Politikk

Kongens biler kan bli stengt ute fra Oslo sentrum

Slottet vurderer å anskaffe utslippsfrie biler. Her kjøres Kong Harald rundt i en såkalt utslippsbil. Denne typen biler kan få problemer dersom byrådet innfører utslippsfrie soner.

Om noen år kan nesten alle bilene i kongens eksisterende bilpark bli utestengt fra bykjernen, dersom byrådet innfører utslippsfrie soner.

  • NTB-Marius Helge Larsen

– Jeg ønsker ikke å legge meg opp i kongens og hoffets valg av bil. Men det er lov å håpe at kongefamilien viderefører sin lange tradisjon med nullutslippsbiler. På Teknisk museum står en av kongefamiliens første biler, en elbil gitt til daværende kronprins Olav som barn. Og kronprins Haakon hadde jo en tidlig versjon av Think og kjører elbil i dag, sier miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) i Oslo til NTB.

Kongeparet vakte oppsikt da de 17. mai i fjor kjørte nedover Karl Johan i sin åpne, ikoniske A1 Buick Roadmaster fra 1939.

Denne bilen, den såkalte «frigjøringsbilen», ble også brukt av kronprins Olav da han kom tilbake fra England med båt etter krigen. På rådhusplassen og på veien oppover paradegaten ble han tatt imot av jublende folkemasser i frihetsrus.

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) sier at de utreder unntak fra nullutslippssonene og ser for seg at kongelige veteranbiler i kortesje kan få unntak.

Stenges ute

Men snart blir det kanskje ikke fritt frem å kjøre hvilke som helst biler på Karl Johan. Byrådet i Oslo utreder utslippsfrie soner. De utslippsfrie sonene som det jobbes med, vil utestenge nesten alle bilene til kongefamilien fra store deler av Oslo sentrum.

Miljøbyråden understreker at det vil bli unntak for utrykningskjøretøy, og dermed også bilene til livvakttjenesten og kongen i forbindelse med kortesjer, for eksempel på 17. mai.

Kronprinsparet har allerede brukt elbiler ved flere anledninger, mens bilene kongeparet så langt har brukt på offisielle oppdrag, er utslippsbiler.

Men der kan det også bli en endring.

– Ved nyanskaffelser av bilparken legges det stor vekt på å velge løsninger som er fremtidsrettet og miljøvennlige, sier assisterende kommunikasjonssjef Sven Gj. Gjeruldsen ved kongehuset til NTB.

Han understreker at hoffet allerede i dag har biler som kan kjøre i utslippsfrie soner – også i offisiell sammenheng.

Kan omkranse slottet

Det er ikke bestemt nøyaktig hvor nullutslippssonene i Oslo skal være, men forslagene som foreløpig ligger på bordet, vil ligge tett på eller omkranse Slottet.

Byrådsavdeling for miljø og samferdsel opplyser til NTB at deres ambisjon er å få den første sonen på plass allerede neste år.

Først ut blir trolig området nedenfor Slottet og ned mot Kvadraturen. Basert på erfaringene herfra, kan sonen utvides til å gjelde for nesten hele området innenfor ring 2 i Oslo om 5–6 år. Dermed vil Slottet ligge midt i den utslippsfrie sonen.

Kan få unntak

Miljøbyråd Lan Marie Berg i Oslo sier at de utreder ulike unntak og overgangsordninger for nullutslippssonene.

Dermed er det gode muligheter for at kongen vil få lov til å kjøre frigjøringsbilen og sine andre bensinbiler ved spesielle anledninger.

– Utrykningskjøretøy er selvsagt unntatt, og så må vi komme tilbake til hva som vil gjelde for andre spesielle kjøretøy eller biler knyttet til arrangementer, som 17. mai, nobelprisutdeling eller Pride. Alle kan være trygge på at vi også i en nullutslippssone vil ha brannbiler og ambulanser – eller en kongelig veteranbil i kortesje, sier hun.

Arbeidet med å utrede nullutspillssoner, inkludert hvilke unntaksbestemmelser som skal gjelde, pågår fortsatt. Det endelige forslaget fra byrådet skal vedtas av bystyret og godkjennes av Samferdselsdepartementet.

Slottet har ingen oppdatert liste over kongens biler, men en oversikt fra 2016 viser noen av bilene kongeparet disponerte den gang. Alle var bensin- eller dieseldrevet.

Byrådslederens kontor reagerer

Pressevakt ved Byrådslederens kontor, Beate Svenningsen, presiserer lørdag kveld at Kongens biler ikke vil bli utestengt fra sentrum.

– Saken om nullutslippssoner er under utredning, ja. Hvor sonene skal være, omfang, unntak, og så videre, er ikke diskutert i byrådet. Derfor er det for tidlig å si noe konkret om for eksempel kongefamiliens biler eller regjeringsbilene, og det blir ikke riktig å dra noen slutninger om kongens biler slik journalisten gjør her, skriver hun i e-post til Aftenposten.

Les mer om

  1. Bil
  2. Slottet
  3. Elbil
  4. Miljøpartiet De Grønne (MDG)