Økonomi

Orkla tjente over én milliard i første kvartal

Stein Erik Hagens merkevarekjempe Orkla fikk nyte godt av redusert sukkeravgift første kvartal.

Peter Ruzica under hans siste resultatpresentasjon som konsernsjef i Orkla, tirsdag morgen. Foto: Berg-Rusten, Ole / NTB scanpix

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Når analytikere og journalister kommer inn dørene i det nye hovedkontoret til Orkla tirsdag morgen, står Orklasjef Peter Ruzicka klar med Grandiosaen.

Dette er hans siste dag på jobb, og han kan smile bredt over gode resultater for selskapet de fleste av oss kjenner gjennom en rekke merkevarer.

I tillegg til Grandiosa, kan selskapet skilte med varemerker som Nora, Toro, Nidar, Kims, Jif, Blenda, Lano, Idun og mange flere. Og de bidrar til milliardomsetning.

  • Les også: Før du går ut døren for å gå på jobb en vanlig morgen, har du trolig brukt 16 av Orklas merkevarer.

På resultatpresentasjonen i 2017 stilte konsernsjefen med Grandiosa-T-skjorte etter et veddemål med selgerne. Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Runder 10 milliarder

Orkla fikk i første kvartal en omsetning på 10,17 milliarder kroner. Dette er en økning fra 9,71 milliarder kroner samme tid i fjor.

Dette er bedre enn forventet, ifølge E24.no.

Det justerte driftsresultatet endte på 1,02 milliarder kroner, mot 897 millioner kroner i fjor, og bedre enn forventet.

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen ikledd Grandiosa-lue under åpningen av det nye hovedkontoret til Orkla tidligere i år. Det var visstnok noe kaldere enn statsråden hadde forutsatt under åpningen. Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Søt politikkendring for Orkla

Orkla skriver selv i sin resultatrapport at spesielt underselskapet Orkla Confectionery & Snacks fikk en ekstra vekst i Norge etter at regjeringen reverserte sukkeravgiften.

Samtidig har Orkla Food Ingredients fått en tidlig start på issesongen og levert et solid driftsresultat.

Orklas største eier, Stein Erik Hagen på pizzabakeriet på Stranda. En av Orklas pengemaskiner. Foto: Furulund Svein Erik

– Orkla har hatt et oppløftende første kvartal, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka i pressemeldingen.

Han sier at de nå er i gang med den nye strategiperioden, og skal forbedre driftsmarginen fremover.

Han peker også på at de har gjennomført flere viktige oppkjøp, blant annet kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza Group.

Flere artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Ny sjef for Orkla

  2. NORGE
    Publisert:

    Ruzicka slutter som konsernsjef i Orkla

  3. NORGE
    Publisert:

    Statsråden åpnet Orklas nybygg iført knallgul pizzalue

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Lavere omsetningsvekst enn ventet for Orkla

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Turbulent for Norwegian i 2019: Gikk med 1,7 milliarder kroner i underskudd

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Kraftig økning i Orklas resultat i første kvartal