Politikk

Elbilsalget passerer snart grensen på 50.000. Nå kan fordelene stå for fall.

  • Geir Salvesen

Anne Helene Strand er sugen på hybrid og prøvekjører en Toyota Yaris. Avgiftslettelser har ført til at salget har skutt i været etter jul. At hybrid- og elbiler har blitt så populært, gjør at Stortinget nå vurdere hvilke lettelser og særfordeler som skal bestå for disse bileierne. Foto: Geir Salvesen

  • Det er naturlig at man utfaser en del av elbilenes særfordeler, sier Frp. - Vårt system fungerer etter hensikten, melder Krf.

— Det er moderne, sier Anne Helene Strand. Hun er en av de mange som har kastet seg på hybridtrenden. En fin marsdag har hun tatt en prøvetur med en Toyota Yaris. Nå sitter hun i bilbutikken med tilbud i hånden.

— Jeg fikk smaken på dette i USA. Men det må bli hybrid. Jeg tør ikke å velge ren eldrift, sier hun.

I begynnelsen av mai passeres trolig det «magiske» tallet på 50.000 solgte elbiler i Norge. Også hybridsalget har løftet seg etter at Venstre og KrF fikk regjeringspartiene med seg på avgiftslettelser fra 1. januar i år. Rundt 30 prosent er oppgangen i februar i år sammenlignet med 2014. Oppgangen for nullutslippsbilene, elbiler og hydrogenbiler, er på hele 39 prosent.

— Utviklingen til nå viser at avgiftssystemet funker til tusen. Det er også en forutsetning for å skape et marked for bilindustrien med teknologiutviklingen. Og det er naturlig å bygge videre på det når vi nå går igjennom hele skatte- og avgiftssystemet på bil, sier Terje Breivik i Venstre. Han sitter i regjeringspartienes bilavgiftsgruppe og vokter den ferske suksessen.

- Norge inspirerer andre land

— Ja, Norge er en ledestjerne nå. Så langt i år har 18 prosent av alle solgte biler vært elbiler eller hybrider. Ingen land i verden kan skilte med noe lignende. Vi inspirerer nå andre. Både Frankrike og Storbritannia introduserer nå lettelser, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk Elbilforening.

Mens Venstre vil beholde mest mulig av dagens avgiftsregime, ønsker regjeringspartiene innskjerpelser i elbil-fordelene. Frps Gjermund Hagesæter, som har hatt elbil siden 1999 og nå eier en Tesla, sier dette:

— Det er naturlig at man utfaser en del av elbilenes særfordeler. Kjøper man en sykkel, må man betale moms. De som kjøper elbil, slipper moms. Kollektivfeltet blir ikke miljøvennlig hvis bussene ikke kommer frem fordi feltet er fullt av elbiler. Selv håper jeg å betale moms for den neste elbilen jeg skal ha, sier han.

— Det kommer alltid til å være gunstig å kjøpe elbil i Norge. Nå er det vanvittig mye gunstigere. Det var ikke tenkt på som en varig ordning, men det vil fortsatt være gunstig fremover, sier Hagesæter.

Volkswagen har den mest populære elbil-modellen

Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten, som også sitter i avgiftsgruppen, sier han ikke har lyst til å ta avgiftsdebatten for åpen scene:

— Jeg tror vi skal greie å bli enige om gode løsninger. At hybridbiler har økt, er ikke noe overraskende. Det er ganske solide kutt som ble gjort i årets budsjett.

Artikkelen fortsetter under grafikken.

Økte salget med 112 prosent— Hvis salget fortsatt skal økes, kan man ikke rokke ved for mange av de gode unntakene, advarer Christine Bu i Norsk Elbilforening.

— Nei, vi mener også at det nåværende avgiftsregimet på elbiler og hybridbiler fungerer bra, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge. Bilforhandleren har så langt i år hatt en økning i salget av hybridbiler på hele 112 prosent. Hybridbiler står nå for 57 prosent av hele bilsalget hos Toyota.

Taper milliarder i avgifter

Det blir nå en politisk dragkamp om hvor mye som skal endres. KrFs finanspolitiske talsmann Hans Olav Syversen sier at Norge med rette er blitt et foregangsland.

— Vårt system fungerer etter hensikten. Men kravene til dem som fortatt skal nyte godt av tiltak, vil skjerpes. Vi kan ikke være blinde for det store avgiftstapet, sier han. Det er på tre-fire milliarder kroner i året.

Den borgerlige avgiftsavklaringen om bilavgifter skal etter planen være ferdig i mai. Eventuelle endringer vil først tre i kraft i 2016.

  1. Les også

    Her kjører el-bilistene i fella på E18

  2. Les også

    Billigere for hybridbiler, men dyrere for forurensende SUV-er i bomringen

Les mer om

  1. Politikk

Relevante artikler

  1. NORGE

    Klimasminkede SUV’er ruver i elbilstatistikken. - Nesten annenhver bil som selges nå fortjener ikke de avgiftsfordelene de får, mener Elbilforeningen.

  2. POLITIKK

    Ap sier nei til Tesla-avgiften

  3. POLITIKK

    Rødgrønne på kollisjonskurs: Senterpartiet vil verne bil og drivstoff. Ap og SV skrur opp avgiftene.

  4. ØKONOMI

    Sanner vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021

  5. BIL

    De mestselgende bilene har elmotor

  6. POLITIKK

    Nå innfører Regjeringen «Tesla-avgift» for tunge elbiler