Økonomi

SAS-streik bare i Norge, svenske piloter har sagt ja til ny avtale

Piloter organisert i Norske SAS-flygeres Forening er i streik etter at de torsdag morgen brøt meglingen med flyselskapet om ny tariffavtale. Dermed er 6 norske piloter alene om å streike mot den samme avtalen som 1100 andre piloter har sagt ja til.

afp000877858-THo88_fdnD.jpg
  • Marita E. Valvik
  • Reidun J. Samuelsen
    Journalist i utenriksredaksjonen

De norske flygerne beskylder SAS for ensidig å diktere innholdet i den nye tariffavtalen.

– Vi kan ikke akseptere å bli diktert en tariffavtale av SAS som betyr ytterligere forringelser i våre betingelser, og som vi mener går på bekostning av flysikkerheten og våre medlemmers helse, sier fungerende leder Rune Sundland i Norske SAS-flygeres Forening.

De rundt 300 norske SAS-pilotene står nå helt alene i konflikt etter at både de svenske, danske og den andre norske pilotforeningen — SAS Norge Pilotforening- har sagt ja.

HER KAN DU SJEKKE OM FLYET DITT ER INNSTILT

I første omgang tas seks flyvere på SAS' langrutenett ut i streik fra og med 21. mai, med gradvis opptrapping gjennom pinsehelgen. Ytterligere uttak av samtlige 312 flyvere vurderes fortløpende.

Strekker ut en hånd

SAS-sjef Rickard Gustafson strekker ut en hånd til de streikende norske pilotene, og sier selskapet vil gjøre det det kan for å gjøre streiken så kortvarig som mulig:

— Jeg vil oppriktig beklage at vi ikke har kommet til enighet om en ny kollektivavtale med NSF som sikrer SAS den konkurransekraft som kreves i dagens luftfart. Vi kommer fortsatt til å jobbe intensivt for at SAS skal være et konkurransekraftig selskap som gjør det mulig å investere i produkter og tjenester for våre kunder, sier han og legger til:

— Vår dør står åpen for ny kontakt med de norske pilotene, sier SAS-sjefen.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen sier det er en merkelig situasjon som har oppstått:

— At en gruppe av piloter i SAS i Norge kan streike mot en arbeidsgiver som sikrer dem skandinavisk avtaleverk med fast ansettelse i eget selskap, en god lønnsutvikling og sikkerhet for jobben er ganske rart, sier han til Aftenposten.

Ny tariffavtale

Meglingen mellom NHO Luftfart og LO-tilknyttede Norsk Cockpitforbund har pågått siden mandag i et forsøk på å etablere en helt ny tariffavtale for Cockpitforbundets medlemmer.

Ved 03-tiden i natt fikk flyverne et siste tilbud fra SAS. Det kunne de ikke akseptere.

Klokken 5.20 ble meglingen avsluttet uten resultat, og konflikten er dermed et faktum, melder forbundet.

SAS har vært føre var og allerede kansellert 110 flyvninger i påvente av en mulig streik, de fleste av dem i Sverige. Svensk pilotforening hadde varslet streik for drøyt 300 medlemmer fra torsdag. Nå er den streikefaren borte etter at partene torsdag morgen signerte en ny avtale.

Dermed står de drøyt 300 norske pilotene alene på barrikadene.

Streiken vil i svært begrenset grad ramme norske flyvninger, og eventuelle opptrappinger kan komme i neste uke.

- Veldig skuffet

— Vi synes det er trist og er selvsagt veldig skuffet over at vi ikke har klart å komme frem til noen løsning, sier informasjonssjef Johansen.

Han legger til at streiken foreløpig ikke vil påvirke den norske trafikken, og at selskapet ikke venter flere kanselleringer i Norge torsdag eller utover i helgen. Av de avgangene som allerede er kansellert, er en del avganger mellom Norge og Sverige.

SAS ber passasjerene uansett sjekke om deres flyvninger går som oppsatt.

