Økonomi

- Vi er ingen Se og Hør-familie

Grossistfamilien har valgt en lav profil, hatt nøysomhet, langsiktighet og tillit som motto. Og de er ikke som andre rikinger.

Knut Hartvig Johannson (f. 1937), Johan Johannson (f. 1967) og Thorbjørn Johannson (f. 1948) er lederne i familien bak Norgesgruppen. Foto: Stein Bjørge

  • Marita E. Valvik
    Marita E. Valvik

— Vi er ikke noe sånn Se og Hør-familie, som bretter ut hele familielivet. Men blir jeg spurt om næringspolitikk, bransjespørsmål, eller hva det måtte være, så stiller jeg alltid opp, sier Torbjørn, fjerde generasjon Johannson-familie og styreleder i Asko.

Det var kø utenfor lokalene over gaten for Stortinget onsdag formiddag. Nesten alt som kunne krype og gå av norsk dagligvarebransje hadde samlet seg for å få med seg det sjeldne møtet mellom de tre som regnes som de mektigste i norsk dagligvare.

F.v. Knut Hartvig Johannesen, Johan Johannesen og Thorbjørn Johannesen. Foto: Stein Bjørge

Under skiltet «Et lite stykke Norge», satte Torbjørn (67), Knut Hartvig (78) og Johan (49) Johannson, familien bak Norgesgruppen, seg ned for å la seg intervjue i forbindelse med lansering av en boken om familiens historie gjennom 150 år.

  • Aftenposten skrev om familien Johannson i 2011: Grossistfamilien Johannson holder seg i bakgrunnen. Dagens hovedarving, Johan Johannson (43), er Norges tredje rikeste og kjører Toyota.
    — Vi er ikke rikssynsere, det overlater vi til noen andre, sier Knut Hartvig Johannson (78), Torbjørns bror og styreleder i Norgesgruppen, selskapet som kontrollerer Kiwi, Meny, Spar og Joker og som står for over 40 prosent av mathandelen i Norge.

— Og for å supplere litt: Den som er ansvarlig, svarer. Jeg svarer gladelig jeg dersom jeg får spørsmål om det jeg er ansvarlig for, sier femte generasjon Johan (49), som også er den personen som formelt kontrollerer familieimperiet.

Nesten slutt etter Hagen-krangel

Det var ikke et champagneglass i sikte, men nøktern servering av Farris og Pepsi, samt wraps pakket inn i aluminiumsfolie, i tråd med familiens rykte om nøysomhet under lanseringen onsdag.

Knut Hartvig Johannesen. Foto: Ingar Storfjell

I de få intervjuene og historiene som er skrevet om familien, kommer det frem at ingen av dem har sansen for det de vil kalle sløsing. Da Aftenposten gikk på ski med Knut Hartvig i vinter, gikk han i sin mer enn godt brukte skijakke fra Lillehammer-OL og hullet i skivanten var ikke noe problem: det var fint med litt lufting, forklarte han da.Historien om familien går 150 år tilbake og tar for seg fem generasjoner Johannson. Det startet med bondesønnen som reiste til Oslo, byttet navn, jobbet hardt og giftet seg med riktig jente. Boken på 1,84 kilo inneholder en rekke historier blant annet om utviklingen av selskapet, kvinnene som ikke fikk være med og hvordan tredje generasjon revolusjonerte bedriften.

  • Slik har matgrossisten vokst seg stadig mektigere i det norske matmarkedet: Har vokst i det stille (publisert i 2010)
    Men flere kapitler er viet samarbeidet og senere det voldsomme bruddet med Stein Erik Hagen i 1992. Det kunne betydd slutten på hele Johannson-konsernet, og onsdag beskrev Knut Hartvig det som skjedde slik:

— Hagen brukte noen virkemidler vi ikke synes noe om. Men hvis jeg forsøker finne den formidlende omstendigheten, tror jeg han ble presset til å gjøre det han gjorde.Feiden endte med at Johannson vant over Hagen i Høyesterett. Samtidig snudde familien seg rundt og knyttet til seg egne butikker de leverte mat til. Dette ble starten på det vi i dag kjenner som Norgesgruppen, mens Asko fortsatte å levere mat til disse egne butikkene.

