Økonomi

Ferdigmaten fra Fjordland redder Tine, de eldre - og deres barn

Mange mener Fjordland-rettene har et dårlig rykte. – Vi produserer 16 millioner middager i året. Så mange tar ikke feil, sier Fjordland-kokken.

Espen Valstad sørger for at kjøttet fordeler seg i maskinen som veier porsjonene i biff stroganoff-middagen til ferdigmatselskapet Fjordland på fabrikken Fjordkjøkken. Foto: Signe Dons

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Espen Valstad passer på at kjøttbitene faller riktig ned i maskinen som fordeler riktig vekt i hver porsjon med Biff Stroganoff. Han er en av dem som hver dag lager 50.000 middager til folk i hele landet under merkevaren Fjordland.

Selskapet har i dag en markedsandel på drøyt 50 prosent og produserer rundt 16 millioner middager i året. I tillegg kommer rundt 20 millioner grøtporsjoner og 1,5 millioner suppemåltider.

Tine eier mest

Det er nettopp Fjordland som ble trukket frem da Tine presenterte sine resultater på hovedkontoret i Oslo onsdag morgen.

«Fjordland opplevde sterk vekst innen kategoriene skålretter, spiseklare mellommåltider og grøt», skriver Tine i sin pressemelding.

  • Les også: Rekordresultat for Tine gir melkebonus til bøndene

Tine eier 51 prosent av Fjordland, resten eier samvirket Nortura og potetprodusenten Hoff.

I fjor var et spesielt godt år. Fjordland omsatte for 1,5 milliarder kroner, en økning på 100 millioner kroner. Dette endte med et resultat på 86 millioner kroner, mot 71 millioner kroner i 2015.

Sausen er laget tidligere på dagen og kjølt ned før den nå sprøytes over kjøttet i det som blir biff stroganoff-gryten. Foto: Signe Dons

– Det nytter ikke å være kreativ

Den kalde sausen til biff stroganoffen tømmes over de varmebehandlede, men kjølige kjøttbitene i den store maskinen inne i det gamle meieriet til Tine på Varhaug i Hå kommune på Jæren.

Nå har de drevet produksjon av middager her i 20 år, og de har lært seg noen triks:

– Det nytter ikke å være for kreativ. Folk vil ha det tradisjonelle, sier kokk Frank Baer i Fjordland.

Han trekker frem kjøttkaker, svenske kjøttboller, svinestek, pasta med ost & skinkesaus og biff stroganoff som de rettene som selger mest.

– Det tar kanskje 30–40 minutter å lage en skikkelig middag, men disse middagene tar mer tid. Er du singel og vil ha svinestek, så tar det mye tid og porsjonen er kanskje heller ikke helt tilpasset singelhusholdningen, sier han og legger til:

– Det er ikke alle middager som er like gode etter tredje eller fjerde oppvarmingen.

Hvem kjøper dette?

Det er ikke til å stikke under stol: Fjordland er blitt et begrep på ferdigretter. Men det finnes flere konkurrenter der ute.

Orkla har sine ferdige middager under merket Toro, Norgesgruppen og Rema har sine under merkene Fersk & Ferdig og Rema. I tillegg har Bama noen retter.

– Mange mener at disse middagene ikke smaker særlig godt. Hva sier dere til det?

– Vi produserer 16 millioner middager i året. Så mange tar ikke feil, slår kokken fast.

  • 30 prosent av nordmenn er det Fjordland kaller faste brukere. det vil si at de spiser en Fjordland-middag oftere enn en gang i måneden. I denne gruppen er det en overvekt av såkalte «enpersonshusholdninger».
  • Fire av fem nordmenn har forsøkt Fjordland.
  • 47 prosent, nesten halvparten av oss, velger en Fjordland-middag oftere enn hver tredje måned. Over halvparten av disse er personer som bor alene.

Her helles den ferdig kokte firkorn-grøten ut av den store gryten på fabrikken Fjordkjøkken. Denne er helt ny og kommer ut i butikk i løpet av februar. Foto: Signe Dons

– Vi ser at både fårikål og juletallerkenene er store suksesser. Det tror vi tyder på at enpersonhusholdninger også har lyst på mat det tar lang tid å lage og som man ofte spiser sammen med andre. Her ser vi at vi dekker et stort behov, sier Baer.

Hva med noen mer spennende middager?

