Politikk

Vedum kjøler ned avgiftsdebatt i eget parti

Grasrota i Sp skal ta stilling til om de vil partiet skal gå inn for dyrere bensin og diesel. – En økning i drivstoffavgifter kan ødelegge klimapolitikken, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Partileder Trygve Slagsvold Vedum ønsker en klimapolitikk som ikke rammer bileierne i distriktet. Her med en norsk is-klassiker under Senterpartiets sommerkonferanse. Dan P. Neegaard

  • Hanne Brønmo
    Journalist

Torsdag serverte Senterpartiet helnorske meieriprodukter og sin oppsummering av stortingsvåren til norsk presse.

Samtidig sender partiets programkomité to konkurrerende forslag på høring i partiet. Partiet skal velge mellom å si nei til avgiftsøkning på bensin og diesel, eller øke CO2-avgiften.

Senterungdommens leder Torleik Svelle er blant dem som i Aftenposten støtter en grønnere linje. Han vil gjøre det dyrere å forurense ved å sette opp avgiftene.

– Skal Senterpartiet inn i regjering i 2021, er vi nødt til å legge oljealderen bak oss og satse på de nye næringene, sa Svelle til Aftenposten.

Senterungdommens leder Torleik Svelle deltar i programarbeidet hvor Sp tar skal ta et veivalg i sin klimapolitikk. Dan P. Neegaard

Les også

Hva er verre enn plast i havet? Ulv i skogen. | Kjetil B. Alstadheim

Vedum ønsker avgiftskutt

Senterpartiets leder mener dyrere drivstoff er feil virkemiddel for å bekjempe klimaendringene.

– Det kan virke som regjeringen mener symbolpolitikk er viktigere enn effekt, sier Vedum som viser til transportnæringens forskning på at økte drivstoffavgifter vil gi liten faktisk effekt på klimaet.

For fire år siden stilte Sp seg bak et forslag om å be regjeringen «sørge for at dagens avgifter på fossilt drivstoff og forurensende transportmidler gradvis økes».

Men den politikken er forlatt.

Vedum er nå eneste partileder på rødgrønn side som ønsker å kutte avgifter på bensin og diesel og kutte i CO₂-avgiften.

– Avgifter kan ødelegge klimapolitikken

Sps partileder Trygve Slagsvold Vedum måtte tilbringe fire helger på rad i Oslo for å håndtere koronakrisen. – Jeg har savnet det å være nær folk, sa han på partiets pressekonferanse torsdag. Dan P. Neegaard

– Hvis du bare øker avgiftene uten å vurdere hvordan det slår ut for dem som tjener minst, ødelegger du klimapolitikken.

Partilederen mener avgiftsøkningen på biodrivstoff, som innføres 1. juli, har negativ effekt på klimaet.

– Symboler kan være viktige i politikken, men det redder ikke klimaet. Min grunnholdning er at vi kan bruke avgifter som et virkemiddel i klimapolitikken, men det bør ikke ramme de lavtlønnede.

– Så du er imot forslaget om å øke CO₂-avgiften og avgiften på fossile drivstoff?

– Senterpartiet har hele veien sagt at å øke avgiftene ikke har noen ting å si for klimaet, kun for statskassen.

– Mener du at Senterpartiet skal fortsette å mene det?

– Ja, min grunnholdning ligger der.

NAF: – Distriktene taper på høye drivstoffavgifter

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF er blant dem som mener Senterpartiet heller bør satse på lave drivstoffavgifter i distriktene.

– I dag er det nøyaktig samme bensin- og dieselavgift i Berlevåg som i Bergen. En økning over hele landet vil øke forskjellen mellom avgift og belastning enda mer, sier hun.

– Vi har hatt en klar holdning hele veien: fase inn nye biler uten utslipp, men vi kan ikke straffe de som lengst har lavest forbruk. I det store klimaregnskapet er det ikke bra om alle i Norge hadde byttet ut til elektrisk på dagen.

– Mange steder i Norge har du ikke alternativer til bilen.

Holder fast på mindretallsregjering

Senterpartiet var uenig med de rødgrønne i 60 av 69 klimasaker som er behandlet i Stortinget siden valget i 2017.

Partilederen holder fast på en mindretallsregjering med Arbeiderpartiet etter stortingsvalget i 2021 og ønsker ikke bindende samarbeidsavtaler med SV, MDG eller Rødt.

– Jeg tror en regjering basert på Sp og Ap sørger for en skatte- og avgiftspolitikk som i tillegg utjevner forskjeller, sier Vedum.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Senterpartiet (Sp)
  2. CO2
  3. Bensin
  4. Klimautslipp

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Senterungdommen og tidligere Sp-minister ber Sp gå inn for dyrere bensin

  2. KOMMENTAR

    Klimarusk i Vedum-maskinen

  3. POLITIKK

    SV mener de har løsningen på klimautfordringene. Først må de løse utfordringene på rødgrønn side.

  4. POLITIKK

    Støre åpner for å pøse flere oljemilliarder inn i norsk økonomi

  5. KOMMENTAR

    Det rødgrønne helt i det blå | Halvor Hegtun

  6. ØKONOMI

    Siv Jensen frir til gutta på oljegølvet 1. mai