Økonomi

Ryanair setter tidenes rekord og er snart i helt ny drakt

Lavprisselskapet Ryanair setter tidenes passasjerrekord, og fremstår om kort tid med helt nye kabiner. Den knallgule kabinfargen er snart en saga blott.

Slik skal flykabinene til Ryanair etter hvert fremstå. Klikker du på bildet vil du få opp flere bilder. Foto: RYANAIR

  • Knut-erik Mikalsen
    Knut-erik Mikalsen

Slik skal flykabinene til Ryanair etter hvert fremstå. Foto: RYANAIR

De kabinsnsatte skal få nye uniformer, de lyseblå er historie. Foto: RYANAIR

De kabinsnsatte skal få nye uniformer, de lyseblå er historie. Foto: RYANAIR

November ble en ny suksess-måned for den irske lavpriskjempen.

I årets nest siste måned fraktet selskapet 7,7 millioner passasjerer, en økning fra 6,3 millioner i samme måned i fjor. Selskapet er på full fart mot et resultat som kommer til å slå alle tidligere sifre. Ryanair hadde et overskudd etter skatt på 10,2 milliarder kroner i andre og tredje kvartal i år, en økning på 37 prosent fra samme periode i fjor.

En pengemaskin

Økonomisk er selskapet rene pengemaskinen: Selskapet forventeraet helårsresultatet vil ligge på 1,2 milliarder euro.

Slik kjenner passasjerene kabinene i Ryanair. Foto: FREDRIK LARSEN

— Rekordtallene i antall kunder og kabinfaktor er et resultat av våre lave priser, økning i fremtidige bookinger og suksessen med vårt «Always Getting Betterr»-kundeserviceprogram, som fortsetter å bidra til at trafikktall og kabinfaktor over forventning, sier den ansvarlige for den nye Ryanair-satsingen, markedsdirektør Kenny Jacobs.

LES OGSÅ:

Les også

Er dette verdens ti vakreste fly?

Når Jacobs trekker frem «Always Getting Better»-prosjektet, ble det startet for et par år siden og som har hatt som hovedformål å snu det så å si ensidig negative fokuset og den støyen selskapet har vært omgitt av. Det ga seg utslag i en flom av kundeklager, og en ledelse som ikke hadde annet å si enn at de ba folk finne seg et annet selskap å reise med hvis de hadde noe å klage over.

Dette er forbedringene

For et par år siden bestemte selskapet seg for å gjennomføre grunnleggende endringer og gikk ut med sitt nye og vennligere serviceprogram med løfte om bedre service, bedre mat om bord i flyene, mer håndbagasje og en mer imøtekommende holdning til klager og krav om erstatninger.

LES OGSÅ:

Les også

Disse kundene er taxfree-sjefens favoritter

Som en del av endringene har Ryanair også bestemt seg for å skifte ut de de skrikende gule flykabinene har vært hardt kritisert av passasjerene. Setene får også en lysere farge, men blir like fastlåst i en posisjon som i dag.

Nordmann i sentral posisjon

N

Hans Jørgen Elnæs. nordmann i Ryanair-ledelsen. Foto: RYANAIR

ordmannen Hans Jørgen Elnæs er salgs— og markedssjef for Skandinavia og Baltikum for Ryanair, og han forsikrer at stadig flere av selskapets fly skal fremstå som mer dempet og rolig etter hvert som flere fly får den nye kabininnredningen:

— Dette er en del av selskapets kundeserviceprogram «Always Getting Betterr», som nå er inne i sitt andre år. Det vil fortløpende bli lansert nye elementer og forbedringer gjennom programmet, som bidrar til at Ryanair vil fremstå som mer enn bare et selskap med lave priser, sier nordmannen.

Ryanair har etablert base på Moss Lufthavn Rygge, men har også ruter til og fra Sandefjord Lufthavn Torp. Haugesund blir trafikkert i sommerperioden.

Les også

  1. Den intense norske reisefeberen i ferd med å avta

  2. Flyene stappfulle og ansatte på jobbreise må gi fra seg setet

  3. Ikke en dråpe miljøvennlig drivstoff i flytankene