«Hvis din flyvning er kansellert, vennligst ikke dra til flyplassen, men kontakt ditt reisebyrå eller SAS», heter det i meldingen. Selskapet tilbyr nye flybilletter enten ved første anledning, ved en senere dato avhengig av tilgjengelighet eller pengene tilbake.

- Økt arbeidstid

Partene i Norge har sittet sammen hos Riksmekleren siden mandag for å bli enige om ny kollektivavtale.

Det er ikke lønn, men total arbeidstid og fleksibilitet som har vært de store stridstemaene.

Ifølge Rune Sundland i Norske SAS-flygeres Forening ønsket SAS både mer fleksibilitet og en økt arbeidstid totalt sett.

Ønsker en moderne avtale

Johansen sier til Aftenposten at det dreier seg om en svært gammel avtale SAS ønsker å modernisere.

— Et eksempel på hva den gamle avtalen inneholder er at pilotene skal reise verden rundt og teste sengene på hotellene før hotellene kan godkjennes som crew-hotell. Dette passer ikke med den konkurransesituasjonen vi har i flybransjen i dag. Det er en historisk betinget avtale som har behov for renovering, sier han.

- Er dette et av punktene dere er uenige om?

— Nei, dette er et eksempel.

- Hva er dere uenige om?

— Vårt siste tilbud ble forkastet uten kommentar. Men det er kompleksiteten i den gamle avtalen som gjør at den for halvparten av pilotene gjør at det er vanskelig å kvitte seg med den. Den andre halvparten vi kommet frem til en ny avtale med, sier Johansen.

— Det var på denne måten Norwegian startet sin 11-dagers streik tidligere i år. Frykter dere storstreik?

— Nei, vi gjør forsåvidt ikke det. Streik er et forfedelig virkemiddel som kan ramme en uskyldig tredjepart, de reisende. Nå har vi gått fra hverandre og har ingen planer om å møtes igjen. Men tonen er god og døra er åpen, sier Johanson.

Unngikk streik i Sverige

Noen timer etter at bruddet var et faktum i Norge, kom imidlertid meldingen om enighet i Sverige.

Dermed har SAS klart å unngå konflikt og streik som kunne ha omfattet 430 svenske flygere. Ifølge Sveriges Radio har partene skrevet under på en ettårig avtale, rundt ni timer etter at den opprinnelige fristen gikk ut ved midnatt natt til torsdag.

Det ble bekreftet fra selskapet rett før 9.30 at streiken var avverget.

Flertallet av SAS' flyginger i Sverige og til og fra Sverige ville blitt rammet hvis det hadde blitt streik i Sverige. Det kunne også oppstått enkelte forstyrrelser i flytrafikken i Norge og Danmark.

Pinsetrafikken er reddet, uansett

I motsetning til sine svenske kolleger har de norske SAS-pilotene valgt noenlunde den samme strategi som pilotene i Norwegian. Forhandlingene der endte som kjent i en bitter, kostbar, 11 dager lang storstreik, selv om den startet med et begrenset uttak.

De norske pilotene vil så ha en varslingsfrist på fire dager før konflikten kan trappes opp. Det innebærer at det ikke kan bli noen utvidelse før etter pinsen, i neste uke.

Deler av pilotkorpset i Norge har sagt ja

I SAS i Norge er det to pilotforeninger.

SAS Norge Pilotforening, som springer ut av det gamle Braathens-miljøet, har allerede sagt ja til en ny avtale. Det har derimot ikke Norske SAS-flygeres Forening, som er blitt medlemmer i LO-forbundet Norsk Cockpitforbund siden forrige tariffoppgjør. NHO Luftfart megler på vegne av SAS.

LES OGSÅ:

  1. Les også

    Syv spørsmål og svar om årets lønnsoppgjør

  2. Les også

    Dette er den hemmelige pilotavtalen i Norwegian

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    POLITIKK
    Publisert:

    SV kan gå med på å avlyse på elektrifisering av sokkelen. På én betingelse

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5