Politikk

Venstres grønne grasrot advarer Trine Skei Grande mot å gi etter

Venstre-topp i Østfold vil vurdere å melde seg ut av partiet om ikke bensin- og dieselavgiftene økes i tritt med prisutviklingen.

Venstre-leder Trine Skei Grande sier hun onsdag ettermiddag fikk et klart råd fra sin egen stortingsgruppe om de videre budsjettforhandlingene. Her er hun på Stortinget tidligere denne uken. Foto: Bendiksby, Terje

  • Solveig Ruud
  • Lars Molteberg Glomnes
  • Karen Tjernshaugen

— Mitt fylkesparti har gitt beskjed til Venstres stortingsgruppe om at de har mandat til å gå så langt de vil for å få til et grønt skifte, om det så betyr at forhandlingene bryter og Regjeringen faller, sier leder i Østfold Venstre, Joakim Sveli til Aftenposten.

Etter onsdagens gruppemøte på Stortinget har Venstre-leder Trine Skei Grande med seg et klart råd fra sine egne stortingsrepresentanter, og et kraftig press fra sin egen grønne grasrot.

Grande ville i etterkant av gruppemøtet ikke gå inn i hva stortingsgruppen krever, men hva partiets folk på bakken mener er det ingen tvil om.

- Ikke grunnlag som parti

Leder i Østfold Venstre Joakim Sveli er den som aller klarest målbærer dette:

- Vi kan ikke stå og fronte en miljøpolitikk med overgang til lavutslippssamfunnet samtidig som vi kuttet i bilavgifter og setter ned bensinavgiftene. Da har vi ikke noe grunnlag som parti lenger, mener Sveli.

Leder i Østfold Venstre, Joakim Sveli.

Venstre-politikeren sier det aller viktigste for ham er å få til en budsjettavtale med et klart, grønt skatteskifte som også gir retning for hvilke områder man skal dreie avgiftene mest i årene fremover.

Nye møter mellom partiene torsdag

Onsdag ettermiddag ble det klart at partene i budsjettforhandlingene ikke vil ha nye møter for torsdag. Da håper imidlertid KrF-leder Knut Arild Hareide at partene vil komme i mål.

Venstres Trine Skei Grande sier hun ikke vil gå så langt som å tro at budsjettfloken er løst torsdag, men sier hun har et håp .

– Men jeg har jo tro på at regjeringen er interessert i å få flertall for sitt budsjett, sier hun.

Hun sier at de tingene hun nå skal spille tilbake til Regjeringens forhandlere fra Venstres stortingsgruppe ikke vil overraske noen i regjeringspartiene.

— Vi er veldig samlet på hva vi må ha i boks for å skaffe flertall for regjeringens budsjett.

I etterkant av de separate gruppemøtene onsdag, møttes først Hareide og Grande til et eget møte, før de to også hadde et kort møte med de parlamentariske lederne i Høyre og Frp.

Ifølge TV2 skal sentrumspartiene nå samkjøre sine krav enda mer enn tidligere, og presentere en felles kravliste til møtet torsdag. Det skal etter planen begynne 12.30.

Forhandlerne er allerede langt på overtid, blant annet på grunn av frontkollisjonen mellom Frps krav om kraftige kutt i bilavgiftene og Venstres mål om å gjøre det dyrere å forurense.

Må revurdere sitt medlemskap

Høyre og Frp har lagt opp til at bensin- og dieselavgiftene skal fryses på samme kronesum som i 2014, det vil si at de i realiteten settes ned. Dette mener Sveli at Venstre ikke kan være med på.

— Nei, det er stikk i strid med det grønne skiftet. Vi må gjøre det gradvis dyrere å kjøre på bensin og diesel år for år. Spesielt diesel vet vi har en svært negativ helseeffekt for dem som bor i byer. Det vil være helt meningsløst om Venstre skal være med å forsterke denne effekten ved å gi billigere bensin og diesel.

