Politikk

Gryende irritasjon i Høyres rekker over Frps nakketak på Regjeringen

Statsminister Erna Solberg kjemper for Regjeringens liv og sitt ettermæle som politiker. Foreløpig har hun full støtte i Høyres for sin håndtering av budsjettforhandlingene.

Statsminister Erna Solberg (H) innrømmer selv at hun har dårlig tid. - Jeg har fem dager på meg for å få gjennom et budsjett, sa hun onsdag etter at det ble klart at Krf også
  • Karen Tjernshaugen
    Nyhetssjef
  • Solveig Ruud
    Journalist
  • Robert Gjerde
    Journalist
  • Stine Barstad
    Journalist

I løpet av onsdagen ble en allerede svært vanskelig budsjettsituasjon enda vanskeligere for Erna Solberg.

Den blåblå regjeringen står nå med begge beina oppe i en dyp budsjettkrise, som kan ende med regjeringskrise.

Tirsdag brøt Venstre budsjettforhandlingene. Onsdag fulgte KrF opp med å trekke seg fra de samme forhandlingene.

Ikke et møte som ga optimisme

Raskt inviterte Erna Solberg Venstre og KrF til et nytt møte.

Men onsdag kveld var det klart at møtet mellom regjeringspartiene og KrF og Venstre ikke ga næring til noen optimisme.

– Det ser svært krevende ut å få til en avtale om statsbudsjettet, sa Solberg etter kveldsmøtet.

– Vi har diskutert den situasjonen vi står i uten en avtale om budsjett, og vi har snakket om hvordan dette skal håndteres videre, sa Solberg og la til at hun ennå er tid frem til mandag for å finne løsninger.

– Ikke disko-stemning

KrF-leder Knut Arild Hareide karakteriserte det siste møtet onsdag på lakonisk vis i Dagsnytt 18 onsdag.

– Det var ikke diskotekstemning der, sa han.

Trine Skei Grande uttrykte bekymring for om Regjeringen hadde skjønt alvoret i bruddet.

Etter at Hareide og Grande hadde forlatt statsministerboligen onsdag kveld kom de parlamentariske lederne i Høyre og Frp, Trond Helleland og Harald Tom Nesvik, til et krisemøte med statsministeren og Frp-leder Siv Jensen.

Også de finanspolitiske talspersonene i Høyre og Frp møtte opp hos statsministeren onsdag kveld til det de karakteriserer som et oppdateringsmøte.

Erna Solberg må finne flertall for statsbudsjettet innen mandag, når budsjettet skal vedtas på Stortinget, rett etter finansdebatten.

Knut Arild Hareide (KrF) møter pressen etter onsdagens dramatiske tre timer lange "morgenmøte" i stortingsgruppen til partiet.

Regjeringspartiene Høyre og Frp har sittet i seige budsjettforhandlinger med KrF og Venstre siden starten av november. Alle frister er brutt forløpende i forhandlingene, som av aktørene er blitt betegnet de vanskeligste noensinne.

Venstre og KrF legger skylden på et ultimatum om en bilpakke, som Frp har stått steilt på overfor Høyre internt i Regjeringen.

Også i Høyre begynner man nå murre over Frps stahet for å tviholde på alle løsningene i bilpakken.

Erna Solberg snakket til pressen for første gang etter at både Venstre og Krf hadde varslet om at de bryter budsjettforhandlingene med regjeringspartiene.

Har vært stor forståelse

I Høyre har det hele tiden vært stor forståelse for at bilpakken er «hellig» for Frp.

Men når Frp insisterer på at «fossilbilistene» skal komme styrket ut, selv langt på overtid i helt fastlåste forhandlinger, så begynner det å røyne på for denne «forståelsen».

På gruppemøtet i går ble Høyres stortingsrepresentanter informert om den fastlåste situasjonen. Møtet forløp rolig, og det ble ikke uttrykt noen misnøye med Erna Solbergs håndtering av saken, får Aftenposten opplyst.

– Det er en økende oppgitthet og irritasjon i stortingsgruppen over at Frp er så steile, men det er likevel stor tillit til ledelsens håndtering av situasjonen. Dette overlater vi til Erna. Møtet var av informerende karakter, sier en kilde.

  • Politisk redaktør Trine Eilertsen lurer på hvor det gikk galt, i denne kommentaren.
Flere i Høyre uttrykker nå irritasjon over måten Siv Jensen og Frp har håndtert budsjettforhandlingene. Her kommer Jensen til Stortinget onsdag, sammen med statssekretær André Kolve.