Blant bestselgerne finner vi også risgrøt, rømmegrøt, torsk i purreløksaus, fiskesuppe og kokt laks med urtesaus.

Mange synes dette er litt tradisjonelt, og etterspør litt mer spenstige retter.

– Vi lanserer alltid noe nytt, for å vise at vi følger med og utvikler oss. Men kundene er ikke særlig interessert, så mange forsvinner raskt ut igjen, sier Baer, og legger til at de kommer med fire nye middager nå i februar.

Det er blant annet en langtidskokt fransk biffgryte à la Bouef Bourguignon, tortellini i ostesaus med bacon og firkornsgrøt.

Den franske fiskesuppen bouillabaisse er et eksempel som aldri ble noe suksess. De har også forsøkt seg flere ganger på texmex-retter, men heller ikke det var noen innertier, og forsvant ut av markedet.

En medarbeider kommer bort til Baer med et plastbeger. Baer stikker fingeren ned i det, fisker opp litt grøt, smaker og gir en tommel opp.

– Det var grøten vi planlegger til sommeren. Vi har funnet oppskriften på testkjøkkenet, nå jobber vi med å finne den samme smaken og konsistensen i de store grytene på fabrikken, sier han når vi spør og smiler lurt:

– Nei, du får ikke vite hva slags grøt det er.

Men er maten sunn nok, da?

Biff stroganoff-gryten vår er straks på vei inn til kartonering, der den siste emballasjen pakkes rundt middagen. Den er merket med holdbarhetsdato, er veiet, vært gjennom røntgenundersøkelsen og straks klar for middagsbordet.

Her pakkes de ulike posene med potet, gulrot, saus, kjøtt og syltetøy, eller andre ingredienser som skal i hver enkelt middagspakke. June Ueland Vigre og Iselin Skretting er to av de totalt 150 ansatte på fabrikken. Foto: Signe Dons

Mange eldre får servert en slik middagsrett av sine hjemmehjelper. Flere mener det er redningen for denne gruppen av befolkningen.

Ikke minst kan det være redningen for barna, som slipper å lage mat til de eldre foreldrene sine.

Nofima skriver på sine hjemmesider at det har dannet seg et bilde av at det ikke finnes tilstrekkelig næringsstoffer i ferdigmat og at den derfor ikke bør spises for ofte.

For å sjekke dette, sammenlignet Nofima fire av Fjordlands retter med tilsvarende hjemmelagede middagsmåltider. Konklusjonen er at middagsrettene inneholder de næringsstoffene en kan forvente skal komme fra et normalt middagsmåltid.

«Fjordland kan fint inngå som et bidrag til middagsmåltider i et sunt og variert kosthold på linje med tilsvarende hjemmelagde retter», ifølge Nofima.

Nofima legger til at det er en fordel med litt ekstra grønnsaker, for å tilfredsstille myndighetenes anbefaling om å øke inntaket av grønnsaker i befolkningen generelt.

Torsdag morgen offentliggjorde Nofima sin nyeste rapport, der de sammenligner lapskausen til Fjordland med hjemmelaget lapskaus. Her er konklusjonen like entydig: Industriproduserte middagsretter kan være nøyaktig like næringsrike som den middagen du lager selv.

I den første testen var det mat som var pakket i plasposer og varmet opp som var testet. I den siste testen var det skålpakket mat. Undersøkelsen viser også at næringsinnholdet ikke blir vesentlig redusert i løpet av de fem ukene retten kan oppbevares kjølig før den spises.

- Sånn, sier Fjordlandkokken Frank Baer. - Det er tid og situasjon som avgjør om folk velger middag fra Fjordland, legger han til, mens han klipper opp posen med saus og oksekjøtt. Foto: Signe Dons

– Perfekt på hytta

Fjordland-sjefen sjøl legger ikke skjul på sin begeistring.

– Selv kjøper jeg 40 pakker og stapper inn i kjøleskapet på hytta når jeg drar på påskeferie. En god skitur, inn på hytta og putter maten i vannbad, så har vi en nydelig middag. Enkelt og greit, sier administrerende direktør Jarle Vidvei i Fjordkjøkken, selskapet som eier fabrikken der Fjordland-middagene produseres.

Han viser vei inn på kantinekjøkkenet, der kokken Baer disker opp med fire tallerkener med oksekjøtt, brun saus, ertestuing, poteter og tyttebærsyltetøy.

– Vel bekomme, sier kokken.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Tine
  3. Nortura