Økonomi

Nytt kortgebyr kan innføres i annenhver norske matbutikk

Betaler du med kredittkort, mobil, bankkort uten pin-kode eller bare tar ut penger i matbutikken? Da kan du snart få en ekstraregning i form av et gebyr nederst på kvitteringen hvis Norgesgruppen gjennomfører planene sine.

Norgesgruppen har allerede lagt til rette for innføring av gebyr på kredittkort.
  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

— Hvorvidt det blir et gebyr er ikke besluttet enda, men det er riktig at vi vurderer det, sier kommunikasjonsrådgiver Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen.

Norsgesgruppen er det største handelshuset i Norge og eier flere av de store dagligvarekjedene, som Kiwi, Meny, Ultra og Joker og kioskene Mix og Deli de Luca. De har også eierskap i mange andre handelsforetak, som Kaffebrenneriet, Dolly Dimples, Jafs og Big Horn.

Nå skriver de i et notat til butikkene at de i løpet av 2015 trolig vil innføre gebyr ved bruk av kredittkort, kontaktløs betaling og kontantuttak.

Det var nettstedet Bonusfeber som først omtalte saken og som har fått tak i det interne notatet.

Norgesgruppen innrømmer at de nå har lagt til rette for å ilegge kundene et slik gebyr og forklarer det slik:

— Det er også for å gjøre kundene oppmerksom på at det i dag koster noe å betale med kredittkort eller kontaktløs betaling, men du som kunde betaler ingenting. Det er butikken som tar den regningen, sier Gundersen, som presiserer at det ikke er aktuelt å innføre gebyr på vanlige debetkort med pinkode.

I notatet skriver Norgesgruppen:

«Tidspunktet for når Norgesgruppen eventuelt innfører gebyr er ennå ikke besluttet.»

Dyrere for butikkene

Norge har i dag et eget banksystem, BankAksept, som går utenom systemet til de store kortselskapene. Dette er mye billigere, og brukes av de fleste av oss når vi betaler med vanlige bankkort.

De siste årene har imidlertid bruken av kredittkortene steget også her i landet. Flere enn før velger å bruke dem til å betale for seg i matbutikkene også. Dette skyldes i stor grad at det er koblet goder til bruk av disse kortene, som samling av poeng som kan overføres til blant annet flyreiser.

Dette opplever handelsstanden, og da særlig Norgesgruppen, som problematisk. Årsaken er at de benytter seg av en annen infrastruktur og det er dyrere.

— Dette medfører betydelig økte kostnader for butikkene. Totalt for Norgesgruppen er det snakk om omtrent 200 millioner kroner, sier Gundersen.

Størrelsen er ikke avklart

Butikkene har totalt en kostnad på i underkant av 1 prosent av det du handler når du handler med kredittkortene eller kontaktløs betaling.

Handler du for 500 kroner, blir det snaut 5 kroner i kostnad for butikken.

Ifølge Norgesgruppen handler åtte av ti kunder for under 200 kroner.

Ettersom Aftenposten kjenner til, vil et eventuelt gebyr ikke overstige 2 kroner.

Gebyret på kortet mva-pliktig, mens gebyr på kontantuttak ikke er mva-pliktig.

— Mens det tidligere var vanligere bankene som ila kundene sine gebyr for betalingsstjenester i butikk, er denne kostnaden ikke så synlig i dag. Nå betaler butikkene hele kostnaden og bankene tjener på dette, sier hun og spør om ikke bankene skal ta et ansvar her.

- Opp til kunden selv

Hun legger også til at Norgesgruppen vil legge til rette for at kundene skal kunne benytte alle typer betalingsmetoder.

— Så er det opp til kunden å velge selv, sier Gundersen.

Hun vil ikke gå inn på hvor stort et gebyr kan ende på, i og med at Norgesgruppen foreløpig ikke har tatt noe beslutning om det blir gebyr i det hele tatt.

Alle som brukte bankkort frem til begynnelsen av 2000-tallet, husker at bankene ila gebyrer som varierte fra en krone til syv kroner for de dyreste korttjenestene. Nå er de fleste kort gebyrfrie fra bankens side. Men i nettbutikker, blant annet hos en rekke flyselskaper, må man ofte betale gebyr til selgeren.

Henviser også til Norges Bank

Norgesgruppen peker til Norges Bank, som ifølge notatet mener kundene bør stilles overfor de priser som gjenspeiler de faktiske kostnadene knyttet til de ulike betalingsløsninger som innføres.

Forbrukerrådet sier til Aftenposten at et gebyr er tråd med det nye regelverket som vi har hatt noen år, men som ingen butikker har turt å ta i bruk.

— Vi har ikke sett kostnaden ved å betale, men at det ikke har vært et gebyr har forledet mange til å tro at det er gratis, sier fagdirektør for Finans Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Han legger til at vi i praksis har betalt dette i form av høyere priser på varene i butikken.

— Norges Bank har beregnet at hver kredittkorttransaksjon koster 13 kroner, mens en debitkorttransaksjon koster 3, sier han og påpeker hvor viktig det er at butikkene informerer om hvor mye hver enkelt betaling egentlig koster.

Gebyr på kontantuttak

Også kontantuttak kan rammes av Norgesgruppens nye gebyrpolitikk.

I det interne notatet skriver Norgesgruppen følgende:

«Det er bankene som har ansvar og plikt overfor sine kunder for å sikre at kundene deres har tilgang til banktjenester som uttak og innskudd. Gjennom de siste årene har flere og flere banker avviklet disse tjenestene gjennom sine filialer og i tillegg er det blitt færre minibanker utplassert i Norge. Dette medfører en større pågang i våre butikker av kunder som har behov for kontanter. Dette er en tjeneste som passer godt for oss å tilby, men utfordringen er at vi får påført stadig høyere kostnader for å kunne opprettholde en tilfredsstillende servicegrad.»

Coop har ingen planer om å innføre gebyr på bruk av kredittkort i butikkene, opplyser Harald Kristiansen i Coop til Aftenposten.

Les også

  1. Handler mat på kort - får gratis flyreiser

  2. Fire ting som tapper kontoen din hver måned

  3. 6 tegn på at privatøkonomien er i fare

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen