Politikk

Jobber med biodiesel-løsning for å unngå budsjettkrise

Regjeringspartiene jobber med en «biodiesel-pakke» i håp om at den kan bidra til å løse den vanskeligste budsjettfloken.

KrF-leder Knut Arild Hareide var førstemann ut av møtet ved 22.15-tiden fredag kveld. Han vil ikke svare på hva som blir tema når samtalene fortsetter lørdag. Stein Bjørge

  • Karen Tjernshaugen
    Nyhetssjef
  • Solveig Ruud
    Journalist

Lørdag møtes budsjettkameratene i et nytt forsøk på å komme til enighet. Da fredagens tre timer lange krisemøte ble avsluttet, ville ingen av partilederne ut med hvor skoen trykker hardest.

Men det er liten tvil om at bil- og drivstoffavgifter er et av de store stridsspørsmålene. Frp har fått Høyre med på å love at de ikke viker én centimeter.

Lørdag formiddag var KrF-leder Knut Arild Hareide på vei til nominasjonsmøte i Hordaland, mens Venstre drev kandidatskolering. På Stortinget satt sentrale personer i regjeringspartiene samlet for å spikke på tilbudet som samarbeidspartiene allerede er blitt presentert for, melder NTB.

Et tema som ikke er omfattet av Regjeringens bil- og avgiftspakke, er reglene for salg av biodrivstoff.

Kan kutte klimagassene kraftig

Økt salg av biodrivstoff kan gi kraftige kutt i utslippene av klimagasser i Norge, og er et sentralt krav fra Venstre.

Kilder i ett av regjeringspartiene antyder at de leter etter en løsning som gjør at de kan komme rundt den omstridte bil- og drivstoffpakken, som Frps landsstyre nærmest har nedlagt veto mot å røre.

En blid Trine Skei Grande kalte på vei ut av møtet fredag kveld omtalte det som «konstruktivt». Stein Bjørge

Målet er å finne en måte å øke salget av biodrivstoff, uten å øke avgiften på bensin eller diesel.

  • Les også: Milliardinvesteringer i norsk produksjon av biodrivstoff på trappene: Nå kan du snart fylle norsk skog på tanken

– Verdiløst uten konkret opptrappingsplan

Aftenposten fikk fredag bekreftet av en sentrumskilde at regjeringspartiene i et av sine tilbud har lagt inn en kraftig økning i kravet til hvor mye biodrivstoff som skal være blandet inn i vanlig bensin og diesel fra 2030.

Dette er lite verdt, mener Venstre.

– Å lage målsetninger langt frem i tid uten konkrete opptrappinsplaner eller et veikart for å komme dit er verdiløst. Det er det vi gjør i klimapolitikken hele tiden, sier en Venstre-kilde.

– CO2-utslippene ned med 1,5 millioner tonn

Venstre foreslår i sitt alternative statsbudsjett at det såkalte omsetningskravet for biodrivstoff skal økes til 20 prosent innen 2020.

Norges Skogeierforbund har regnet seg frem til at Venstre-forslaget vil redusere utslippene av CO2 med 1,5 millioner tonn sammenlignet med dagens regler.

Av disse kuttene vil 0,9 millioner tonn komme fra veitrafikken.

Skogeierforbundet er ivrig pådriver for økt bruk av biodrivstoff i Norge, fordi norske skogeiere vil kunne profittere stort på produksjon av drivstoff fra trevirke i fremtiden.

Saken fortsetter under grafikken

Skogeierne: Trenger klare signaler nå

Direktør i Skogeierforbundet Erik Lahnstein mener Venstres krav er realistisk.

– Det er begrenset hva man vil rekke å få til av produksjon i Norge i 2020, så man vil være avhengig av mye import det første året. Men allerede i 2021 og 2022 kan dette se veldig annerledes ut om man sender klare signaler nå. Det viktigste for produsentene er å få en forsikring om at man ønsker et sterkt og forutsigbart marked for biodrivstoff frem mot 2030, sier Lahnstein.

Han minner om at over 20 prosent av drivstoffet som selges i Finland allerede i dag er biodrivstoff.

Frps finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi i samtale med Aftenpostens Solveig Ruud på vei inn i møtet fredag kveld. Stein Bjørge

Skepsis i Høyre og Frp

I Høyre og Frp har det vært skepsis til å øke omsetningskravet for biodrivstoff kraftig allerede i 2020 av flere grunner:

  • Det produseres lite biodrivstoff i Norge i dag, og det er usikkert hvor mye og hvor klimavennlig drivstoff man vil produsere i 2020.
  • Om man øker kravet til innblanding av biodrivstoff i vanlig drivstoff kan dette gå på bekostning av salget av «rent» biodrivstoff.
  • Prisen på diesel eller bensin kan gå opp om kravet til innblanding av biodrivstoff øker, fordi biodrivstoff er dyrere enn fossilt drivstoff.

Regjeringspartiene har etter det Aftenposten forstår lett etter andre måter å gjøre biodrivstoff mer attraktiv, for eksempel ved å se på avgiftene.

I 2015 ble biodiesel gjort avgiftsfri, men det er fortsatt avgift på den delen som omfattes av omsetningskravet.

Å gjøre noe med denne er krevende, fordi det kan stride med ESA-reglene om dobbelte virkemidler.

Nye samtaler sent lørdag

KrF-leder Knut Arild Hareide skal delta på et nominasjonsmøte i Hordaland KrF lørdag og er ikke tilbake i Oslo før i 19-tiden. Om alle partilederne skal være med, blir det altså ikke samtaler før etter dette.

På Stortinget satt sentrale personer i regjeringspartiene samlet for å spikke på tilbudet som samarbeidspartiene allerede er blitt presentert for., melder NTB.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Klima
  2. Statsbudsjettet
  3. Politikk
  4. Venstre (V)
  5. Erna Solberg

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    LO og NHO gjør felles front mot regjeringens nye avgift på biodrivstoff

  2. POLITIKK

    Regjeringen endrer og utsetter ny biodrivstoffavgift etter massiv kritikk

  3. POLITIKK

    Kommune-Norge advarer regjeringen: Ny avgift kan tvinge kollektivselskaper tilbake til fossil diesel

  4. NORGE

    «Tidenes klimabudsjett» koster milliarder for bilistene og kan øke utslippene

  5. NORGE

    Disse lobbyorganisasjonene presset på for at Regjeringen og Stortinget skulle gjøre det omstridte biovedtaket - som politikerne i utgangspunktet ikke ville ha.

  6. ØKONOMI

    Biodrivstoff-krangel: – Ingen kan garantere at vi ikke putter mat eller regnskog på tanken