Politikk

Slik var statsministerens strategi for å legge Rygge-skylden på Ryanair

Statsministerens kontor (SMK) spredte et notat om Ryanair for å unngå at Regjeringen ble «skurken» i striden om flypassasjeravgiften og Rygge flyplass.

Statsminister og Høyre-leder Erna Solberg svarte ikke på pressehenvendelser kvelden Rygge-ledelsen varslet nedleggelse, men brukte flere av poengene fra Ryanair-notatet i en melding på Facebook. - Denne Regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair, skrev hun.
  • Bjørn S. Kristiansen
  • Solveig Ruud
    Journalist
Statsminister og Høyre-leder Erna Solberg svarte ikke på pressehenvendelser kvelden Rygge-ledelsen varslet nedleggelse, men brukte flere av poengene fra Ryanair-notatet i en melding på Facebook. - Denne Regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair, skrev hun.

«Det er uheldig at fortellingen som får etablere seg er at regjeringen er skurken, mens Ryanair er helten – som skaper arbeidsplasser i Norge og nå tvinges til å avvikle, og dermed knuse miljøet rundt en hel lufthavn i Østfold.»

Det er innledningen i et notat Aftenposten har fått tilgang til, signert «Hans Christian» og datert 22. mai – to døgn før styret for Rygge flyplass varslet nedleggelse av flyplassen.

Kom fra en av statsministerens spinndoktorer

Notatforfatteren er Hans Christian Kaurin Hansson (H), politisk rådgiver – og spinndoktor – ved Statsministerens kontor (SMK). Notatet havnet hos støttepartiene og hovedinnholdet i det ble bevisst spredd i pressen, men da var avsnittet om «helter» og «skurker» klippet ut – med unntak av én versjon som kom Aftenposten i hende.

Striden rundt flypassasjeravgiften og trusselen om nedleggelse av Rygge flyplass har preget nyhetsbildet den siste uken.

For Regjeringen og Venstre har det vært viktig å unngå å bli sittende igjen med svarteper. Og da ble skytset rettet mot et utenlandsk flyselskap som fra før er blitt boikottet av fremtredende politikere i Ap og beskyldt for blant annet å være fagforeningsfiendtlig.

Les også

Trodde du at Ryanair skal slutte å fly på Rygge? Her får du svar på spørsmål om Rygge, Ryanair og den nye flyavgiften.

«Ofte har de gjort alvor av sine trusler»

I forsøket på å unngå at Regjeringen ble «skurken», lister statsministerens rådgiver opp en rekke episoder der «den irske giganten» på ulike flyplasser i Europa «misbruker sin markedsmakt overfor små og ofte finansielt skjøre lufthavner».

Følgende hevdes om Ryanair: «krever ofte særfordeler, gjerne regelrette subsidier, og vrir seg til stadighet unna beskatning. Ofte har de gjort alvor av sine trusler, og eksempelets makt brukes stadig i deres retorikk».

SMK avviser at dette er en «drittpakke»

– Innholdet i dette notatet ligner veldig på det mange kaller en «drittpakke»? Har du en kommentar til det?

– Ikke her og nå, sier Solbergs politiske rådgiver Hans Christian Kaurin Hansson (H) til Aftenposten, og forklarer at han skal ombord i et fly.

Han tar seg i stedet tid til å kontakte sin kollega på SMK, statssekretær Sigbjørn Aanes, som straks ringer Aftenposten og sier han ikke vil kommentere innholdet i en intern e-post. Han avviser at de konkrete opplysningene om Ryanair i notatet kan karakteriseres som en «drittpakke.»

– Det er helt feil. Det er et internt notat med åpne kilder som viser hvordan et selskap i ulike land har drevet en tøff kamp for å få lavere avgiftsregimer, sier han og legger til at han er overrasket over at en journalist omtaler en samling av sitater fra en rekke avisartikler som en «drittpakke.»

Statsministerens kontor forsøker å legge all skyld på Ryanair. Her er statsminister og Høyre-leder Erna Solberg i førerkabinen i et Widerøe-fly under en valgkampturné i Nord-Norge i september 2015.

Siv Jensen: – Dette handler om Ryanair

I notatet skriver SMK-rådgiveren at historien om Ryanairs fremferd i Europa «også bør frem i norske medier». Det lyktes.

Samme dag som vedtaket om mulig nedleggelse av Rygge ble vedtatt, ble Aftenposten kontaktet av Venstre med spørsmål om vi ønsket dokumentasjon på hvordan Ryanair hadde opptrådt rundt omkring i Europa. Den dokumentasjonen hadde vi allerede fått fra Høyres folk ved Statsministerens kontor.

Alt tyder også på tilsvarende fremstøt overfor andre medier.

26. mai, dagen etter spørretimen, trykket for eksempel Dagbladet artikkelen: «Slik har Ryanair presset myndigheter Europa rundt».

Artikkelen inneholder ordrette utdrag fra del to av SMK-notatet – listen med Ryanair-episoder i andre europeiske land.

De fleste fra regjeringspartiene og støttepartiene som sist uke kommenterte saken, pratet minst mulig om budsjettkompromisset – og mest mulig om Ryanair.

