Økonomi

Må klistre over kode på 6000 vinflasker hver dag

Flere tusen vin- og brennevinsflasker må hver dag påføres egne klistremerker på grunn av innstramming i reklameforbudet mot alkohol.

vin-uUjnQPnhVI.jpg
  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Bare hos Travel Retail Norway, som driver taxfree-butikkene på de største flyplassene, må ansatte hver dag bruke mange arbeidstimer på å dekke til en kode som er trykt på de fleste etikettene. Kodene, såkalte QR-koder, kan ha et innhold som Helsedirektoratet har forbudt.

Derfor må anslagsvis 6.000 flasker på flyplassene hver dag få et lite klistremerke som dekker til det området QR-koden står, for på den måten å gjøre koden uleselig med smarttelefon.

  • **Vinmonopolet har aldri registrert større salgsnedgang:
Les også

Mens her skyter salget i været

.**

Klistre på flaske etter flaske

Det finnes ingen annen måte å gjøre det på enn at ansatte må settes til å gjøre denne jobben manuelt, det vil si klistre merket på flaske for flaske, før dekan settes ut til publikum i lovlig form.

Webadressen, som gir tilgang til samme informasjon som QR-koden, står som regel ved siden av koden.

At det ved siden av QR-koden ofte står webadressen med tilgang til de samme opplysningene som i koden, har direktoratet ikke latt være avgjørende.For Travel Retail Norway har man regnet ut at påbudet koster dem 3 millioner kroner, i form av innkjøp av etiketter og bruk av arbeidstid.

Kan gi produktopplysninger

Haakon Dagestad er kommunikasjonssjef hos Travel Retail Norway og sier selskapet forholder seg til nye presiseringer i det gjeldende forbudet mot alkohol-reklame i Norge:

Denne Rema-kampanjen får leverandørene til å reagere:

Les også

«Et slag i ansiktet»

— QR-kodene på flaskene kan lede til produktopplysninger, og også hjemmesiden til produsenten. Fordi det er vanskelig å få egne flasker uten QR-kode til et lite marked som Norge, må vi i stedet klistre en etikett over koden slik at den ikke kan leses, sier Dagestad.

Dette, sier han, er en både tidkrevende og kostbar løsning, men kan ikke annet ennå følge pålegget:

Haakon Dagestad.

— Vi forholder oss til det faktum at myndighetene vil ha et strengt reklameforbud, så når Helsedirektoratet har laget regler som gjør at vi må dekke til QR-koden for å drive i henhold til lovverket, så gjør vi det.- Det er bra at myndighetene vil ha et strengt reklameforbud. Men når publikum finner akkurat den samme informasjonen ved å taste inn web-adressen til de samme produsentene, og direktoratet synes det er ok, gjør jo at man kan stille spørsmål med effekten av påbudet, sier Dagestad.

Kan lede til reklame, mener Helsedirektoratet

Hos Vinmonopolet sier pressesjef Jens Nordahl at selskapet forutsetter at grossistene, som leverer varer til polet, merker varene i henhold til de alltid gjeldende forskriftene. Polet har rundt 400 ulike leverandører.

Det er Helsedirektoratet som håndhever reglene, og avdelingsdirektør Hilde Skyvulstad forklarer bakgrunnen for endringene slik:

— Helsedirektoratet har ansett at QR-koder i utgangspunktet er i strid med reklameforbudet, fordi disse ofte er lenker til informasjon som er i strid med reklameforbudet. Dette har vært kommunisert ut til aktuelle aktører, samt på våre nettsider. Kontaktopplysninger til produsent er tillatt, som blant annet adresse til hjemmesiden, opplyser hun.

Les også

- Dyrere å fly om polet overtar alkosalg på flyplassene

— På lik linje med andre salgssteder for alkohol har Vinmonopolet ansvar for å sikre at produktenes etiketter er i tråd med reklameforbudet. Hvordan aktørene løser dette praktisk er opp til dem selv, opplyser Skyvulstad.

Les også

  1. Taxfreeminutt

  2. Ryanair setter tidenes rekord og er snart i helt ny drakt