Politikk

Venstre stiller krav før nye forhandlinger

Trine Skei Grande mener det nå er opp til statsminister Erna Solberg å legge noe nytt på bordet.

Trine Skei Grande mener statsministeren må åpne bilpakken eller ha noe «veldig stort i ermet», dersom Venstre skal gå i nye forhandlinger med Regjeringen.

  • Solveig Ruud
    Solveig Ruud
    Journalist

Statsminister Erna Solberg ba onsdag om nye forhandlinger med Venstre og Kristelig Folkeparti, slik at de kunne bli enig om en budsjettavtale innen mandag 5. desember.

Men etter å ha brutt ut av forhandlingene med Regjeringen tidligere i uken, så er ikke Venstres leder villig til å gå i nye forhandlinger uten at Regjeringen først kommer dem i møte.

– Jeg regner med at hvis statsministeren inviterer oss, så må hun legge noe nytt på bordet, sier Trine Skei Grande.

Noe stort eller bilpakken

På spørsmål om hva som skal til for å lokke Venstre til nye forhandlinger, så svarer hun at det må være noe som fører til større kutt i utslippene av klimagasser.

– Vi skal kutte 40 prosent i løpet av 13 år, så noe må gjøres, sier Grande.

På spørsmål om Regjeringen må åpne den mye omtalte Bilpakken, svarer Grande at «det må enten være noe substansielt stort eller så må bilpakken åpnes igjen».

Knut Arild Hareide er mer åpen. Han sier KrFs dør er åpen 24 timer i døgnet frem til fristen mandag.

– Vi er klare. Jeg håper hun har lyttet til det jeg har sagt, det forventer jeg, sier Hareide til NTB.

  • Venstre brøt budsjettforhandlingene – hva skjer nå? Her er fem mulige scenarier
  • Ultimatumet om bilavgiftene var en historisk tabbe av Erna Solberg, mener Aftenpostens politiske redaktør, Trine Eilertsen: Hvor gikk det galt, Erna Solberg?
Erna Solberg sa på onsdagens pressekonferanse at hun skulle klare å få på plass et statsbudsjett innen behandlingen i Stortinget den 5. desember.

– Kan finne løsninger utenfor bilpakken eller kutte i kompensasjonen til bilistene

Kristelig Folkepartis leder, Knut Arild Hareide, sier til pressen ønsdag at de ser positivt på nye forhandlinger, og at de kan finne løsninger utenfor bilpakken.

Han sier KrF har forståelse for at regjeringspartiet Fremskrittspartiet ikke kan gå lenger når det gjelder avgiftsnivået på bensin og diesel. Han mener imidlertid at de må kunne forhandle om en nedjustering av kompensasjonen bilistene får for de økte driftstoffsavgiftene. En kompensasjon som er blitt betegnet som en overkompensasjon.

– Den overkompensasjonen mener jeg vi må se på fordi det bryter med prinsippet vi satte for ett år siden, sier Hareide.

Hareide sikter da til formuleringene samarbeidspartiene Venstre og KrF fikk inn i fjorårets budsjettavtale. Det het det at Regjeringen i statsbudsjettet for 2017 skulle fremme et forslag om grønt skatteskifte som «forsterker klimaforliket og gir betydelige reduksjoner i klimautslippene».

– Ikke nødvendigvis så langt fra en løsning

Samtidig sier Hareide at det ikke trenger å skje en så stor bevegelse før det blir enighet mellom de fire Samarbeidspartiene.

– Det ligger mer i den skissen enn mange utenforstående vet, og det vil si at det ikke trenger å være så stor bevegelse for å få til en løsning, sier Hareide.

Les mer om

  1. Erna Solberg
  2. Trine Skei Grande
  3. Klimapolitikk