Politikk

MDG bruker 350.000 kroner på SMS-kampanje rettet mot unge velgere

Miljøpartiet De Grønne tyr til SMS-kampanje for å unngå å bli felt av ungdommens labre valgdeltagelse.

Har du ikke fått SMS av en av disse to denne uken? Da er du trolig for gammel. Foto: Cornelius Poppe

  • Kjetil Magne Sørenes

Miljøpartiet De Grønne gjør det skarpt på målingene inn mot valget. På Aftenpostens siste måling er partiets oppslutning målt til 10 prosent. Et tilsvarende valgresultat ville være en fremgang på 4,6 prosentpoeng fra valgresultatet i 2015.

Men partiet er fullt klar over at den høye oppslutningen er båret frem av unge velgere, en velgergruppe med lav valgdeltagelse.

Derfor har partiet denne uken lansert en SMS-kampanje for å motivere unge, grønne velgere til stemmelokalene.

– Det er blant de unge klimasaken står sterkest, og vi er redde for at de over 50 skal få mye mer makt enn de under 30. Det er klart det motiverer oss til å stå på til siste slutt, svarer MDGs partisekretær Torkil Vederhus da Aftenposten spør om partiet frykter de unge velgernes troløshet.

Les også

Partier som forsvarer bompenger fosser frem – Høyre og Ap stuper på målingen

Vil nå unge velgere per SMS

Dette er de to SMS-ene MDG har sendt ut, henholdsvis i Oslo og resten av landet:

I Oslo:

«Hei :) Husk å stemme innen 9.sept! Vil du ha billigere Ruter-billetter, færre biler, mer liv og mindre utslipp i byen? Stem på MDG <3»

Nasjonalt:

«Hei :) Det er nå det gjelder! Husk å stemme innen 9 sep. Hvis du vil ha et samfunn som er bra for både mennesker og miljø, stem MDG <3 Hilsen Une Bastholm»

Har du ikke fått en av disse to SMS-ene, er du nok for gammel.

I Oslo har MDG sendt SMS til alle mellom 18 og 30 år. Ellers i landet er målgruppen velgere i større byer mellom 20 og 24 år i større byer. Kampanjen har som mål å nå minst 150.000 unge velgere.

Vederhus oppgir til Aftenposten at kampanjen har kostet MDG om lag 350.000 kroner, 150.000 for Oslo og 200.000 for resten av landet.

«Vi har et ganske lite budsjett for valgkampen sammenlignet med andre partier, men ser at det fins statistikk som støtter at dette kan være et verdifull tiltak», opplyser Vederhus til Aftenposten.

Les også

MDG vil styre pengesekken i Oslo

Har fått råd fra Datatilsynet

I en e-post til Aftenposten forklarer han kampanjen slik:

«Vi ønsker å øke valgdeltagelsen blant unge, som ved tidligere valg har stemt mindre enn andre grupper av befolkningen. Dette er en gruppe som er vanskelig å nå frem til gjennom tradisjonell nyhetsdekning, men vi vet at unge er engasjert i politikk og særlig opptatt av klima og miljø».

«Vi har selvfølgelig som mål å få flest mulig stemmer i valget, og mener dette er en god metode for å nå frem til velgere som kanskje ellers ikke ville stemt»

«Hvis valgdeltagelsen blant de unge øker som følge av denne kampanjen vil det være bra for norsk demokrati, og forhåpentlig også for MDGs valgresultat»

Kampanjen, som er gjennomført i samarbeid med selskapene Eurobate og Iper, er i tråd med norsk og europeisk personvernforordning (GDPR), forsikrer MDG. MDG har ikke fått tilgang til telefonnumre selv, men Iper har tilgang til en rekke databaser over offentlige tilgjengelige telefonnummer, opplyser partiet.

«Datatilsynet har forsikret oss om at dette er i tråd med hensyn til personvernet. De eneste personopplysningene som skal behandles er åpent tilgjengelige telefonnummer til mennesker mellom 18 og 30 år. Dette vil ikke sammenstilles med andre opplysninger eller brukes på noen annen måte. De får kun én SMS som sendes ut uken før valget», skriver Vederhus i e-posten til Aftenposten.

Hør podkasten Aftenpodden om valgkamp-innspurten:

  • Har du Spotify? Følg denne lenken.
  • Ellers kan du gå inn i podkast-appen på telefonen din, søk på Aftenpodden, lytt og abonner.
  • Bruker du Iphone? Følg denne lenken. Her trenger du ingen lenke:

Les mer om

  1. Lokalvalg 2019
  2. Kommunevalg 2019

Lokalvalg 2019

  1. ØKONOMI

    E24 og Schibsted varsler storsatsing på næringslivs­journalistikk

  2. POLITIKK

    Fire år senere: Slik har det gått med over 100 løfter byrådet kom med til alle i Oslo

  3. POLITIKK

    Grimstad trakk seg fra Venstres valgkomité på grunn av Raja-rykter

  4. DEBATT

    Nå fylles norske rådhus av forventningsfulle folkevalgte. Dessverre vil mange bli skuffet.

  5. POLITIKK

    Rødt frykter for Ap-MDG-miljøpolitikk

  6. KOMMENTAR

    Selv om MDG er blitt mektigere, finnes det grenser for hva de kan bestemme