6. NORGE

    Sist lammet de trafikken. Nå truer sjåførene med nye aksjoner i Bergen.