Økonomi

Max uflaks etter en lang rekke problemer for Norwegian

Milliardunderskudd, motortrøbbel, børskollaps og et salg som strandet. Deretter to ulykker med flytypen Norwegian er blant dem som har flest av. – I all hovedsak håndterbart, mener flyekspert Espen Andersen.

Norwegian har nå 18 utgaver av Boeing 737-Max8, som er lett gjenkjennelig på grunn av den splittede vingetuppen. Gorm Kallestad/NTB scanpix

  • Carl Alfred Dahl
    Journalist

Etter at to fly av typen Boeing 737-Max8 i løpet av bare fem måneder har styrtet kort tid etter avgang, valgte tirsdag en rekke luftfartsmyndigheter og flyselskaper å sette flyene på bakken. Tirsdag kveld ber også to av de største fagforeningene for kabinansatte i USA sine sjefer vurdere det samme, skriver Seattle Times.

Det er fortsatt uklart nøyaktig hva som forårsaket ulykkene.

Norwegian er et av selskapene med flest Max8 i flåten, og selskapet bestemte tirsdag ettermiddag at flytypen skal settes på bakken.

Sent tirsdag kveld var det for onsdag registrert syv Norwegian-kanselleringer blant avgangene og fem kansellerte ankomster ved Oslo lufthavn, ifølge Avinors oppføringer. På Bergen lufthavn var det ingen kanselleringer, og ved Trondheim lufthavn var det registrert en kansellering blant ankomstene onsdag.

– Berørte passasjerer får direkte beskjed. Alle andre skal forholde seg som normalt. Vi slår sammen flygninger, som betyr at de alle fleste som blir berørt, får ny avgangstid samme dag, sier kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss til NTB.

Problemfylt år for Norwegian

Dette kommer på toppen av en rekke andre problemer Bjørn Kjos’ flyselskap har slitt med de siste tolv månedene:

  • Kjos inngikk i fjor avtaler om fastpris på flydrivstoff som så langt har påført tap. Dette er litt som å binde lånerenten til feil tid.
  • Motorene på deres langdistansefly måtte skiftes ut, noe som kostet 1 milliard utover det de regner med å få i erstatning fra leverandøren.
  • Verdien av Bank Norwegian, hvor flyselskapet er største eier, har falt kraftig gjennom høsten.

Problemene har bidratt til et underskudd på 2,5 milliarder kroner for 2018 (samme resultat i 2017). Rett før nyttår strandet forhandlinger om å selge selskapet, og Kjos måtte dermed hente 3 milliarder kroner i en emisjon på svært lav kurs.

Ekspert: Relativt enkelt å finne erstatningsfly

Espen Andersen påpeker at Norwegians 18 utgaver av Boeing 737-Max8 utgjør rundt 10 prosent av Norwegians flåte, og at det i hovedsak brukes på mellomlange innenriks- og intraeuropeiske ruter. Flyene brukes også på enkelte ruter fra Irland og Storbritannia til USAs østkyst.

– Å finne vanlige 737-er til å erstatte flyvningene som rammes, er relativt enkelt. Det finnes ledige fly. Litt verre er det med flyvninger over Atlanterhavet. De kan enten bruke Dreamlinerne eller leie inn fly og mannskap. Det pleier ikke å være noe stort problem, men det koster penger, sier Andersen.

Espen Andersen BI

Andersen tipper Boeing vil ta en del av regningen.

– Den diskusjonen kommer garantert. Spørsmålet er hvor lenge dette kommer til å vare. Norwegian fikk nylig inn 3 milliarder kroner i en emisjon, så noen umiddelbar pengeknipe har de ikke, sier han.

Norwegian-aksjen falt bratt på Oslo Børs tirsdag ettermiddag, men hentet inn mye av det tapte, og endte ned 2,9 prosent til 55 kroner.

– Helt nytt produkt

– Det er opplagt riktig beslutning når så mange land stengte luftrommet. Det var nok en helt riktig beslutning å ta. Likevel er det kjedelig for selskapet. De har hatt nok av tekniske problemer før dette skjedde, sier professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.

Han mener det store spørsmålet nå, er om det påvises feil med flyene eller ikke.

– Viser de svarte boksene fra flyet i Etiopia at det er problemer med flyet, tror jeg ikke Boeing kommer ut av dette uten å betale erstatning til kundene sine. Det er tross alt et helt nytt produkt, sier Steen.

– Og dersom de ikke finner feil på flyene?

– Da tror jeg ikke Norwegian har så mange andre muligheter enn å ta tapet. Men nå må vi vente og se hva de finner ut, sier Steen.

Frode Steen (t.h.) og Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Hommedal, Marit / NTB scanpix

Norwegian har vært gjennom et år med både tekniske problemer og pengeproblemer, i tillegg til strandede oppkjøpsforhandlinger. Med milliarder i tap og presset egenkapital har selskapet to ganger vært nødt til å hente friske penger på under ett år, i tillegg til å selge unna eiendeler.

– Det er bra at dette kom på riktig side av den siste emisjonen, sier Steen.

Han tror passasjerene forstår at dette ikke er Norwegians feil.

Beslutningen om å sette maskinene på bakken vil, etter Aftenpostens beregninger, ramme omtrent 10.000 Norwegian-passasjerer daglig (i gjennomsnitt 3,5 avganger pr. fly pr. dag og 164 passasjerer pr avgang). Tirsdag kveld ble enkelte avganger kansellert, mens andre tok av noe forsinket med andre flytyper.

Flyvninger til Oslo fra blant annet Madeira, Malaga og Las Palmas ble tirsdag kveld kansellert.

Det europeiske luftfartstilsynet EASA besluttet tirsdag å forby alle 737-Max-flyvninger i Europa. Det tillater imidlertid såkalte «ferry»-flyvninger, som går med besetning men uten passasjerer.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Luftfart
  2. Norwegian
  3. Boeing 737

Relevante artikler

  1. NORGE

    Glad for at flyet ble satt på bakken. - Man blir jo bekymret når det har skjedd to ganger med samme type fly

  2. NORGE

    Kjos ber kundene om unnskyldning

  3. ØKONOMI

    Ti år i stormen: Slik ble Norwegians ambisjoner selskapets største problem

  4. NORGE

    Nye Norwegian-kanselleringer

  5. VERDEN

    Norwegian setter alle sine 737 MAX 8-fly på bakken. Hit har de fløyet den siste uken.

  6. ØKONOMI

    Norwegian kansellerer Boeing-ordre på 97 fly