Politikk

Hevder regjeringen melder jernbanen inn i EU – stopper togene i to minutter

Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) og Norsk Jernbaneforbund (NJF) stopper mandag togene i to minutter i protest mot innføringen av EUs fjerde jernbanepakke.

Forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund under en tidligere protest. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix

  • NTB

Samtidig som togene stoppes klokken 15.00, vil 50 jernbanefolk og støttespillere samles foran Stortinget for å protestere, i tråd med smittevernreglene.

I en pressemelding fra Norsk Jernbaneforbund hevdes det at regjeringen vil avdemokratisere jernbanen.

«Regjeringen har allerede vedtatt jernbanereformen. Å vedta EUs jernbanepakke er derfor ikke nødvendig, men vil låse norske folkevalgte til denne måten å organisere jernbanen på for all framtid», står det i meldingen.

– Regjeringen vil flytte makta til EU og gjøre anbud, konkurranseutsetting og privatisering obligatorisk på jernbanen for all framtid, sier forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund.

«Stortinget skal i år behandle EUs fjerde jernbanepakke. Sier Stortinget ja, blir Norge pålagt å avgi suverenitet over egen jernbane, Statens jernbanetilsyn blir avskiltet og Norge må innføre EUs jernbanepolitikk til evig tid, utenfor Stortingets kontroll», skriver Jernbaneforbundet.

  1. Les også

    Aftenposten mener: Toget går – og Norge bør være med

Les mer om

  1. Tog
  2. Jernbane
  3. Samferdsel
  4. Norsk Lokomotivmannsforbund
  5. EU
  6. Norge

Relevante artikler

  1. NORGE

    Skal EU eller Norge bestemme mest over norsk jernbane? Nå står slaget.

  2. POLITIKK

    Jusprofessor: Knut Arild Hareide villeder Stortinget om EU og tog

  3. POLITIKK

    Full stopp for regjeringens jernbaneforslag. Flertallet vil sende saken til Høyesterett.

  4. KRONIKK

    Tid for å trekke konsekvensene av EØS-avtalen – også i Grunnloven?

  5. SID

    Mye står på spill når Stortinget skal behandle EUs nye jernbanepakke før sommeren

  6. KRONIKK

    Ja til EUs jernbanepakke 4! Den er viktig for fremtidens jernbane.