Økonomi

Mack-tilhengere raser mot Rema

Mack, Hansa Borg, CB, Aass og Coca Cola er blant dem som ikke blir så lette å finne i hyllene til Rema 1000.

Lars Kristian Lindeberg, konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema under lanseringen av Æ i forrige uke. Foto: Morten Uglum

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

Når Rema velger «bestevenner» betyr det at andre ikke er fullt så gode venner. En rekke varer blir ikke lenger å finne i Rema 1000s hyller fra februar av.

Aftenposten skrev fredag at bryggeriene Mack, Hansa Borg og Aass er blant dem blir vanskelig å få tak i i Rema. I tillegg er Christianssands Bryggeri (CB) rammet. Varer fra disse bryggeriene vil kun være å få i lokale butikker, ikke i større områder slik praksis har vært til nå.

I løpet av helgen var det nærmest folkeopprør mot Rema på Facebook. Flere skriver på Remas Facebook-side at dersom ikke Rema tar inn Mack igjen, er det «bye-bye Rema» eller «ingen Mack ingen Rema».

En av de som har engasjert seg, er stabssjef for Arbeiderpartiets stortingsgruppe, nordlendingen Hans Kristian Amundsen:

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum svarer Amundsen på Facebook:

Møter Rema i ettermiddag

Mack-sjef Harald Brederup er glad for alt engasjementet i sosiale medier. Han bekrefter overfor Aftenposten at saken er dramatisk for det lokale bryggeriet.

– Vi skal møtes hos Rema i ettermiddag, så får vi se hva som skjer. Blir det ingen endring i den avtalen vi har til nå, går dette ut over vårt eksistensgrunnlag, sier Brederup.

Det siste året har Mack vært å få i alle butikkene til Rema. Nå ser det ut som det kun vil være i Troms man kan få tak produktene hans.

  • Les også: Rema lanserte Æ - det førte til priskrig på frukt og grønt

– Vi har hatt nesten 30 prosent vekst i volum det siste året. Vi har oppskalert for å håndtere veksten og fikk ingen indikasjoner på at vi ikke skulle fortsette samarbeidet med Rema. Først etter at «Bestevenn-avtalen» var inngått med Ringnes, fikk vi sette oss til forhandlingsbordet, sier Brederup.

Han legger til at han forstår at å være landsdekkende i Rema ikke er en rettighet de har, men de er skuffet over at de er ute fra alle fylkene bortsett fra Troms.

– I tillegg er det svært begrenset utvalg av våre produkter der vi får lov å være inne, sier han.

Hvem vinner folket? Rema eller Mack?

Striden om plassen i ølbutikkhyllene blir en test på om det er Rema 1000 eller Mack-øl som står sterkest blant folk i nord, mener markedsføringsprofessor Lars Erling Olsen, professor ved Kristiania Høyskole. Han ser med spenning på hvordan ølstriden utvikler seg videre.

– Det er kunder i andre enden. Realiteten er at kundene får mindre utvalg. Her kommer markedsstyrken til Rema inn. Vil folk akseptere det eller ikke? Hvis Mack har en tilstrekkelig markedsstyrke, vil folk slutte å handle på Rema 1000, sier han til NRK.

Hvorvidt kundene har andre butikker å gå til i nærheten, vil ha noe å si for det valget. Tilgjengelighet og pris er fortsatt viktigst for valg av matvarebutikk.

– Men jeg stusser over at de legger seg ut med så mange kunder. Det er mye identitet i øl, sier han videre.

Går trolig som styreleder

Prinsippielt synes Mack-direktør Haakon Brederup dette er så problematisk at han har varslet at han stiller sin stilling som styreleder i Bryggeriforeningen til disposisjon.

– Først og fremst er jeg leder for min egen fabrikk og jeg kan ikke representere både Mack og Ringnes i en sak som dette, sier han.

Han reagerer aller mest på det prinsippelle i denne saken, at beslutningen ble tatt før de satt ved forhandlingsbordet.

Irritert er ikke et ord en nordlending ville brukt

– Carlsberg har alle produktene sine i hyllene i hele Nord Norge. Våre produkter har stått side ved side. Nå får en stor aktør mulighet til å blokkere forbrukernes valgmulighet, sier han og legger til at han trolig vil ta dette opp med Konkurransetilsynet.

Han bruker ord som krigserklæring når han beskriver situasjonen Mack har kommet i.

– Det ene året er vi inne i varmen og ruster opp. Neste år er vi ute i kulden med et begrenset sortement i ett av Norges fylker. Det er å bli radert ut, sier han og legger til:

– Rema er irritert på oss og hvordan vi har gått ut i media. Irritert er ikke et ord en nordlending ville brukt om den situasjonen Mack har kommet opp i på grunn av Rema.

Rema vil skille seg ut

Allerede i oktober sa Rema at de ønsket å satse mer på «bestevenner» og at det ville bety at en rekke merkevarer ikke lenger ville være å finne i deres hyller.

  • Les også: Lurer du på hvem som bestemmer hvilke varer som skal inn i hyllene til konkurrenten Norgesgruppen? Det er denne mannen.

Samtidig som bryggeriene må se langt etter Rema-butikkene, har også snacksprodusenten Kims og Coca-Cola fått beskjed om at de er ute i kulden.

Dette er bare starten på opprydningen i Remas hyller, skal vi tro Lars Kristian Lindeberg, konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema.

Han har tidligere sagt til Aftenposten at de jobber med å skape butikker som skiller seg ut fra de andre butikkene i Norge. En måte å gjøre det på, er å sørge for at når leverandører har for like produkter, må en av dem ut for å gi plass til noe annet.

– De fire veggene som utgjør butikken, flytter ikke særlig mye på seg sånn på kort sikt. Det vil si at vi har de kvadratmeterne vi har, og må heller jobbe med å fylle denne plassen med noe som skiller oss fra konkurrentene.

– Nå har Mack-ledelsen skapt et voldsomt engasjement, men etter mitt syn også unødvendig usikkerhet ved å drive forhandlinger i media, sier Lindberg som en kommentar til Mack-bråket.

Han mener de har en god dialog med kundene over bordet, også Mack.

– Men nå må jeg lette litt på sløret. Mack har økt prisene totalt med omtrent 25 prosent, noe som er 10 ganger mer enn noen annen leverandør, sier han og peker på at de har lovet kundene laveste pris.

Han legger til at han har sagt at Mack skal være en viktig aktør hos dem videre og håper på en god løsning når de møtes i ettermiddag.

Les mer om

  1. Maten vår
  2. Næringsmiddelindustrien

Maten vår

  1. ØKONOMI

    Interessert i billige matvarer? Nå er det trolig for sent.

  2. ØKONOMI

    Peppes vil ta en bit av Grandiosa

  3. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet skeptisk til priskrig på julematen

  4. ØKONOMI

    Butikkene har to knep for å få deg til å betale for priskrigen på julemat

  5. ØKONOMI

    Næringsministeren mener dårlig dagligvarekonkurranse har «store skadevirkninger»

  6. ØKONOMI

    Rema-kundene har glemt bommertene