Snakket med Rema om samarbeid

— I etterkant av denne feiden hadde vi også sonderinger med Reitan (Rema 1000, red.anm.). Vi innså at vi trengte et lavpriskonsept, dette var før Kiwi var av noen størrelse. Men disse sonderingene rant ut i sanden, sier Torbjørn, før han fortsetter:

Odd Reitan, eier og startet Rema 1000 Foto: Alley, Ned

— Vi fikk et konkurransetilsyn som etterhvert ble mer årvåkne, så senere ble et samarbeid med Reitan uaktuelt.Boken som ble lansert er skrevet at næringslivshistorikerne Lars Thue, Espen Ekeberg og Christine Myrvang og har fått tittelen Mellommannen. Den spiller på rollen familien har hatt som et bindeledd mellom matprodusenter og dagligvarebutikker, altså grossistrollen, eller det vi i dag kjenner som Asko.

— Jeg erkjenner at jeg har makt. Men kunne vi ikke heller sett litt mer på hvordan man bruker makten til? Hvis vi bruker den til noe samfunnsnyttig, er ikke makt bra da? sier Knut Hartvig, mens han trekker pusten og klarer å holde seg rolig til tross for et litt følsomt spørsmål.

Kan de bli for store?

Flere medier, blant annet Aftenposten, har i en årrekke pekt på Norgesgruppens dominerende posisjon i det norske dagligvaremarkedet. I dag konkurrerer de med Rema 1000 og Coop. I tillegg har de en sterk posisjon på servicemarkedet, det vil si sykehusmat, kantiner, restauranter, hoteller og mange andre som trenger mat.

  • I 1990 kjørte Norgesgruppen tre av ti varer i egne biler. Slik tar Norgesgruppen kontrollen over matvarene.
    - Etter å ha studert familiens 150 år gamle historie, hva er Norgesgruppens største utfordring i tiden fremover, spør vi forfatter Thue.

— Norgesgruppen er og har vært under et stort press fra offentligheten, blant annet gjennom Brennpunkt-programmene den siste tiden. De må fortsette å jobbe hardt for å beholde tilliten og unngå å bli overregulert eller splittet opp, sier Thue. Litt humoristisk legger han til at vi har Statnett i energibransjen dag, så de bør passe seg for Statsmat på grossist-siden.

Her kan du lese om:

— Vi skal utvikle oss. Det handler ikke bare om å øke omsetningen, men å gjøre det vi gjør på en bedre måte, forbedre selskapet. Vi har en visjon om å en bedre hverdag, sier Johan.

Vil ikke være konsernsjef

— Vi har også et samfunnsansvar. Selskapet alene står for 1 prosent av all norsk energiforbruk. Da kan vi påvirke og det vil vi gjøre, sier han og legger til at dette er familiens oppgaver som eiere. For å lede selskapet, det kommer ikke på tale, selv om selskapet i disse dager er på jakt etter en ny konsernsjef.

— At jeg skal ha den rollen i Norgesgruppen er utenkelig. Selv om familieselskapet er en stor aksjonær, er det andre aksjonærer som skal ha sitt å si, sier Johan.

- Hvor handler dere selv?

— Det blir lokalbutikken min, Meny-butikken på Snarøya, sier Knut Hartvig, mens Torbjørn påpeker at han alltid tar seg tid til å rydde i butikkhyllene når han er på handletur.- Jeg ser på brevet fra Trumf (Norgesgruppens medlemsklubb) at jeg handler mest på Spar Skjærhallen. Det er der jeg har hytte. Det sier vel litt, sier Johan.

  • Kjenner du deg igjen i denne? Sender du en mann inn for å kjøpe Coca-Cola, kommer han ut med en halvliter til seg selv. Hva skjer når damene sendes inn i butikken med samme oppdrag?Her får du svaret
    Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!

Les mer om

  1. Næringsmiddelindustrien
  2. Dagligvarebransjen

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Kiwi gir familien Johannson sterk vekst

  2. ØKONOMI

    Norges ubestridte dagligvarekonger har doblet overskuddet på ti år

  3. ØKONOMI

    Kiwi vokser og bidrar til at Norgesgruppen blir stadig større

  4. ØKONOMI

    Norgesgruppen-sjefens uttalelse fikk likestillingsministeren til å tenne på alle pluggene

  5. ØKONOMI

    Matforsinkelser på grunn av Asko-storbrannen

  6. ØKONOMI

    Her kan du lese ligningstallene til kjente nordmenn