Politikk

Siv Jensen måtte forsvare flyavgiften i spørretimen

– På Siv Jensens vakt kan tusen arbeidsplasser gå tapt på Rygge. Det er meningsløst, sa Aps parlamentariske leder Jonas Gahr Støre i Stortingets spørretime i dag.

Finansminister Siv Jensen deltok i Stortingets spontane spørretime i dag. Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

  • Solveig Ruud

Da finansminister Siv Jensen møtte opp i Stortingets spørretime i formiddag, ble hun møtt med en rekke angrep på flyavgiften fra opposisjonen.

Vedtaket om å legge ned Rygge flyplass kom i går ettermiddag.

Regjeringen ble kritisert for dårlig håndverk

Både Ap og Sp kritiserte Regjeringen for dårlig håndverk i saken.

– Klimaeffekten er like tvilsom som avgiftens forhistorie, sa Støre og påpekte at avgiften ble til uten utredning. Ap-lederen mente det var andre muligheter for å hente inn samme sum i avgifter på en måte som gir staten like store inntekter som flyavgiften vil gjøre.

– Det er en fiskal avgift som ble vedtatt i siste time fordi Frp motsatte seg andre avgifter, sa Støre og siktet til bensinavgifter.

Han påpekte at det er fullt mulig å snu om Frp «er villig til å svelge stoltheten».

Beskyldte Frp-lederen for å trumfe gjennom avgift

– Dere kan snu. Dere har makten og finansministeren, sa Østfoldrepresentanten Stein Erik Lauvås (Ap) og siktet til Frp-lederen.

Han beskyldte Regjeringen for å være ansvarlig for masseoppsigelser i Østfold. Det samme gjorde Sps partileder Trygve M.S. Vedum.

.- Nå blir det tusen flere ledige i Østfold, takket være Frps politikk, sa han og spurte hvorfor det er så viktig for «Frps leder å trumfe gjennom en avgift».

Han karakteriserte innføringen av avgiften som uansvarlig.

Les også

Rygge flyplass varsler mulig nedleggelse i november

Les også

Solberg: Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair

Jensen slo hardt tilbake

Finansminister Siv Jensen sa Regjeringen nå ville skaffe seg oversikt over situasjonen på Rygge og snakke med de ansatte.

– Det er ingen flyplasser som legges ned på grunn av en slik avgift, sa hun og påpekte at «Ryanair sier det er på grunn av avgiften, men det hindrer dem ikke i å fly fra andre flyplasser.».

– Avgiften har vært ute på høring, det er en avgift på linje med avgifter innført i Tyskland og Storbritannia, påpekte Jensen.

Jensen: Overraskende omsorg for Ryanair

Finansministeren bemerket at det var pussig å våkne til nyheter om at Ap var mot avgifter og overraskende at Ap nå viser så stor omsorg for Ryanair, et selskap de ville boikotte for noen år siden.

Jensen gikk så langt som å si at Aps nestleder Trond Giske «lar Ryanair diktere norsk avgiftspolitikk».

Også Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande minnet om forrige regjeringsforhold til Ryanair. Hun viste til at den med Jens Stoltenberg i spissen, deler av fagbevegelsen og en rekke kommuner i Østfold gikk inn for å boikotte flyselskapet.

– Den eneste som ikke ville boikotte var Sp, som innførte flyavgift sist de hadde finansministeren, sa hun og siktet til en avgift sentrumsregjeringens finansminister Gudmund Restad innførte.

Hun viste også til at en rekke avgifter var innført uten å bli konsekvensutredet først.

Støre: Handler ikke om flyselskapet

Jonas Gahr Støre svarte på angrepene om en ny holdning til Ryanair på denne måten:

– Det handler ikke om et flyselskap, men om det politiske håndverket til Regjeringen, sa han.

Finansminister Siv Jensen viste også til at Regjeringen har senket skatte- og avgiftsnivået med over 18 milliarder kroner, noe hun mener er at godt bidrag for å styrke konkurranseevnen til norske næringsliv.

Forslaget kom opprinnelig fra Venstre

Flyavgiften kom som et forslag i Venstres alternative budsjett for i år. Den modellen Venstre foreslo, som ville medført lavere avgift på strekninger internt i Norge, men høyere avgift på lengre utenlandsturer, var utformet i tråd med en tysk modell.

I budsjettforhandlingene mellom de to regjeringspartiene og KrF og Venstre svarte Høyre og Frp med å fremme forslag om en litt annen variant.

Den skal tilføre statskassen i overkant av en milliard kroner i året når avgiften virker hele året. Avgiften skulle blitt innført 1. april, men fordi den måtte avklares av ESA, ble den utsatt til 1. juni i år.

  1. Les også

    Flyavgiften innføres fra 1. juni, prishopp på flybilletter

  2. Les også

    Ap i 2016: Flyavgiften setter 5.000 arbeidsplasser i fare Ap i 2015: Ville utrede en ny flyavgift

  3. Les også

    Ryanair kan starte på Oslo Lufthavn 1. september

Les mer om

  1. Statsbudsjettet
  2. Skatter og avgifter
  3. Fremskrittspartiet (Frp)
  4. Venstre (V)
  5. Høyre (H)
  6. Senterpartiet (Sp)
  7. Jonas Gahr Støre

Relevante artikler

  1. POLITIKK
    Publisert:

    Frp står likevel bak flypassasjeravgiften

  2. POLITIKK
    Publisert:

    Slik var statsministerens strategi for å legge Rygge-skylden på Ryanair

  3. POLITIKK
    Publisert:

    Rygge flyplass varsler mulig nedleggelse i november

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Trodde du Ryanair legger ned på Rygge?

  5. KOMMENTAR
    Publisert:

    Flyplassen som ikke var flyvedyktig

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Ryanair legger ned på Rygge - flytter til Gardermoen og Torp