Politikk

Streiket i syv dager. Dette ble de enige om.

Flyverne fikk gjennomslag for krav om ansettelsestrygghet og forutsigbare turnuser. Men lønnsveksten ble ikke stor nok til å ta igjen lønnskuttet i 2012.

SAS-sjef Rickard Gustafson sier at den nye avtalen med pilotene gir selskapet mer fleksibilitet. TT NEWS AGENCY

  • Thomas Spence

Begge parter har fått delvis gjennomslag for sine krav etter det riksmegler Mats Wilhelm Ruland har kalt den største arbeidskonflikten i Norge på mange år.

Syv dager etter at pilotene gikk ut i streik, kom partene til enighet sent torsdag kveld. Avtalen behandles konfidensielt av konkurransemessige hensyn.

Her er de viktigste punktene i avtalen mellom SAS og pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat.

1. Økt lønn: Avtalen gir en lønnsøkning på 3,5 prosent i 2019, 3 prosent i 2020 og 4 prosent i 2021. Pilotene krevde opprinnelig 13 prosent lønnsøkning (lønnskrav pluss etterslep) i år. Det betyr at pilotene ikke tar igjen noe særlig av det tapte etter lønnskuttet i 2012.

2. Mer forutsigbarhet: Andelen piloter i gruppen med forutsigbar turnusordning øker fra 40 prosent til 60 prosent.

3. Fridager: Flyvere i den fleksible gruppen skal bestemme mer selv. De får vite arbeidsdager 14 dager på forhånd og får nå større mulighet til selv å plassere sine fridager.

4. Rett før forhandlingene startet fjernet SAS ensidig to samarbeidsavtaler (rollefordelingsavtalen) som regulerer pilotenes ansettelsestrygghet og ansiennitetsmuligheter. Pilotene fryktet derfor for sin fremtid i SAS. Avtalene fortsetter nå å virke og følger tariffavtalen.

5. Treårig avtale: SAS har fått en treårig avtale (mulighet for å si opp etter to år) som sikrer økonomisk forutsigbarhet og fjerner streikefaren de neste årene.

6. Mer fleksibilitet: SAS har fått gjennom krav som gir selskapet mer fleksibilitet som at langdistansepiloter også skal kunne fly kortdistanser.

7. Pilotene har på sin side blant annet beholdt en avtale som sikrer at det er piloter ansatt i SAS Scandinavia som skal fly de lønnsomme rutene til og fra Skandinavia.

  • Les også: Flyanalytiker tror på billigere billetter etter streiken

I en pressemelding skriver de to norske pilotforeningene at «streiken satte en stopper for at SAS ensidig kan diktere avtaler» og «pilotene har nå fått tilbake avtalene».

– Det aller viktigste for oss har vært å sikre at medlemmene våre ikke mister jobben og har ansettelsestrygghet. Det har vi lyktes med, sier Christian Laulund, leder for SAS-pilotene i Norsk Flygerforbund i en pressemelding.

– Avtalen gir oss mer fleksibilitet. Dette er også en avtale som gjør at pilotene kan planlegge livene sine, sier SAS-sjef Rickard Gustafson.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Rickard Gustafson
  2. Streik

Relevante artikler

  1. NORGE

    Streiken er over. Likevel er 61 SAS-avganger innstilt

  2. NORGE

    Så langt er over 100.000 rammet av flykaoset. Her er tre grunner til at flyene står.

  3. NORGE

    SAS-streiken fortsetter: 50.000 passasjerer rammes i morgen - ingen tegn til løsning

  4. ØKONOMI

    Mange innstilte fly fredag – men nå går SAS-trafikken som normalt

  5. NORGE

    SAS innstiller 709 avganger torsdag – fremdeles ingen løsning

  6. NORGE

    DN: Forbundsleder i Flygerforbundet tror på snarlig løsning