MDG vil gi alle penger tilbake som kompensasjon for dyrere bensin
MDG setter trolig opp avgiftene på diesel og bensin med 5 kroner neste år. Men nå varsler Rasmus Hansson at han vil dele ut igjen pengene – til både store og små.
Når Miljøpartiet De Grønne legger frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for neste år, vil de trolig foreslå å øke drivstoffavgiftene med 5 kroner pr. liter. Men pengene staten får inn i økte avgifter, vil partiet dele ut igjen «som oppmuntring til endring.»
Det opplyste stortingsrepresentant og nasjonal talsperson Rasmus Hansson da han lanserte det han kaler «klimabelønning» på landsstyremøtet i MDG lørdag.
Slik virker MDGs «klimabelønning»
– Pengene som kommer inn fra en slik avgift på personbiler, kan gå direkte ut igjen likt fordelt til alle borgere, store og små, sa Hansson.
Han skisserte en ordning som fungerer slik:
- En person som kun bruker sykkel, får kanskje «et par tusen som direkte oppmuntring for miljøvennlig adferd».
- En person som bruker en «fossilbil» mye, må betale mye mer i avgift, samtidig som vedkommende bare får samme kompensasjon som syklisten.
- En familie med to barn som bruker «fossilbilen» en del», vil få økte utgifter til bensin, men samtidig «to tusen kroner tilbake for hvert familiemedlem.»
– Ordningen vil sette fart i overgangen vekk fra fossilt drivstoff og belønne dem som reiser mest miljøvennlig, sa Hansson. Han la til at man med en slik ordning også unngår at «staten rapper pengene til andre formål» samtidig som hele ordningen forsvinner uten at «noen taper på det» når det blir få fossilbiler igjen.
Angrep på Venstre og Frp
Hanssons skisserte ordning, som partiet kun ser for seg brukt på personbiltrafikken, er tenkt utbetalt én gang pr. år – f.eks. sammen med det årlige skatteoppgjøret.
Ideen ligner på et forslag Venstre-leder Trine Skei Grande tok med seg hjem fra en studietur i Canada sammen med Siv Jensen. Hun tok til orde for et skattefradrag som kompensasjon for økte avgifter på drivstoff.
Venstre-topp: Dårlig klimabudsjett vil sette samarbeid med Høyre og Frp «i spill»
Høyre kan akseptere 50 øres avgiftsøkning på bensin og diesel. Her er ekspertenes dom over miljøeffekten
Angrep Frp og Venstres modell
Men Hansson har liten tro på Venstres grønne skatteskifte.
– Vi vil holde oss langt unna Frps og Venstres versjon av grønt skatteskifte, sa han og fremstilte det som et skifte der man gir miljøavgiftene tilbake som generell skattelette.
– Da vil jo skattene øke igjen når miljøavgiftene virker og forurensningen og inntektene fra miljøavgiftene avtar. Det er en dårlig oppmuntring til å handle miljøvennlig, sa han.
Slo både til Høyre og Ap
Hansson sa han har stor forståelse for hvor «slitsomt det må være å være støtteparti for en regjering som glemmer at støttepartiene er der» – og siktet til konsesjonsrunden der Regjeringen «glemte» samarbeidsavtalen som sa nei til olje- og gassvirksomhet utenfor bl.a. Lofoten og Vesterålen.
– Spørsmålet er om de stiller tøffe nok krav til å bli tatt alvorlig, sa han om de to sentrumspartiene.
Hansson mener det ikke blir noe grønt skifte om Høyre og Ap får det som de vil.
– Høyre og co. har brukt tre år på å vise hvor lite grønne de er. De har faktisk ført en litt bedre klimapolitikk enn Ap gjorde, men de må ikke få styre videre uten et mye kraftigere press på seg, sa han.
Samtidig påpekte han at Ap førte en «elendig klimapolitikk» i åtte år.
– I opposisjon er de litt bedre i noen få saker enn Høyre er i regjering, men like ille i de store, sa han.