Sitte stille i båten

For nå handler det om å sitte stille i båten, og hindre en regjeringskrise. Da slutter man rekkene i Høyre.

Unngår man en regjeringskrise, og Høyre/Frp-regjeringen får regjere frem til stortingsvalget neste, håper man å unngå at påstander om «borgerlig kaos» eller påstander manglende regjeringsdyktighet på borgerlig side skal ødelegge valgkampen på ikke-sosialistisk side.

Lojaliteten til Erna Solberg og ledelsen er derfor stor akkurat nå.

I Høyre er det også en dyp erkjennelse av at det er svært viktig å holde Frp «innenfor enn utenfor Regjeringen». Et Frp i «fri dressur» i opposisjon ett år før valget er et skremmende scenario for mange i Høyre, som husker svært godt at Frp for få år siden lå godt over Høyre på målingene.

Derfor har Erna Solberg og Høyre-ledelsen foreløpig full arbeidsro blant sine egne, selv enkelte i stortingsgruppen uttrykker undring over at Erna Solberg har latt Frp få «diktere» et ultimatium på bilpakken.

– Hun har sikkert ikke hatt noe valg, sier en Høyre-kilde.

Onsdag var budskapet fra Venstre og KrF følgende: Skal forhandlingene starte igjen må lettelsene til bilistene reduseres eller nulles ut.

Venstre og KrF har allerede akseptert Høyre og Frps forslag til avgiftsøkning på 15 og 25 øre for bensin og diesel. Det er de 900 millioner kronene i samlede lettelser for bilistene som førte til budsjettkræsj.

Det som provoserer Venstre og KrF mest, og som også har ført til irritasjon i Høyre, er ultimatumet om at årsavgiften for bil skal kuttes, det samme skal bompengesatsene – i grisgrendte strøk.

KrFs leder Knut Arild Hareide informerte først statminister Erna Solberg om bruddet, før han onsdag formiddag snakket til sine egne i stortingsgruppen. KrF mener prinsippene fra fjorårets avtale om klimakutt, ikke er overholdt.

– Ikke forenlig med det grønne skiftet

– KrF har for lengst akseptert regjeringens forslag på både diesel og bensin. Problemet er at det gis en ekstra belønning på de fossile bilene. Det er ikke forenlig med det grønne skiftet, sier Hareide.

Han sier KrF har forståelse for at Frp ikke kan gå lenger på bensin og diesel. Han mener imidlertid at de må kunne forhandle om en nedjustering av kompensasjonen bilistene får for de økte driftstoffsavgiftene. En kompensasjon som er blitt betegnet som en overkompensasjon.

– Den overkompensasjonen mener jeg vi må se på fordi det bryter med prinsippet vi satte for ett år siden, sier Hareide.

Trine Skei Grande sier Solberg må åpne bilpakken eller ha noe «veldig stort i ermet», dersom Venstre skal gå i nye forhandlinger med Regjeringen.

– Ikke fristende med ny samarbeidsavtale

Hareide sier til Aftenposten at denne prosessen har tæret på tålmodigheten i KrF, og svekker oppslutningen om et nytt samarbeid etter valget neste høst.

– Jeg tror nok at måten regjeringspartiene har behandlet tilliten på disse ukene, har skapt en frustrasjon internt i KrF.

– Som gjør at en ny samarbeidsavtale er mindre fristende?

– Ja.

– Solberg bastet og bundet av Frp

Også eksstatsminister Kjell Magne Bondevik (KrF) mener Erna Solberg (H) er blitt bastet og bundet av Frp-leder Siv Jensen i budsjettkampen.

Han mener valg om å hoppe av budsjettforhandlingene onsdag ettermiddag var «naturlig».

– Sett utenfra har jeg et inntrykk av at det er Frp som her har satt statsministeren i en vanskelig, for ikke å si håpløs situasjon, sier Bondevik.

– Det virker som Frp bare har fastholdt dette ultimatumet hele veien. Statsministeren har mistet den nødvendige handlefriheten og redskapet for å finne en løsning. Jeg synes hun er blitt satt i en vanskelig situasjon.

– Hva synes du om måten statsministeren har håndtert dette?

– Jeg tror hun har villet, men har mistet handlefriheten på grunn av ultimatumet som var klart på forhånd om bilpakken. Frp har satt sin regjeringssjef i en ganske håpløs situasjon, sier Bondevik.

Les mer om

  1. Politikk
  2. Erna Solberg
  3. Siv Jensen
  4. Trine Skei Grande
  5. Knut Arild Hareide