PST var inne i Norwegians bookingsystem
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) benyttet Tolletatens tilgangskoder for å logge seg på bookingsystemet i Norwegian i vår, skriver Dagens Næringsliv.
Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, sier de har bedt om en redegjørelse fra Tollvesenet om saken. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
- NTB
Episoden fant sted på Norwegians billettkontor på Gardermoen tidligere i år, og da gikk alarmen hos Norwegian. Saken ble oppdaget av en sikkerhetsansvarlig som gjenkjente den PST-ansatte under et tilfeldig besøk på Norwegians billettkontor på Gardermoen, skriver Dagens Næringsliv.
Datatilsynet ble varslet om saken av flyselskapet 22. mai, og nå undersøker både Datatilsynet og EOS-utvalget saken.
DN har fått innsyn i Datatilsynets krav om en redegjørelse til Tolletaten. Tilsynet krever å få vite hvem som har lovlig rett til å bruke Tolletatens koder.
EOS-utvalget, som kontrollerer sikkerhetstjenesten på vegne av Stortinget, bekrefter at de undersøker saken.
– Vi forventer at saken er ferdigbehandlet fra vår side i løpet av noen måneder, sier utvalgets leder Svein Grønnern.
Datatilsynets direktør, Bjørn Erik Thon, forteller til avisen at de nå undersøker saken for å kartlegge faktum.
– Vi ber om å få en redegjørelse fra Tollvesenet, vi kontrollerer ikke PST, sier han.
Les mer om
Relevante artikler
EOS-leder: Kan ikke utelukke at opplysninger er kommet på avveie
PST ville kartlegge ekstremister og forebygge terror. Kontrollutvalg mener de brøt loven.
Politiet har stått bak åtte datainnbrudd. Ny, omstridt politimetode brukes stadig oftere.
Skal granske om E-tjenesten har brutt loven
E-tjenesten graderer selv informasjon om Frode Berg-saken. Men Stortinget kan tvinge gjennom åpenhet.
Kallmyr må svare Stortinget om PSTs datainnhenting