Politikk

- Vi kan ikke sitte stille og se at unge ikke bruker stemmeretten

314 000 velgere under 30 år stemte ikke ved valget i 2009. Nå skal Aftenposten og en rekke mediehus mobilisere unge til å bruke stemmeretten.

Nyhetsredaktør i Aftenposten, Ole Erik Almlid, presenterte i dag kampanjen «Min stemme», et samarbeidsprosjekte mellom flere mediehus for å mobilisere unge til å stemme. OLAV OLSEN

  • Marie Melgård

Det er et demokratisk problem at 50 prosent av velgere under 30 år ikke bruker stemmeretten sin, skriver sjefsredaktør Hilde Haugsgjerd i Aftenposten tirsdag.

Under årets valgkamp har derfor Aftenposten satt seg et mål: Nemlig å mobilisere unge til å stemme.

— Mediene har et særskilt ansvar

Sammen med Tønsberg Blad, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende, Adresseavisen, Avisa Nordland, og Nordlys, skal Aftenposten igjennom valgkampen rette seg spesielt mot unge under 30 i gjennom satsningen «Min stemme».

Kampanjen koordineres med NRK, som har en lignende satsning.

- Mediene har et særskilt ansvar, og vi har en viktig rolle i demokratiet. Vi kan ikke sitte stille og se på at unge velgere ikke bruker stemmeretten, derfor må vi på vår måte forsøke å gjøre noe med det. Politikere og andre medier får ta sin del av ansvaret, sier nyhetsredaktør Ole Erik Almlid, som i dag har presentert kampanjen for Norsk Redaktørforening.

  1. august sparkes det hele i gang blant annet med en felles pr-kampanje, lansering i sosiale medier og med lansering av en kampanje-app.

Almlid forsikrer om at det likevel er journalistikken som skal utgjøre forskjellen.

— Hvert av mediehusene har et eget ansvar for å lage journalistikk rundt dette. Vi skal anrette vanlig journalistikk, men det handler om å bruke alle våre flater til å kommunisere med unge under 30, ta i bruk nye kanaler, og stimulere til deltakelse og dialog med leseren, sier Almlid.

Om Aftenposten og samarbeidspartnerne lykkes, vil vise seg etter valget i september. Ambisjonen er å forsette kampanjen også inn mot valget i 2015 og 2017.

— Vi håper dette vil gjøre et utslag på stemmegivningen. Jeg tror uansett mange tradisjonelle medier har godt av å drille seg på å kommunisere med dem under 30 år, sier Almlid.

- Bevisstgjøre politikere

Guro Ødegård ved Institutt for Samfunnsforskning (ISF) forsker på ungdoms politiske deltagelse og innflytelse.

Hun har tro på at en mediekampanje kan lykkes med å mobilisere unge til å stemme.

- Det kan ha effekter: Det ene er bevisstgjøre unge opp til 30 år. Det er de i starten av 20-årene som stemmer minst. Det viktigste er nok at kampanjen kan bidra til en bevisstgjøring av politikere, dersom mediene klarer å sette en politisk dagsorden som appellerer til unge velgere.

- Burde politikeren heller tatt dette ansvaret enn mediene?

— Mediene og politikere spiller på lag. Men det ligger en pragmatisme hos politikerne: Hvor finner partiene sine største velgermasser? Hos de unge er oppslutningen lav, derfor setter man kanskje heller inn støtet hos gruppen 40+ som man vet bruker stemmeretten. Dette er veldig kortsiktig tenkt. Partiene er naturligvis opptatt av oppslutning om eget parti, og dermed meler de sin egen kake. Internasjonal forskning viser at det å stemme er en vane som dannes tidlig: Stemmer du ved det første mulige valget, stemmer du videre, sier Ødegård.

12. august skal Aftenposten og flere mediehus sparke i gang kampanjen «Min stemme». Dette bildet viser en av sidene som skal brukes i kampanjen.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Politikk

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    – Jeg er engasjert, og jeg er skikkelig forbanna. Og det er vel derfor jeg ikke stemmer.

  2. KOMMENTAR

    Historien om den stabile norske velgeren er en myte | Harald Stanghelle

  3. NORGE

    Internett-kjendis skal få unge til å stemme

  4. KRONIKK

    Uvitende, uansvarlige og irrasjonelle borgere har en moralsk plikt til å avstå fra å stemme

  5. NORGE

    Reagerer på valg-SMS fra Arbeiderpartiet

  6. POLITIKK

    Bompengemotstanderne vinner mange hjemmesittere. Det trenger ikke være godt nytt for partiet.