Flere velger business class på feriereiser

Bedre råd, lavere billettpriser og lengre reiser gjør at vi kjøper oss plass foran gardinen.

Nordemenns økte kjøpekraft fører til at flere bruker business class på fly når de skal på ferie.

Slett ikke alle jager etter de billigste flybillettene når de skal ut og reise. Noen prioriterer en behagelig flyreise så høyt at de er villige til å bla opp for å kunne sitte «foran gardinen».

Hos flyselskapene har trenden vært helt entydig en stund nå: Nordmenn reiser i stadig større omfang på business class også i privat sammenheng — spesielt når reisen er lang.

- Det begynte med at folk kjøpte seg opp til komfortklasse når de reiste langt med charter. I de senere årene har vi sett at flere også kjøper seg opp til bedre standard på langreiser med rutefly, sier adm.dir. Anniken Aaseth i reisebyråkonsernet VIA Travel. Hun er sjef for landets største feriereisebyrå og har god oversikt over hvilke trender som rører seg i det private reisemarkedet.

Frister med flatseng

Business class byr på langt bedre plass enn på økonomiklasse.

Hard konkurranse mellom flyselskapene også om de best betalende kundene har gjort at business-prisene hos mange selskap er blitt betydelig redusert de senere årene. En perfekt match for nordmenn som med god kjøpekraft og stor reiselyst har hatt både råd og lyst til å kjøpe seg plass helt fremst i flykabinen.Aaseth mener at det åpenbart er økt priskonkurranse fra relativt nye flyselskaper — som Thai Airways og Qatar Airways - som nå gjør det mulig også for helt vanlig turistreisende å spandere på seg en business-opplevelse. Det betyr sete i den delen av kabinen med best komfort og der setet kan gjøres om til flatseng. Der passasjerene blir budt på eksklusiv servering og tett personlig service gjennom hele flyturen på langrutene.

På Europa-rutene er det knapt forskjell på komforten i økonomi- og businessklassen.

Prisene kuttet

Prisene, som for få år siden gjorde det umulig for privatreisende å tenke på å kjøpe business-billett, er i dag blitt håndterbare for mange. Tur/returreiser fra Oslo til Bangkok er nede i 9-10.000 kroner, knapt 11.000 kroner til Beijing eller til Delhi for 13.500 kroner. Til New York kan du få businessbilletter ned i 10-12.000 kroner, til Buenos Aires må du legge på et par-tre tusenlapper.

Flyselskapene kjører priskampanjer på business-seter, akkurat som på lavprisreiser. For å få tilgang til rimelige seter foran gardinen er det derfor om å gjøre ikke bare å følge godt med, men også kunne slå til på kort varsel. Aftenposten har sett aggressive business class-kampanjer som bare har vart en eneste dag.

- Like billig som økonomibillett

Serveringen på business class holder som regel høy standard.

Men når kjøpet først er unnagjort, er det parademarsj forbi køene i sikkerhetskontrollen. Forpleiningen starter med god mat og drikke i flyplassloungene, etterpå er det bare å strekke ut i setet og nyte eksklusiv og personlig service om bord. Ved reisens slutt blir bonuskontoen fylt opp med en raus mengde poeng eller miles.Den skandinaviske nettsiden www.businessclass.no følger denne delen av markedet tett. Markedsdirektør Martin Björnström sier at det pågår en knallhard konkurranse som gir muligheter for skikkelige kupp:

- Akkurat nå er det priskrig mellom flyselskapene Emirates, Qatar Airways og Turkish Airlines på mange Asia-destinasjoner. Kampanjeprisen på business kan faktisk ligge på nivå med en økonomiklassebillett om man treffer riktige dager. Dessverre viser online-reisebyråer ofte bare økonomiklasse-pris, og det gjør at ganske mange ikke blir kjent med de lave business-prisene, sier Björnström.

Grått gull

Hos British Airways, en av gigantene i europeisk luftfart, er utviklingen helt tydelig, forteller selskapets sjef for Nord-Europa, Peter Rasmussen. De har registrert en økning i salget av businessbilletter i det norske markedet på 20 prosent. Og slett ikke alle som setter seg foran, er på jobbreise:

-  Vi ser flere feriereisende foran i kabinen. Det dreier seg bl.a. om folk som skal ut på cruiseferie og som kan kjøpe den billigste typen businessbilletter fordi de neppe får behov for å endre reisedatoene. Ellers ser vi at «det grå gullet» — de litt eldre passasjerene - gjerne betaler litt mer for god komfort, sier Rasmussen.

Billigere «business»

Martin Björnström, markedssjef på Businessclass.no, her om bord på en Boeing 777 på flyselskapet All Nippon Airways.

Hos SAS gjorde man i fjor et klassegrep da selskapet fjernet business class på alle sine Europa-ruter. Nå heter de beste Europa-setene Plus, der man faktisk kan oppleve at Plus-billetten kan være billigere enn økonomiklassebilletten! SAS har beholdt business på interkontinentale ruter.- Vi ser at mange er interesserte i tjenester og service man får med Plus-billetter, enten man reiser privat eller i jobbsammenheng. Fleksibilitet, tid og komfort er mange reisende opptatt av, sier pressekontakt Tormod Sandstø.

Også Norwegians Dreamlinere er innredet med premium-klasse. Selv om servicen er den samme som på økonomiklassen, er det en betydelig interesse for disse setene:

- Det er nok en kombinasjon av forretnings— og fritidsreisende som velger premium, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

- Har fått bedre råd

Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1-gruppen sier at han ikke er overrasket at flere flyr business privat.

— Først og fremst fordi mange nordmenn har bedre råd og fordi vi er villige til å bruke mer penger på ferie og reiser. Vi reiser mer enn før, reiser til fjernere og mer eksotiske destinasjoner og bor på mer luksuriøse hoteller enn før. Da er det ikke unaturlig at en del også velger å reise mer standsmessig enn tidligere. Jeg har også lagt merke til en del tilbud der påslaget for å reise business er relativt beskjedent, sier Gundersen.

- Jeg har én gang reist på business class, det var fra Europa til Afrika. Akkurat den dagen var cateringansatte på flyplassen i streik, så den eneste serveringen jeg fikk var saft og rundstykker!