Sender personlige tilbud rett på mobilen

Meny-app vekker internasjonal interesse.

Meny-kjedens sjef, Vegard Kjuus og frukt- og grøntansvarlig ved Meny Skøyen, Maria Aasbakk Eriksen med et av de mest populære produktene for tiden. Salget av avocado har økte med 37 prosent i fjor. - Sunt og trendy, mener Aasbakk Eriksen.

Meny vokser i Norge. De kjemper mot lavprisbutikkene med blant annet en egen app. Forbrukerrådet advarer.

I går kom fasiten over hvilke dagligvarekjeder som gjør detbra her i landet. Lavpriskjedene fosser frem og vinnerne var Rema 1000 og Kiwi.

Supermarkedskjeden Meny, som eies av Norgesgruppen, er deneneste i sin kategori som tar markedsandeler, viser tallene fra analysebyråetNielsen. En helt ny app skal hjelpe Meny med å kapre enda flere kunder.

- Dette er en verdensnyhet, mener Vegard Kjuus. Han er lederfor Meny-kjeden og viser frem det han mener er fremtidens handleverktøy.

Til billligvarerene

Med en smarttelefon og en app kan kundene slippe å måtteorientere seg i tilbudsvarer de aldri kjøper. Konkurrentene så langt har levertmobil markedsføring som stort sett har vært distribusjon av tilbudsaviser,mulighet for å lage egne handlelister og matoppskrifter.

- Vår app styrer tilbudene ut fra hvilke varer kunden kjøpermest av. Det unike er at den er skreddersydd for hver enkelt kunde, sier Kjuus.

Tallene Nielsen la frem i går, viser at Meny har økt sinmarkedsandel med 0,6 prosentpoeng og har 10,3 prosent markedsandel i dagligvarebransjen.Det gjør kjeden til landets tredje største dagligvarekjede, etter Rema 1000(23,1 prosent) og Kiwi (16,9 prosent).

Stor respons

Nyappen, som kjeden kaller «Min Meny», har vært ute imarkedet et par uker nå. Responsen har vært god. Den sender digitaletilbudskuponger til den enkelte kunde, basert på den enkelte kundeskjøpshistorie. Det kunden kjøper mye av, kommer på vedkommendes mobiltilbud, ogvelges ut fra et basisutvalg på 400-500 ulike dagligvarer.

Ved å aktivisere kupongene som dukker opp på appen, sikreskunden en bestemt rabatt på de varene som kunden har fått tilbud om når varenskal betales.

Kundens kjøpshistorikk hentes ut fra bonusklubben Trumf. Dengir en presis oversikt over de varene kundene handler mest av.Tilgjengeligheten betyr også at det er enkelt å komponere en personlighandleliste.

Bygger lojalitet

Meny legger ikke skjul på at hensiktene med det nye digitaletilbudet er å knytte kunden nærmere til kjeden, og benytter «Min meny» bevissti dette arbeidet. Over 40 prosent av Menys kunder er også Trumf-medlemmer.

- Vi tror appen vil gi oss enda flere lojale kunder. Åkommunisere tilbud som vi kan styre mot den enkelte vil gjøre at flere trekkstil våre butikker og foretar mest mulig av sin øvrige handel også hos oss, sierKjuus.

Fagdirektør for mat og handel i Forbrukerrådet, GunsteinInstefjord, advarer forbrukerne mot å stole for mye på de mange nyetilbudsappene i dagligvarebransjen.

- Appene kan gjøre handlingen enklere. Men det er lett forfolk å tro at det tilbudet som du får på mobilen din er de billigste imarkedet. Slik trenger det ikke være, sier Instefjord.