Politikk

Ap i 2016: Flyavgiften setter 5000 jobber i fare. Ap i 2015: Ville utrede ny flyavgift.

Aps Trond Giske langer ut mot den nye flyavgiften. Men i fjor foreslo hans eget parti å utrede en ny avgift etter modell av den skyhøye tyske flyskatten.

Ap-nestleder Trond Giske er sterkt kritisk til Regjeringen flyavgift, og mener det er stor avstand mellom den, og at Ap selv ønsket å utrede en flyseteavgift på landsmøtet i 2015. Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

  • Karen Tjernshaugen
    Nyhetssjef

– Flypassasjeravgiften handler om langt mer enn Ryanair. NHO Luftfart har anslått at 4.000-5.000 arbeidsplasser landet rundt står i fare som følge av denne avgiften, sa Ap-nestleder Trond Giske til NTB tirsdag kveld.

Han filleristet Regjeringen og statsminister Erna Solberg for innføringen av flypassasjeravgiften og konsekvensene denne kan få for norsk næringsliv.

Men den tidligere næringsministeren fra Arbeiderpartiet ser ut til å ha glemt én ting:

På Aps siste landsmøte våren 2015 foreslo partiet hans å utrede nesten akkurat det samme.

I klimauttalelsen "En offensiv politikk for et grønt skifte" skriver Arbeiderpartiet nemlig i et kulepunkt at partiet vil "utrede flyseteavgift inspirert av tysk modell".

Les også

Les også: Solberg: Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair

Giske ser ingen motsetning

– Det som ble foreslått da, er noe helt annet enn den avgiften Regjeringen vil ha. Arbeiderpartiet er ikke mot en klimaavgift, sier Giske til Aftenposten.

Han ser ingen motsetning mellom partiets kritikk mot flyavgiften nå, og Aps punkt om å utrede en flyseteavgift i klimauttalelsen fra landsmøtet i fjor.

– Næringslivet klarer fint å omstille seg til nye krav, men de trenger forutsigbarhet. Denne regjeringens flyavgift ble til i siste sving under budsjettforhandlingene. Nøkkelordet her er «utrede». Regjeringen har ikke vurdert konsekvensene - om den har miljøeffekt og hva den vil ha å si for arbeidsplasser, sier Ap-nestlederen.

Ryanair-sjef Michael O'Leary kutter Rygge som base for sine fly, ifølge selskapet som følge av den nye flyavgiften, og dermed har Rygge flyplass vedtatt at de ikke lenger kan drive med sivil luftfart. Foto: GERARD JULIEN / AFP

Langt høyere avgift for lengre reiser i Tyskland

De fire partiene på borgerlig side ble i budsjettforhandlingene i fjor høst enige om å innføre en flypassasjeravgift på 80 kroner per passasjer pluss moms.

Avgiften er nå planlagt innført fra 1. juni.

Den tyske flyspassasjeravgiften er på ingen måte noen lilleputt sammenlignet med avgiften Solberg og co har gått for i Norge:

Tyskland har ifølge Finansdepartementets høringsnotat siden 2011 hatt en avstandsbasert passasjeravgift («luftverkehrsteuer») på flyginger fra tyske lufthavner.

Satsene i 2015 var:

  • For kortdistanse 7,50 euro - eller 70 kroner.
  • Mellomdistanse 23,43 euro - eller 219 kroner.
  • Langdistanse 42,18 euro - eller 394 kroner.

For lange og mellomlange distanser ville altså en flypassasjeravgift etter tysk modell - slik Ap ville utrede - blitt langt høyere enn den avgiften Norge innfører fra 1. juni.

Slik avstandsgrensen er satt i Tyskland ville mange populære destinasjoner lengst sør i Europa som Hellas og Sør-Spania havne i kategorien "mellomdistanse" om man valgte samme modell i Norge.

Les også

Siv Jensen måtte forsvare flyavgiften i spørretimen

– Dette er politikere fullstendig uten ryggrad

Ideen om en flyavgift ble hentet fra Venstres alternative budsjett for i år. Den modellen Venstre foreslo, som ville medført lavere avgift på strekninger internt i Norge, men høyere avgift på lengre utenlandsturer, var utformet i tråd med en tysk modell.

I budsjettforhandlingene mellom de to regjeringspartiene og KrF og Venstre svarte Høyre og Frp med å fremme forslag om en litt annen variant.

Venstre-leder Trine Skei Grande er ikke imponert over kritikken fra Arbeiderpartiet. Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / BYRÃ…

Overfor Aftenposten fnyser Venstre-leder Trine Skei Grande av det hun mener er «ren populisme» fra Arbeiderpartiet.

– Dette er politikere fullstendig uten ryggrad, som står for en avgiftspolitikk når landsmøtet deres vedtar idealer, men springer fra det med en gang det blir ubehagelig, sier Grande.

– Aps kritikk her går på prosessen. At dette kom på bordet under budsjettforhandlingene, har dårlig miljøeffekt, ikke er utredet, og at man derfor ikke ante noe om konsekvensene. Har ikke Giske et poeng?

– Men man kan ikke på den ene siden mene at flyplassen blir nedlagt, og på den andre siden si at dette ikke har miljøeffekt. Du kan ikke mene de to tingene samtidig.

Ifølge Grande er fem milliarder kroner av den totale skatte- og avgiftsøkningen på 10,6 milliarder kroner i Aps alternative budsjett, ikke utredet.

– De har blant annet en finansskatt som ingen vet hvordan skal innføres. Så denne kritikken faller raskt tilbake på dem selv, sier Venstre-lederen.

Giske svarer det følgende på kritikken:

– Jeg noterer meg at Venstre, i likhet med Høyre og Frp, ikke virker særlig berørt av at 1000 mennesker står i fare for å miste jobben.

Les mer om

  1. Trond Giske
  2. Luftfart
  3. Ryanair
  4. Trine Skei Grande