Politikk

SAS en av hjernene bak Sommarøy-kampanjen – skulle brukes i markedsføring

SAS har spilt en mer aktiv rolle i utviklingen av tidløse Sommarøy enn det som tidligere har vært kjent. Samtidig viser interne dokumenter fra Innovasjon Norge at det er brukt 1,3 millioner kroner på kampanjen.

Symbolet på det tidløse livet på Sommarøy var at folk skulle kaste klokken. Foto: Morten Uglum

  • Alf Ole Ask
    Alf Ole Ask

Det ble nylig kjent hvordan historien om at Sommarøy skulle bli en «tidsfri sone», som gikk verden rundt, i realiteten var et rent PR-stunt fra Innovasjon Norge. Mange har reagert på metoden den offentlige eide virksomheten har brukt.

Aftenposten har fått innsyn i dokumenter som viser at det er brukt nær 1,3 millioner kroner totalt, og ikke bare vel 500.000, som tidligere kjent, på kampanjen der Sommarøy skulle trekke flere turister til Nord-Norge.

Les hele saken med abonnement