Fergeprisene kuttes 10 prosent i revidert nasjonalbudsjett, regjeringen lover halvering innen 2025

Regjeringen lover 120 millioner kroner til reduserte fergepriser i forslaget til revidert nasjonalbudsjett for 2021. Innen 2025 skal prisene halveres.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF), klima- og miljĂžvernminister Sveinung Rotevatn (V) og distrikts- og digitaliseringsminister Linda H. Helleland (H) vil halvere fergeprisene innen utgangen av neste stortingsperiode.

– Vi har gode nyheter, ikke minst for Distrikts-Norge, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til NTB.

Sammen med distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) og klima- og miljÞminister Sveinung Rotevatn (V) er han nÄ klar til Ä avduke regjeringens plan for halvering av fergeprisene.

Planen har to trinn:

* I forslaget til revidert nasjonalbudsjett setter regjeringen av 120 millioner kroner til Ä redusere ferjetakstene i 2. halvÄr i Är. Av dette skal 55 millioner gÄ til fylkesveifergene og 65 millioner til riksveifergene. Bevilgningen skal sikre et priskutt pÄ 10 prosent.

* De neste Ärene skal kuttene fortsette med 10 prosentpoeng pr. Är frem til 2025. Da er prisnivÄet halvert.

Fylkene bestemmer

Kostnaden for et kutt pÄ 10 prosent er 240 millioner 2021-kroner nÄr reduksjonen fÄr effekt hele Äret.

Det betyr at en halvering vil koste staten anslagsvis 1,2 milliarder kroner pr. Är.

Men Hareide kan ikke garantere at takstene vil bli kuttet like mye pÄ alle ferger. PÄ fylkesveisambandene blir det opp til fylkene selv Ä bestemme.

– Vi legger pengene pĂ„ bordet. SĂ„ mĂ„ vi se hvordan de lokale prioriteringene er pĂ„ dette, sier Hareide.

Han pÄpeker at det ogsÄ varierer fra fylke til fylke hvor mye prisene har Þkt de siste Ärene.

Krav fra opposisjonen

Fergeplanen kommer som svar pÄ en bestilling fra opposisjonspartiene pÄ Stortinget.

Det hele begynte med at Arbeiderpartiet i januar la frem et valglÞfte Ä halvere fergeprisene. Det utlÞste en voldsom budkrig i opposisjonen der Fremskrittspartiet gikk lengst med et lÞfte om gratis ferger pÄ sikt.

Konklusjonen ble et vedtak i Stortinget i februar som en samlet opposisjon stilte seg bak. Der ble regjeringen bedt om Ă„ komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett med forlag til reduserte takster allerede i 2021 og en forpliktende plan for halvering av takstene.

De tre regjeringspartiene stemte alle imot forslaget. Helleland er likevel sterkt uenig i at det er opposisjonen som har drevet frem halveringen.

– Det er vi som sitter med ansvaret nĂ„. Og vi har jobbet mye med Ă„ fĂ„ ned prisene, sier hun.

FergeopprĂžr

Helleland og Hareide fikk det sÄkalte fergeopprÞret rett i fanget da de tiltrÄdte i januar i fjor.

Noe av det fÞrste de gjorde som statsrÄder, var derfor Ä reise til MÞre og Romsdal for Ä mÞte fergependlere. Den gang kunne de ikke love kutt i prisene.

Hareide mener det er enkelt for opposisjonen Ă„ kreve kutt.

– Den vanskelige jobben er Ă„ fĂ„ det inn i de Ă„rlige budsjettene og fĂ„ fulgt det opp, sier han.

– Men jeg har stor tro pĂ„ at nĂ„r regjeringen nĂ„ har gjort den jobben, sĂ„ kommer vi ikke til Ă„ mislykkes med dette.

Autopass og elferger

Det er spesielt to faktorer som har drevet prisene oppover de siste Ärene. Det ene er innfÞringen av betaling med Autopass, det andre er overgangen til elferger.

– Det er egentlig helt ekstraordinĂŠrt, det vi nĂ„ gjĂžr. I 2015 fantes det Ă©n batterielektrisk ferge. NĂ„ har vi 70, og vi faser inn flere fortlĂžpende, sier klima- og miljĂžministeren.

Men omleggingen har kostet.

– For dem som tar ferger mye, og som pendler, sĂ„ betyr det veldig mye hva prisen er, sier Rotevatn.

– NĂ„r vi nĂ„ legger til rette for at prisen kan gĂ„ ned 10 prosent allerede i Ă„r, sĂ„ gĂ„r det rett inn i familieĂžkonomien til folk.