Politikk

Staten vil stanse juleøl-kalendre på Facebook

Helsedirektoratet har sendt et skriftlig varsel til Gulating og vil stanse butikkjeden fra å reklamere for deres juleølkalender på Facebook.

  • NTB

I brevet sendt til Gulating Gruppen AS påpekes det at all annonsering av alkoholholdig drikke er forbudt, og at det ikke er egne regler for sosiale medier, skriver Dagen.

I hovedreklamen til kjeden vises det kun en svart boks. Men andre reklamer viser også hvilke øl som er inni kalenderlukene, i tillegg til at ølet blir beskrevet på Facebook.

– Det slutter vi med nå, sier daglig leder Rolf Ivar Skår i ølutsalgkjeden Gulating Gruppen AS til avisen.

Les også

250 ulike sorter juleøl i butikk

Han mener det er uproblematisk at de må endre markedsføringen slik at den følger norsk lov, men mener staten bruker ressursene feil. Han mener at ikke reklame, men heller taxfreehandel og grensehandel er større faktorer til overforbruk av alkohol.

Helsepolitisk talsperson Kjersti Toppe i Senterpartiet mener det er en god grunn til at forbudet er som det er.

– Reklame betyr noe. Det er ikke uten grunn at det er et reklameforbud mot alkohol i Norge. Det er nøye diskutert og debattert i Stortinget, sier hun og tilføyer at hun oppfatter at det norske folk ikke ønsker alkoholreklame.

Les mer om

  1. Alkohol
  2. Øl
  3. regler
  4. Facebook
  5. Markedsføring
  6. Helsedirektoratet

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Facebook-hets opp for Høyesterett i dag: – Problemstillingen stadig mer aktuell

  2. KULTUR

    Barn får store mengder kroppsfokusert reklame på nett

  3. KULTUR

    Forbrukertilsynet refser Operaen for Instagram-post om Netflix-reklame

  4. POLITIKK

    Frp vil ha billigere alkohol og tobakk. Nå vil Sylvi Listhaug at folk skal drikke og røyke mindre og sykle mer.

  5. KULTUR

    Venstre vil fjerne teknologikjempenes pengemaskin: – Ikke så radikalt som det høres ut

  6. A-MAGASINET

    Hvordan definerer man en machete?