Politikk

Frp må svelge bensintap i statsbudsjettet

Siv Jensen går mot egen politikk og justerer bensinavgiften opp i takt med prisene.

afp000799885-9SBV2V9ClN.jpg Foto: Morten Uglum

  • Karen Tjernshaugen
    Nyhetssjef

I fjor fikk Frp presset gjennom bensinavgiftsfrys. I år justeres avgiften opp med 12 øre per liter.

Kamp mot avgifter har vært en av Frps hjertesaker helt siden partiet ble stiftet. Partiet skriver i sitt partiprogram at bilrelaterte avgifter skal reduseres betydelig.

Prisjusterer avgifter på bil, tobakk og alkohol

Men i statsbudsjettet som ble lagt frem av finansminister Siv Jensen (Frp) onsdag er de aller fleste avgifter justert opp i takt med forventet prisstigning, altså 2,5 prosent.

Dette gjelder avgifter både på bensin, tobakk, alkohol og engangsavgifter på bil. Frp har i årevis sagt at avgiftene på alt dette skal ned.

Slik slår dette ut for drivstoffavgiftene:

  • Veibruksavgiften på bensin økes med 2,5 prosent til 4 kroner og 99 øre. Dette er en økning på 12 øre per liter.
  • Veibruksavgiften på diesel økes med 2,4 prosent il 3 kroner og 44 øre. Dette er en økning på 8 øre.
    Her får du hele oversikten over hvordan budsjettet slår ut for deg:
Les også

Slik vil budsjettet påvirke lommeboken din

Bensinfrys var Frps største seier i fjor

Da Jensen i fjor la frem det første statsbudsjettet Høyre/Frp-regjeringen hadde laget fra bunnen, var en av Fremskrittspartiets største seire at bensin— og dieselprisen for første gang på en årrekke ikke var prisjustert.

Å fryse en avgift på samme kronebeløp, betyr i praksis at avgiften går ned om man tar høyde for prisstigningen.

Dette skapte misnøye hos KrF og Venstre, som forsøkte å presse gjennom prisjusteringav bensinavgiften. Etter tøffe forhandlingsrunder endte Venstre med å gi etter og lot Frp beholde avgiftsfrysen på bensin.

Frp ønsket fastpris på bensin

I 2001 gikk daværende finanspolitisk talskvinne og nestleder i Frp, Siv Jensen høyt ut i partiets eget valgmateriell: Bensinen skulle ha fastpris og ikke være høyere enn sju kroner.

I 2014-kroner tilsvarer det rett i underkant av ni kroner literen.

Frp-brosjyrer fra 2001. Foto: Morten Uglum

Så sent som i 2013 ville Frp redusere avgifter på bil, bensin, tobakk, alkohol og huskjøp med ca. 6 milliarder.

Frp-talsmann: Vi må være realistiske

xMen i år er det altså få gladnyheter for Frp å selge på avgiftsfronten.

Frps finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi erkjenner at prisjusteringen av drivstoffavgiftene ikke er i tråd med Frps grunnsyn.

— Nei, vi ønsker generelt sett lavere avgifter på bil, sier Limi til Aftenposten.

— Samtidig må vi være så realistiske at vi må se på hva det er mulighet for å få flertall for. I år var vårt viktigste fokus å få til en endring i engangsavgiften.

- Er det et nederlag for Frp at bensinavgiftene ikke er fryst i år?

— Nei, jeg synes ikke vi kan kalle det. Budsjettet inneholder mye god Frp-politikk. Og det er gi og ta hele veien.

Full gjennomgang av bilavgiftene

Limi setter årets prisjustering av bensin- og bilavgiftene i sammenheng med avtalen mellom de fire partiene på borgerlig side om en full gjennomgang av bilavgiftene.

— Denne er lagt litt på vent, ikke minst aktualisert av nyheten om juks med målingene av bilers utslipp, sier Frp-representanten.

- Men drivstoffavgifter er vel ikke en del av de forhandlingene?

— Nei, det er de i utgangspunktet ikke. Men veibruksavgiften må sees i sammenheng med engangsavgiften. Det som ligger i enigheten som er etablert, er at man skal premiere biler med lave utgifter og lavt forbruk.

- Var seieren Frp fikk i fjor med fryste bensinavgifter et engangstilfelle?

— Nei, dette er ting som må vurderes i hvert enkelt budsjett. Det som var en viktig prioritering nå, var å få til en total omlegging av engangsavgiften. Det vil gi en endring i avgiftssystemet som er tilfredsstillende for Frp.

- Må vi regne med at avgifter på alkohol, tobakk og lignende blir prisjustert år for år også de neste årene selv om Frp sitter i regjering?

— Hadde det vært opp til Frp, ville det ikke vært noen automatikk i det. Men så lenge vi er del av en mindretallsregjering må nok dette tas i forhandlingene år for år. Det er dessuten vanskelig å få KrF med på å redusere avgiftene akkurat på alkohol og tobakk.

Har du hørt Aftenpostens populære podkast? Hør politisk redaktør Trine Eilertsen, kommentator Thomas Boe Hornburg og økonomiredaktør Ola Storeng om statsbudsjettet i Itunes eller her:

  1. Les også

    Her vil Solberg og Jensen gjøre det motsatte av ekspertene

  2. Les også

    Dyrere kultur for folk flest

  3. Les også

    Mæland og Jensen går bensinbransjen nærmere etter i sømmene

Les mer om

  1. Politikk

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Jensens fylkesledere har vetorett over Regjeringens bil- og drivstoffpakke

  2. POLITIKK

    Aldri før har bensinen vært så dyr i Norge

  3. POLITIKK

    Nå innfører Regjeringen «Tesla-avgift» for tunge elbiler

  4. POLITIKK

    Nordmenn kjøper mer miljøvennlige biler. Staten taper 9 milliarder mindre i avgiftsinntekter.

  5. POLITIKK

    Forvirret om mulig budsjettkaos? Vi guider deg gjennom budsjettflokene

  6. POLITIKK

    Ap sier nei til Tesla-avgiften