Statsministeren svarte ikke på pressehenvendelser kvelden Rygge-ledelsen varslet nedleggelse, men Solberg brukte flere av poengene fra Ryanair-notatet i en melding hun skrev på Facebook.

– Denne Regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair, skrev hun.

Les også

Siv Jensen måtte forsvare flyavgiften i spørretimen

Dagen etter haglet det med angrep i Stortingets spørretime. Flere politikere kritiserte Regjeringens manglende utredning av hvordan avgiften ville slå ut. Og finansminister Siv Jensen (Frp) svarte i tråd med notatets strategi:

– Dette handler om Ryanair. Dette er en avgift som innføres på alle flyreiser i Norge. Det er ikke en avgift som er spesifikt rettet mot Rygge, sa hun.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og finansminister Siv Jensen (Frp) måtte begge forsvare flypassasjeravgiften i spørretimen 25. mai. Begge skyldte på Ryanair.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fulgte opp:

– Jeg ser at det er veldig mange flyselskap som ser til Norge, som ønsker å bruke Norge som destinasjon og som et sted å mellomlande, og vi ser at de fleste flyselskap øker tilbudet sitt både i Norge og ut av Norge. Unntaket er altså Ryanair, og derfor er dette en diskusjon om Ryanair.

Overfor Aftenposten gikk Venstre-leder Trine Skei Grande hardt ut mot det irske flyselskapet.

– De forsøker å fremstille det som at Rygge legges ned på grunn av denne avgiften. Det er det ikke. Det er en nedleggelse fordi Ryanair hadde kommet til å legge ned uansett. De bare ventet på en sjanse for å kunne skylde på noen. Og sånn opptrer de i land etter land. Dette er ikke noe nytt.

Skei Grande: Kan ikke «falle på kne for sånne» selskaper

Hun mener Ryanair ikke har snakket sant om hvorfor de legger ned sin base på Rygge.

Venstre-leder Trine Skei Grande var overfor Aftenposten klar etter spørretimen onsdag sist uke: - Nei, dette er Ryanair sin feil. Ikke avgiften.

– Det er ren og skjær løgn. Dette gjør de bare fordi de ønsker å stoppe avgiften. Hvordan vil det bli i land dersom politikere faller på kne for sånne typer selskaper, spør Venstre-lederen retorisk.

– Dårlig politisk håndverk

Hans Jørgen Elnæs, salgs- og markedssjef for Ryanair i Skandinavia og Baltikum, ville ikke kommentere denne kritikken. Han vil heller ikke kommentere innholdet i notatet.

Men flyplassdirektør på Rygge, Pål F. Tandberg, rettet imidlertid ikke pekefingeren mot Ryanair, men mot Regjeringen da han kommenterte kritikken i forrige uke:

– Det er meget beklagelig for oss å se at et dårlig politisk håndverk, et kompromiss i statsbudsjettet, får de følger at vi havner så betydelig i minus at vi må avvikle den sivile driften, sa han.

Dagbladets nyhetsredaktør Frode Hansen sier følgende om deres dekning av saken og artikkelen 26. mai.

– Vi har dekket den betente saken med mange kilder i flere artikler. Denne aktuelle artikkelen 26. mai har også flere kilder som kommenterer fra ulike perspektiver, men her kunne vi nok sikkert gjort ytterligere research. Likevel er ikke disse kontroversene om Ryanair ukjente opplysninger, sier Hansen.

«Alle» har klaget og truet

Ryanair er langt fra alene om å protestere mot Regjeringens flypassasjeravgift.

Toppsjefene i SAS, Norwegian og Widerøe sendte krisebrev til statsministeren i desember i fjor, og varslet at de ville både legge ned ruter og øke billettprisene som følge av avgiften.

I høringsrunden varslet Norwegian at de ville klage avgiften inn for EFTAs overvåkingsorgan ESA.

– Det er ingen tom trussel, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

I februar i år slaktet Norwegian-sjef Bjørn Kjos avgiften, som han kalte «a totally stupid tax».

Overfor DN viste han til at amerikanske myndigheter mobiliserer mot avgiften, og at USA har nektet å godta en klimaskatt på flyreiser til og fra EU tidligere.

Kjos' spådom var at avgiften «blir dødsstøtet for flyplassene på Rygge og Torp».

Men advarslene til tross: Omtrent samtidig som det kokte som verst rundt avgiften i midten av forrige uke, jublet SAS over at de øker med 270.000 flyseter i Norge til vinteren, da de presenterte sitt vinterprogram. Dette er over halvparten av den totale økningen til SAS-konsernet.

Også Norwegian øker, men det meste av veksten kommer i utlandet.

Les også disse sakene om striden rundt Rygge:

Ap i 2016: Flyavgiften setter 5000 jobber i fare. Ap i 2015: Ville utrede ny flyavgift.

Kommentar: Flyplassen som ikke var flygedyktig

Norsk politikk

Nyhetsbrev En gang i uken gir vår politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim deg sitt perspektiv på det viktigste som har skjedd i maktens korridorer.

Les mer om

  1. Ryanair
  2. Erna Solberg
  3. Høyre (H)
  4. Rygge
  5. Siv Jensen
  6. Stortinget
  7. Trine Skei Grande