Politikk

Forsvaret: 53 av 88 sikkerhetsbarrierer brutt da KNM Helge Ingstad havarerte

Det sviktet i en rekke ledd da milliardfregatten KNM Helge Ingstad kolliderte, konkluderer Forsvaret. Blant annet var mannskapet for lite erfarne.

KNM Helge Ingstad ligger ved kai på CCB-basen på Ågotnes etter ulykken og skal hogges opp. Marit Hommedal / NTB scanpix

  • NTB

Det går fram av Forsvarets interne rapport om ulykken, som ble offentliggjort tirsdag, skriver Bergens Tidende.

KNM Helge Ingstad gikk ned i Hjeltefjorden utenfor Bergen etter å ha kollidert med tankskipet Sola TS i november 2018.

Forsvaret har undersøkt totalt 88 sikkerhetsbarrierer som skal forhindre denne typen ulykker. Totalt mener de at 53 av disse ble brutt.

Disse bruddene gjengis ikke i detalj, og det vises til at dette er skjermingsverdig informasjon i henhold til Sikkerhetsloven.

Ifølge rapporten var det ikke noen stor enkeltfeil som gjorde at det gikk galt, men en lang rekke hendelser. Blant annet blir det påpekt at for lite erfaring og kompetanse blant mannskapet, i tillegg til sviktende samhandling mellom mannskapet på broen, «i vesentlig grad medvirket til kollisjonen».

Opplæring bidro til svekket oppmerksomhet

Under kollisjonen ble det drevet opplæring i to av vaktfunksjonene på broen. Dette bidro til at den samlede oppmerksomheten på sikker seilas ble redusert, og at samspillet mellom bemanningen på broen ikke fungerte etter hensikten den aktuelle kvelden.

– Til tross for at alle tekniske navigasjonshjelpemidler var i drift og fungerte, og at alle lovpålagte brofunksjoner var bemannet, ble ikke Sola TS gjenkjent i tide som et fartøy underveis, heter det.

Utilstrekkelig lederskap

Det var fraværende og utilstrekkelig lederskap samt mangelfull planlegging på fregatten, ifølge rapporten.

Det var mangler både ved opplæringen, kompetansekravene og bemanningsplanen. Den forventede måloppnåelsen og tilgangen på ressurser samsvarte dessuten ikke.

Upresis kommunikasjons fra Sola TS

Det slås også fast at kommunikasjonen fra Sola TS var upresis og ikke fikk fram alvoret i situasjonen. På fregatten ble det antatt at sambandstrafikken fra Sola TS kom fra ett av de andre nordgående fartøyene.

Lysene på Sola TS gjorde dessuten at forskipet ikke var synlig, og fra fregatten ble dermed avstanden feiltolket.

– At det mørke forskipet til Sola TS, som ikke var synlig fra fregatten, i realiteten var rundt 200 meter nærmere enn de sterke lyskildene, bidro til at unnamanøver ble beordret for sent.

  1. Les også

    Det tok ti år og 2,2 milliarder kroner å få Forsvarets største skip ferdig. Etter fem måneder til sjøs er det for farlig å seile med.

  2. Les også

    KNM Helge Ingstad lagt ut på anbud for opphogging

  3. Les også

    Har funne ei rekke grove lovbrot på KNM Helge Ingstad

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    KNM Helge Ingstad lagt ut på anbud for opphogging

  2. POLITIKK

    Nils Andreas Stensønes blir ny etterretningssjef

  3. POLITIKK

    Rapport: Hercules-fly gjorde unnamanøver 10 sekunder fra fjell

  4. NORGE

    Har funnet en rekke grove lovbrudd på KNM Helge Ingstad

  5. NORGE

    Forsvarssjefen som fikk en ny verden i fanget

  6. NORGE

    Dårlig bygningsmasse, manglende smittevernutstyr og ansatte i karantene. Dette er fellestrekkene for sykehjemmene som ble hardest rammet av korona.