- Om vi går med på ikke å prisjustere diesel- og bensinprisene tror jeg Venstre vil miste mange medlemmer. Da må selv jeg som fylkesleder revurdere mitt medlemskap, sier Sveli.

Symbolikk i bensinprisen

Fylkesleder Geir Kjell Andersland i Hordaland vil ikke komme med krav i konkrete saker, men sier det er helt essensielt at Venstre får kjempet inn en tydeligere miljøprofil i budsjettet.

— Vi kan ikke komme ut og støtte et budsjett som blir oppfattet som dårlig klima- og miljømessig. Da er det bedre at Venstre ikke støtter budsjettet, sier Andersland til Aftenposten.

Han sier et reelt kutt i bensinavgiftene vil smerte.

— Ja, det vil jo det. Det er totalresultatet som teller, men det er en symbolikk i dette også. Venstre må komme ut med en troverdighet i behold. Det ligger et smertepunkt et sted, og hvis Venstre støtter dette budsjettet, må vi kunne si med troverdighet at budsjettet er betydelig grønnere, og sosialt varmere. Det er viktig, sier Andersland.

Bedre sosial profil

Fylkesleder Roger Granum fra Oppland mener det aller viktigste for Venstre å få på plass i budsjettet er en bedre sosial profil der man «rydder opp i angrepene på uføre» og en bedre miljø- og klimapolitikk.

Han sier det er vanskelig å se for seg at Venstre skal godta like store kutt i bilavgiftene som Høyre og Frp legger opp til.

Granum synes det er viktigere å få økt bensin- og dieselavgiftene enn å fjerne Regjeringens forslag om kutt i omregistreringsavgiften.

— Man må se på tiltak som reduserer bilbruken. Omregistrering gjør man bare én gang, argumenterer han.

- En prisjustering av bensinprisene bør være rimelig greit for Venstre å få til. Strengt tatt burde man hatt mer enn det, sier Granum.

Rogaland-topp Kjartan Alexander Lunde sier Venstre må få til en mye tydeligere grønn profil der man ser tydelig at Norge vil ta et klimaløft.

- Kan Venstre godta at kuttet i bilavgiftene som Høyre og Frp har foreslått blir stående?

— Jeg synes det er litt vanskelig å se for seg. Men det viktigste er at helheten går i en grønn retning, ikke enkelttiltak, mener han.

Frp: Ikke noe å gi

Mandag snakket Aftenposten med en rekke fylkesledere i Frp. De har et helt annet budskap: Nemlig at Fremskrittspartiet ikke har noe å gi når det gjelder bilavgifter.

— Vi må absolutt holde på det vi har fått til på bilavgiftene, sa Kari Raustein i Rogaland Frp.

— For Frp er bilavgiftene veldig viktige. Det går på partisjelen løs, sa fylkesleder i Akershus, Hans Andreas Limi, som var del av Frps forhandlingsutvalg før forhandlingene ble flyttet opp på parlamentarisk leder-nivå.

  1. Les også

    Ni saker de kunne løst med Ap ved forhandlingsbordet

  2. Les også

    Frp og Høyre irriterte over «treg» Trine Skei Grande

  3. Les også

    Gi ikke etter for kravene om økte bil- og bensinavgifter

Les mer om

  1. Politikk

Relevante artikler

  1. POLITIKK

    Skei Grande: – Ikke godt nok

  2. POLITIKK

    Jensens fylkesledere har vetorett over Regjeringens bil- og drivstoffpakke

  3. POLITIKK

    Ap: Venstre kan få klimagjennomslag med oss

  4. POLITIKK

    Høyre-kilde: Kan akseptere 50-øre mer i bensin- og dieselavgift

  5. POLITIKK

    Venstre-topp: Budsjett uten reelle klimakutt setter samarbeidet med H/Frp «i spill»

  6. POLITIKK

    Hareide er overrasket over Skei Grandes ordbruk