Politikk

Solvik-Olsen må svare kontrollkomiteen om bompengefiaskoen «Grindgut»

IT-prosjektet skylte ned i et gedigent pengesluk, og tilbake sitter bompengeselskapene og Statens vegvesen med et system de selv mener er ubrukelig.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, fra anti-bompengepartiet Frp, må nå svare for hvorfor 170 millioner kroner, hvorav 130 millioner er betalt av bilistene, er brukt på et bompengeprosjekt som etter halvannet år endte i fiasko. Allerede få måneder ut i prosjektperioden ble det slått alarm internt om at nettopp det kunne skje. Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix / Aftenposten (Skiltet er en illustrasjon)

  • Bjørn S. Kristiansen

Aftenposten har i en rekke artikler rettet søkelys mot bompengeprosjektet «Grindgut».

Målet var et nytt, sentralisert styringssystem for innkreving av bompenger som skulle redusere bilistenes kostnader og forkorte levetiden til eksisterende bomringer.

I stedet kan bompengefiaskoen ende med en millionregning til bilistene, som så langt er belastet 130 millioner kroner for det feilslåtte prosjektet.

Les også

Bompengeprosjekt i grøfta - kan koste bilistene flere hundre millioner kroner

Stortinget krever svar

It-prosjektet, med en potensiell totalramme på 500 millioner kroner, havarerte etter drøyt halvannet år - men Aftenposten har avdekket at alarmklokkene ringte internt i styringsgruppen som ledet prosjektet allerede etter få måneder.

Les også

Bompengemillioner kan gå tapt: Alarmen gikk etter få måneder, men prosjektet fikk fortsette

Samferdselsdepartementet har redegjort for at det ble holdt løpende oppdatert om utviklingen, men overfor Aftenposten har statssekretær Reynir Jóhannesson (Frp) avvist at departementet burde trukket i nødbremsen.

Men det svaret er ikke godt nok for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, som torsdag sendte brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) med krav om at Frp-statsråden redegjør for sin kjennskap til bompengefiaskoen.

Ane Hem

– Det er statsråden som har ansvar

I brevet ber komitéleder Martin Kolberg (Ap) Frp-statsråden svare på to spørsmål:

  • «Kan statsråden orientere om hyppigheten og innholdet i den informasjon departementet har mottatt om Grindgut, enten direkte eller indirekte fra prosjektets styringsgruppe, Statens vegvesen, Vegdirektoratet og IBM i de ulike fasene?»
  • «Hvilke vurderinger har statsråden og Statens vegvesen gjort seg på grunnlag av meddelelsene fra IBM?»

Senterpartiets Geir Pollestad har engasjert seg i saken, og det er partikollega Per Olaf Lundteigen som har tatt opp saken i kontrollkomiteen.

Han mener Solvik-Olsen må ta fullt ansvar for at det ikke ble stanset før.

– Det er statsråden som har ansvar for hva som skjer i direktoratet, og jeg vil bli veldig overrasket hvis det ikke var klarert politisk at dette skulle fortsette, sa Lundteigen til Aftenposten tidligere i august.

  1. Les også

    IT-prosjektet «Grindgut» gikk i grøfta: Bruker flere bompengemillioner på nytt prosjekt

  2. Les også

    Aftenposten mener: Læringen etter IKT-skandalene går for tregt

  3. Les også

    Historieløst fra Senterpartiet om bompenger | Ketil Solvik-Olsen

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Statens vegvesen
  2. Ketil Solvik-Olsen
  3. Stortinget
  4. Martin Kolberg
  5. Geir Pollestad
  6. Per Olaf Lundteigen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Bompengeprosjekt i grøfta - bilistene kan få regning på flere hundre millioner

  2. ØKONOMI

    Bompengemillioner kan gå tapt: Alarmen gikk etter få måneder, men prosjektet fikk fortsette

  3. ØKONOMI

    IT-prosjektet «Grindgut» gikk i grøfta: Bruker flere bompengemillioner på nytt prosjekt

  4. DEBATT

    Historieløst fra Senterpartiet om bompenger | Ketil Solvik-Olsen

  5. NORGE

    Ti strake bompengerekorder - her er siste oversikt

  6. NORGE

    Slutt på særbehandling, nå må Veivesenet slåss med Nye Veier om hvert eneste veiprosjekt