Ingen søksmål fra SAS og Norwegian

Men europeiske flyselskap roper på askeerstatning.

Norwegian-direktør Bjørn Kjos har vært svært kritisk til det han mener har vært unødvendig stenging av luftrommet over Europa.
  • Gro Strømsheim
  • Johan Brockfield

Norwegian-direktør Bjørn Kjos har vært svært kritisk til det omfattende flyforbudet som har vært over Europa på grunn av askeskyen fra Island.

Over hele Europa kommer rasende flyselskaper, fagforeninger og interesseorganisasjoner med krass kritikk av Eurocontrol og EU, som de mener har overreagert og stengt luftrommet mye mer enn det som var nødvendig.

— Godt grunnlag

I går gikk 11 britiske flyselskaper sammen om et felles brev til regjeringen der de krever at regjeringen gir kompensasjon for tapene de er påført som følge av flyforbudet. Også i Frankrike og Tyskland har store flyselskap varslet at de vil gå til søksmål for å få kompensasjon.

Juridiske eksperter mener flyselskapene har godt grunnlag for å gå til sak mot myndighetene. Eksperter i Storbritannia mener passasjerer og selskap som ble rammet tilsammen kan kreve opp mot én milliard pund (ni milliarder kroner) av myndighetene i kompensasjon, skriver blant andre the Telegraph.

Fornøyd med Norge

Men Norwegian og SAS har ingen planer om å gå til søksmål for å få kompensert tapte utgifter.

- Vi har ikke tatt noen avgjørelse om å fremme noe pengekrav. Norwegians kritikk har først og fremst vært rettet mot europeiske myndigheter som ikke har tillatt flyvninger i høyder over askeskyen, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Anne Sissel Skånvik.

Hun sier Norwegian er fornøyd med norske myndigheters håndtering av asken fra vulkanutbruddet på Island.

— Nå er vi først og fremst fokusert på å få igang en normal trafikkavvikling, sier Skånvik til Aftenposten.no.

- BA rasler med sablene, og skal tilsynelatende saksøke luftfartsmyndighetene som har nektet dem å fly. Har SAS planer om lignende søksmål?

— Nei, SAS har full tiltro til luftfartsmyndighetene og Avinors vurderinger i denne saken, både i Norge og Skandinavia, sier kommersiell direktør Robin Karmark i SAS.

— Dette er en ekstrem situasjon, og flysikkerheten må komme først, sier han til Aftenposten.

1,7 mrd. dollar

Det er ingen tvil om at flyselskapene har fått et kraftig tibakeslag økonomisk som følge av askestansen.

Hver dag flyene har stått på bakken som følge av vulkanasken fra Island, har tapene for luftfarten vært på opptil 2,3 milliarder kroner.

Det hevder flyselskapenes internasjonale organisasjon International Air Transport Association (IATA).

— Inntektstapet for flyselskapene er hittil på 1,7 milliarder dollar, skriver IATA i en pressemelding.

Ber om lavere avgifter

Flyselskapene i Norge var imidlertid i går i møte med nærings- og handelsminister Trond Giske og representanter fra andre deler av næringslivet som har tapt penger på grunn av askestansen.

Flynæringen ba da om at regjeringen kutter i en rekke avgifter for å bedre de økonomiske rammebetingelsene for bransjen i tiden fremover.

De krevde at landingsavgiften, passasjeravgiften og underveisavgiften som må betales ved hver flyging kuttes til null. Disse avgiftene utgjør en daglig kostnad på 10 millioner kroner for de de norske flyselskapene, det vil si rundt 3,3 milliarder kroner årlig.

Giske ville da ikke gi noe direkte svar og sier han avventer hva EU vil foreta seg.

British Airways anslår at de har tapt mellom 15 og 20 millioner pund for hver dag flyene sto på bakken under askestansen.