Politikk

Vi jaktet på DAB-signaler mellom Oslo og Kristiansand. E18 viste seg å være full av hull.

DAB-lyttende bilister på E18 kan få noen overraskelser.

Vår journalist kjøpte ny DAB+-omformer til bilradioen. Resultat: Mange nye kanaler. Men mange signalbrudd, selv på E18.

  • Geir Salvesen

Hvor mange ganger har jeg kjørt de ca 33 milene mellom Kristiansand og Oslo? Mange. 300–400, trolig. Alltid med FM-radioen på. Lyden kunne skrape ørlite på de mest folketomme og fjellrike partiene av veien, og i mange tunneler var det helt brudd. Ikke i alle.

Det gikk i NRK P2, P1, P4, Radio Norge – og når jeg var lei av akkurat de samme melodiene spilt for ørtende gang – ble det en tur innom P3.

Radiouniverset var enkelt. Inntil jeg kjøpte DAB+-adapter til bilradioen. Den dingsen alle må ha til neste år, eller en ny radio. Eller en ny bil. Ellers er eteren taus.

Oversikt over slukketidspunkter av det gamle FM-nettet.
Radioens beredskapsrolle svekkes med DAB

Etter en halvtimes installering gjort forskriftsmessig med antennen limt oppi frontvinduet, var det tid for ny sørlandstur.

Førsteinntrykk: Pen lyd (ble dårligere underveis). Kjempekult med alle disse nye stasjonene. Velg mellom Rock, Retro, Hits, 80-talls pluss, Alltid Nyheter og en haug andre.

Men hvor lenge var Adam i paradis? Allerede ved drammenstraktene kobler den ut, midt på E18 i åpent landskap.

Det blir mange brudd nedover sørlandske hovedvei. Flere enn jeg kunne huske fra «FM-tiden». Hvorfor ikke telle bruddene på vei tilbake?

Det blir gjort. På en uvitenskapelig måte. Ren telling. Det ble 59 totalt. Mange av bruddene, spesielt E18 Kristiansand-Grimstad var forklarlige. Heller ikke FM-radio har forbindelse i de fleste av tunnelene på hele strekningen. Det ble 41 tunnelbrudd totalt. 18 netto utenom tunnelene.

I skjæringer med fjell på begge sider forsvant signalet flere ganger. Der var det da vitterlig FM-dekning tidligere? Tenkte jeg.

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge synes resultatet av Aftenpostens litt uhøytidelige dekningstest høres merkelig ut:

– NRK, P4 og Digitalradio Norge har kjørt over 42.000 km for å teste at kart og terreng stemmer. Det har vi gjort både ved hjelp av måleutstyr og med vanlige radioer. Gjennom dette arbeidet har vi kommet frem til at kartet dekker veldig godt virkeligheten. Unntaket er selvsagt dekningen i tunnelene, som fortsatt er under utbygging, sier Torvmark.

DAB-trøbbel også i åpne landskap
Radioslukking vil gi søppelberg

Den største overraskelsen var også brudd i åpne landskaper. I strøk med hus langs veien. Spesielt var det ille øst for Brokelandsheia.

Og til og med i Vestfold var det bortfall.

Der falt forbindelse ut to ganger, opptil 30 sekunder. I helt åpent landskap. Brevik-Larvik - brudd syv ganger, ble resultatet der. Også nord for Larvik ble det problemer.

En konklusjon? Når det «trygge» FM-nettet forsvinner, vil forhåpentlig bilistene oppleve færre brudd enn dette. Uansett årsaken.

Her er Dab+-adapteren som ble brukt på turen.

Les mer om

  1. DAB
  2. Politikk